- 24 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8784
- GBP / BGN 2.3506
- CHF / BGN 2.1094
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
68 ст. от 100 лв. сметка остават за електроразпределителната мрежа в Западна България
01 Октомври 2014 | 16:17
София /КРОСС/ Делът на ЧЕЗ в крайната цена на електроенергията продължава да намалява след последното ценово решение на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) от 1 октомври 2014 г. След 1 октомври 2014 г. от сметка на битов клиент 100,03 лв. за поддържане на мрежата в Западна България остават едва 68 стотинки.
„Компанията се нуждае от адекватни постъпления, които да й позволят да доставя сигурно и качествено електрозахранване за над 2 млн. клиенти в Западна България. Намаляване на приходите значително ограничава възможностите ни да поддържаме и развиваме най-голямата електроразпределителна мрежа в страната и създава риск от повишаване на аварийността", каза Петър Докладал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България.
През годините делът на компанията непрекъснато намалява - от 13% през 2006-2007 г. до по-малко от 0,7% през 2014 г. Същевременно делът на останалите участници във веригата производство, пренос и доставка на електроенергия се увеличава. Подобно неравнопоставено разпределение на приходите сред участниците във веригата противоречи на основния принцип в ЕС, където всички части по веригата се развиват балансирано.
Намалените приходи се отразиха негативно и върху финансовото състояние на дружествата на ЧЕЗ в България. Само за първите шест месеца на 2014 г. „ЧЕЗ Електро България" АД отчете загуба в размер на 6,6 милиона лева, а „ЧЕЗ Разпределение България" АД - 4,9 милиона лева. Негативните финансови резултати застрашават нормалното функциониране на дружествата и съответно сигурността и качеството на електрозахранването за потребителите.
ЧЕЗ е един от най-големите инвеститори в българската енергетика. От стъпването си в България през 2005 г. компанията е внесла над 2 млрд. лева в икономиката на страната. С извършените инвестиции ЧЕЗ обнови 30% от електропреносната мрежа, намали броя на непланираните прекъсвания на клиент за една година наполовина и присъедини 70 000 нови клиенти.