- 25 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Вестниците в неделя пишат:
15 Януари 2017 | 10:34
/КРОСС/ Енергийната сигурност в условията на рязкото застудяване е сред водещите теми на неделните вестници.
"Опасност от режим на тока няма, но се появи криза с въглищата за бита. ТЕЦ-Бобов дол в момента работи с два блока. Официално централата има твърдо гориво, но то не идва от местния въглищен басейн, а от складовете в цяла Западна България, съобщи БиТиВи. За едно денонощие ТЕЦ-Бобов дол изразходва поне 140 вагона въглища. Твърдото гориво пристига от цяла България - от мина "Бели брег" до софийското село Габер до Драгоман, от мина "Станянци" край Годеч, от въгледобива край Перник, от рудник "Христо Ботев" и от обогатителната фабрика на "Брикел" в Гълъбово. Според експерти геолози въглищата не достигат заради студа, защото са нискокачествени, потънали са в кал и замръзват. Друга причина е, че рудниците са неефективни. Според ръководството на ТЕЦ-Бобов дол проблемът е в студа, тъй като температурите са паднали до минус 27 градуса. "В събота бяха запълнени със сняг въглищната фигура и приемните бункери за въглища, както и самите вагони, с които ни ги доставят. Това доведе до много усилия и докарване на свежи въглища с гондоли и в същото време до размразяване", поясни Емил Христов. В халето за размразяване се събират по 15 вагона едновременно, а размразяването им продължава по четири часа. Заради кризата в района на Бобов дол и на Перник въглищата за битово отопление изчезнаха..." - в. "24 часа".
"Отмениха плановите ремонти по енергомрежата Стотици домакинства в Западна България от понеделник трябваше да останат без ток за по няколко часа заради планови ремонти по енергомрежата. Списъкът на дружествата къде какво ще се спира и ремонтира е огромен, за да се навакса работата от последните студени дни. За да няма спекулации и внушения в обществото за таен режим на тока обаче, енергийният министър в оставка Теменужка Петкова разпореди прекъсванията да бъдат отменени. Планови прекъсвания на тока предстояха в половин България от понеделник. Те официално са за по няколко часа и са за подмяна на съоражения, кастрене или ремонти. В никакъв случай не се наричат режим на тока и някои от тях са по искане на Електроенергийния системен оператор. Само на територията на ЧЕЗ списъкът е 61 страници. От фирмата обясниха, че списъците им за планови прекъсвания в Западна България винаги бил толкова голям. 63 страници са адресите, на които ще се спира токът на територията на ЕВН в Югоизточна България. Дружеството обяви, че били длъжни по закон да обявят адресите, но планови ремонти нямало да има заради студеното време. Най-малко ще са плановите прекъсвания на тока на територията на "Енерго про" в Североизточна България, защото там заради бедственото положение десетки села спестяват ток по естествени причини. Както вече съобщихме, енергийното министерство след медийния интерес спешно разпореди на дружествата плановите прекъсвания да не се осъществят, веднъж заради студеното време, и най-вече да няма спекулации за таен режим на тока..." - в. "Труд".
Всекидневниците информират и за спецоперацията, при която във Варна бяха задържани 25 митничари.
"Митничари от "Варна-запад" пишели на хартия колко рушвети са прибрали всеки месец в дома на шефа си, разкри говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова ден след акцията на ГДБОП и спецпрокуратурата. Шестима от 25-те задържани в петък митничари са подведени под отговорност за участие в престъпна група за подкупи. Сред обвиняемите са шефът на пункта и 4-ма началници на смени. Шестият е спедитор. Той обаче е пуснат срещу 5 хил. лв., тъй като издал пред спецсъдия рушветчийските набези на митничарите. На останалите 5-има им е наложен 72-часов арест, а днес спецпрокуратурата ще иска съдът да им наложи постоянен арест. Както "24 часа" писа, разследващите намерили 711 хил. лв., за които подозират, че са от подкупи. Голяма част от парите са открили в дома на спедитора. Шефът на спецпрокуратурата Иван Гешев обяви, че спедиторите са събирали подкупите за митничарите. Вземали 1500 лв. на контейнер, като благодарение на това инспекторите бързо обратовали документите и освобождавали товарите. "Чрез корупционните практики спедиторските фирми избягвали престоя, както и извършването на евентуална митническа проверка, при която се плаща между 400 и 600 лв. за разтоварване и товарене на стоката", обясни Гешев. Групата е била подслушвана и следена от близо 5 месеца. "В СРС-тата има всичко, за което един прокурор може да си мечтае", каза още шефът на спецпрокуратурата. Директорът на ГДБОП Ивайло Спиридонов обяви, че задържаните митничари са били изключително нагли и конспиративни..." - в. "24 часа".
"Привлечени са към наказателна отговорност 6 лица. Това каза Иван Гешев, ръководител на Специализираната прокуратура, по време на брифинг в зала "Универсиада" във връзка със задържаните 25 служители на митница "Варна - Запад" заради корупция. "Първо искам да направя уговорката, че ситуацията е динамична и в момента колегите от Специализираната прокуратура и ГДБОП продължават да провеждат действия по разследването в град Варна, така че това е променяща се информация", каза той. По думите му едно от лицата е с мярка за неотклонение парична гаранция в размер на 5000 лв., а пет от лицата са с 72-часово задържане до довеждането им пред Специализирания наказателен съд. Гешев уточни, че става въпрос за началника на пункта "Варна - Запад" и четирите началници смени на този пункт. "Това по същество е Пристанище "Варна", коментира той. Според него най-вероятно колегите му ще осигурят тези пет обвиняеми в рамките на утрешния ден пред Специализирания наказателен съд за преценка от страна на съда дали са налице необходимите предпоставки за задържането им под стража. Той припомни, че при претърсвания на задържаните на митница "Варна - Запад" са намерени големи суми пари - над 711 хил. лв. "Според нас са послужили и са предназначени за предаване или част от тях са предадени за възнаграждение за корупционно извършената услуга", коментира той." - в. "Стандарт".
Транспортните проблеми, предизвикани от лошите метеорологични условия също са сред темите на всекидневниците.
"Военнослужещи от Българската армия участват в дейностите в помощ на населението в усложнената зимна обстановка, съобщават от министерството на отбраната. Специализиран екип от военно формирование 22 220 - Сливен от състава на Сухопътните войски разчиства от снегонавявания пътната мрежа в района на с. Медвен, област Сливен. От сутринта и военнослужещи от военни формирования 32 450 - Мокрен и 22 220 - Сливен почистват от сняг пътя между селата Велислав и Пчелин, община Сунгурларе, област Бургас. В област Добрич военнослужещи от военни формирования 36 780 - Шабла и 28 770 - Балчик от състава на Военновъздушните сили също почистват днес пътищата по маршрутите Бежаново - Спасово - Рогозина и Балчик - Добрич. Специализираните екипи използват роторни снегорини, булдозерни машини БАТ-М и високо проходима автомобилна техника." - в. "Труд".
"Основният проблем на БДЖ в момента е липсата на локомотиви. Имаме 20 повредени локомотива от удари в преспите. Има няколко варианта да се справим с проблема, като единият е да спрем железопътния транспорт, както се прави в други държави", каза в предаването "Събуди се"по Нова тв Димитър Костадинов, управител на БДЖ "Пътнически превози". Той допълни, че имат 580 влака, които се обслужват с минус 10-20 локомотива. "От шест години тече тежка реформа в БДЖ. Това е фирма с огромна задлъжнялост. Извадени са 559 млн. лева. Ако тези пари бяха останали в компанията, щяхме да купим 30 нови мотрисни влака. Това представлява една друга железница. Няма как, при тази ситуация, компанията да е на ниво. През това време не е направена нито една инвестиция", заяви от своя страна изпълнителният директор на компанията инженер Владимир Владимиров. Попитан клиентите ли са виновни за това, той отговори, че те се извиняват на хората, но няма какво да се направи. На въпрос продават ли се локомотиви Владимиров отговори, че се продават, тъй като не са в употреба. "Те са излишни и не са необходими за дейността на БДЖ. Те носят допълнителен разход. 41 млн. лева са платени на кредиторите от продажна на излишни активи", аргументира се той. По думите му проблемът е, че железницата се нуждае от инвестиции, но и задълженията трябва да се погасят. "Реформата е извършена", категоричен е изпълнителният директор. По думите на Костадинов от 25 години не са правени ремонти на локомотивите. Относно инициативата на компанията да подсигури одяла и чай за пътниците Владимиров каза, че те не са длъжни да осигурят на всички одяла и чай. "Смятам, че правим нещо положително", заяви той..." - в. "Стандарт".