- 26 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Йотова: Пазарлъците в мнозинството рушат още повече доверието в политическата система
19 Декември 2016 | 08:00
/КРОСС/- Г-жо Йотова, ГЕРБ и Реформаторският блок гласят нов кабинет. Как си обяснявате промяната в позицията на Борисов, който след изборите бе категоричен, че няма да прави ново правителство в този парламент, а в четвъртък от Брюксел даде заден и знаци, че това може да се случи?
- Не зная какво ще бъде крайното решение. Позициите на ГЕРБ се сменят на няколко часа и гласовете против предсрочните избори очевидно се засилват. Каквото и да е решението, трябва да се намерят много убедителни аргументи, за да продължи този мандат, защото пазарлъците от последните дни рушат още повече доверието в политическата система. - Основният аргумент е да се променят изборните правила, за да се въведе френската мажоритарна система. Има ли капацитет този парламент да преправи Изборния кодекс?
- Промени в избирателната система трябват. Доказателство са и събитията след президентските избори - задкулисни договорки, политически сметки, страх от загубата на властта. Повече от месец държавата спря да работи в очакване на решение за или против нови избори. Ето това хората искат да се промени. Новите изборни правила не могат да бъдат нито френски, нито немски, а български. Винаги, когато сме копирали чужди системи, сме бъркали. Борисов говори за френската система, но и тя не е 100% с абсолютно мнозинство на два тура. На втория тур могат да отидат повече от двама кандидати, стига да са преминали 12,8%. Освен това Франция е президентска република. Правенето на политика на инат обикновено се заплаща скъпо.
- В събота се върнахте от Брюксел - приключихте ли окончателно с евродепутатството?
- Това бе последната ми сесия в Страсбург. Имаше специална церемония с пожелания за много успех и късмет в новата ми работа. Получих специално писмо от колегите ми от Комисията по вътрешна сигурност, в която работих повече от 7 г., да продължим съвместната ни работа по решаване на кризата с миграцията и бежанците, вече от позициите на българската политика. Това за мен е голямо признание. Зная, че винаги мога да разчитам на тяхната подкрепа, когато става дума за интереса на моята страна. През годините спечелих много приятели на България в Европа.
- Една от основните ви теми в ЕП беше именно за бежанците. Как ще работите по нея вече като вицепрезидент?
- Новият президент Румен Радев ясно заяви, че един от първите КСНС ще бъде за мигрантската криза и рисковете пред България. Това трябваше да стане отдавна. Последното заседание по тази тема е било през 2015 г. Българските институции трябва да имат обща позиция, която твърдо да се отстоява навън на всички нива. Да бъде ясно какви външнополитически ангажименти са поемани, каква е информацията от българските служби, как най-добре да се защити националният интерес в една очевидно несолидарна европейска среда. Премиер, министри, президент говорят на различни езици и накрая общото впечатление е, че България не знае какво иска. Имам конкретни примери, но по-добре е да търсим решения оттук нататък. В КСНС трябва да се намери консенсусната позиция и всеки да я защитава. Защото какви са опасностите? Първо, в България имаме абсолютно разбирателство, че трябва да се промени Дъблин. В най-добрия случай тази промяна ще започне да се гледа май следващата година, а след това механизмът за приемането ѝ ще отнеме още 19 месеца. Освен това промените, които ЕК предлага за Дъблин, са още по-тежки за граничните държави. Българската позиция трябва да бъде защитена, нужни са съюзници. Второ, България за пореден път трябва да постави въпроса за двойните стандарти. Ние сме "прифронтова държава" с турската ни граница. Трябва да бъдем сигурната външна граница на ЕС, но едновременно с това не ни допускат в Шенген. И изобщо не съм съгласна с премиера, че в момента не ни трябва Шенген Напротив, трябва ни, защото ни трябва пълен достъп до всички информационни системи. Това е въпрос на сигурност преди всичко за българските граждани. Трето, огромният проблем с Турция. Къде е националната позиция? Опитът да бъдем "посредници" между ЕС и Турция не успя. ЕС препотвърди позицията си, че докато Турция не изпълни 72-та критерия, няма да има визова либерализация. Но, от друга страна, Турция блокира споразумението за реадмисия. Защото двустранното ни споразумение от 1967 г. на практика е преустановено или е било само за турски граждани, а сега големият ни проблем е връщането на граждани на трети държави. Четвърто, споразумението с Афганистан. Закъсняхме! Още през октомври, след като Могерини договори в Кабул възможността за реадмисия, държави като Германия веднага уредиха отношенията си с Афганистан. Ние останахме на опашката. А там ще има квоти и ние отново няма да можем да връщаме афганистански граждани. Тези въпроси стоят на дневен ред пред нас, но консенсус по тях може да се постигне именно в КСНС. А аз добре си знам правомощията по конституция, но имам контактите в Европа - и политически, и сред експерти, които да ни помогнат в изработването на най-добрите позиции за България. Познавам настроенията и в националните делегации, и в политическите групи, а ще имаме нужда от съюзници. Познавам в детайли европейското законодателство в областта на миграцията и убежищата, както и това, което се готви. Зная рисковете, подводните камъни. В отстояването именно на тези интереси не може да има политически цветове. Новата гранична и брегова охрана на външните граници на ЕС вече включва и България и това се дължи на общите усилия на всички български евродепутати - значи е възможно!
- Вие сте много по-политически ориентиран човек от президента Радев. По какви теми ще си позволявате да го съветвате?
- Румен Радев не е част от политическата конюнктура на прехода, но това не означава, че не е политически ориентиран. Ще го съветвам там, където се чувствам силна. Където смятам, че целият ми опит досега, особено с европейските институции, може да дава добри резултати.
- А за служебния кабинет?
- Не го съветвам за кадри - това е негова преценка. Той ще предложи евентуалното служебно правителство. И мисля, че Румен Радев ще се справи. Винаги съм на разположение ако има въпроси, да кажа мнението си. Годините работа в Европарламента ме научиха на нещо много важно и едновремено трудно - как да събереш изключващи се мнения, да намериш консенсус, когато изглежда предварително обречен. Така ще работя и занапред.
- Възможно ли е и при вас да се повтори сегашната ситуация с обърналите си гръб Росен Плевнелиев и Маргарита Попова?
- Президентът е основната фигура. В България има два типа отношения между президент и вице - или никой не си спомня кой е бил вицепрезидентът, или се разделят в двата края на сградата и избягват да се срещат. Искаме да бъдем различни. И двамата сме силни личности. Работата ни досега показва, че сме екип и можем да бъдем добри партньори.
- От години сте едно от лицата на БСП. Как ще докажете сега, че ще сте надпартиен вицепрезидент?
- Не съм от хората, които се прераждат за една нощ. През тези 20 г. политическа кариера видях много метаморфози в много хора за няколко часа и последното, което искам, е да приличам на тях. Винаги съм била и ще си остана ляв човек. Няма как да не пречупвам през собствените си виждания всяка политика, която ще правя оттук нататък. Никога не бих изневерила на хората, които стиснаха ръката ми по време на 225-те срещи на кампанията. Зная защо гласуваха за нас.
- Замразихте членството си в БСП, но след 5 г. да очакваме ли да погледнете отново към лидерския стол?
- Не. Искам да се прекрати завинаги с тези спекулации - аз подкрепих Корнелия Нинова и смятам, че е лидер, от който не само БСП, а и България има нужда. Ще се справи и на парламентарните избори. Искрено ѝ пожелавам успех.
- Може ли да стане премиер?
- Защо не и премиер. Тя има качества.
- И да не очакваме вариант Първанов-2? Дори и да не повторите мандата на "Дондуков"?
- В никакъв случай! Никога не съм приемала постъпката на Петър Стоянов, нито на Георги Първанов.
- Ако след изборите се стигне дотам, че трябва да се прави правителство между ГЕРБ и БСП, какво бихте посъветвали бившите си съпартийци?
- Това ще бъде решение на партията, то е много трудно. Ако ме попитат за съвет, ще им кажа: Вижте какво става в Германия - дълго време социалдемократи и десни управляват заедно. Не искам да бъда лош пророк, но социалдемократите в Германия догодина ще претърпят още по-ниски резултати, отколкото в момента. Дори се заговори в Германия, че следващият партньор на Меркел може да бъде Зелената партия. Затова - има и чужд опит, и вътрешна ситуация, но колегите от БСП да решат.
- Как коментират в ЕП кризата в България с оглед бъдещото ни председателство? Има ли опасения, че няма да се справим?
- България ще има трудно председателство. Така както вървят нещата, точно през тези шест месеца ще се вземат едни от най-важните европейски решения - за миграцията, за Брекзит, за новата система на финансиране чрез фондовете. Балансите ще бъдат много трудни. Едновременно с това България трябва да има своите каузи. И тук националното разбирателство е повече от задължително. Трябва да се проведат заседания на КСНС, дискусии в парламента. Иначе вижте позорните резултати от кандидатстването ни за генерален секретар на ООН - нито висок пост, нито членство в Съвета за сигурност. И никаква отговорност, остана само насмешката на европейските ни партньори.
- Какви могат да бъдат нашите приоритети?
- Много е важно как България ще влезе в председателството. Ще можем ли дотогава да се справим с проверките на ЕК по реформата в съдебната власт и борбата с корупцията. Ето тук трябва да има национална воля и вярвам на президента Радев, че ще направи всичко възможно. Това е едно от категоричните му заявления. Трябва да поставим членството ни в Шенген като категорично условие. Стига с двойните стандарти. От нас искат висока степен на сигурност на границите, но не ни допускат до пълния обем на информационните системи. И още - знаете ли, че България е сред малкото държави, в която няма седалище на нито една голяма европейска агенция. Защо не използваме предстоящото председателство и да се заявим например за Агенцията за лекарствата, която сега е в Лондон. Или за някоя от новите агенции, които ще бъдат създадени в сферата на сигурността. Това не е въпрос само на престиж, това са работни места, контакти, инвестиции и много други. Ето тази съдържателна страна на нещата въобще липсва. Имам много сериозни притеснения от тази гледна точка.
- Това или следващото правителство трябва да посочи новия български еврокомисар?
- Най-чистият вариант е българският еврокомисар да бъде предложен след изборите от новото правителство. Да, има забавяне във времето, но не смятам, че то ще бъде фатално. Но дотогава правителството ни, макар и в оставка, трябва да обяви решението си пред Юнкер - дали ще излъчи кандидат сега, или ще се чака след изборите Не този въпрос да виси така, защото не звучим сериозно пред Европа. Второ, когато и да бъде предложена кандидатурата ни за еврокомисар, това не означава, че българската държава не трябва да се интересува от това как върви оформянето на новия ни ресор. Беше казано от премиера, че едва ли не ще ни дадат ресорите за регионално развитие и за околна среда. Не е възможно. Познавайки добре работата на институциите, в такава ситуация големи размествания не са възможни. По някакъв начин ще бъде разделен ресорът на Георгиева между други еврокомисари. Нека да не забравяме, че бюджетът е много силно желан от Германия. А най-грешното е да посягаме към чужди ресори и така да си навличаме недоброжелателството на страни като Румъния или като Малта, която ей сега ще приеме председателството, а ние сме се засилили да вземем ресора на нейния еврокомисар по екология. Това са абсурдни неща.
Източник: в.24часа