• 28 Юни 2024 |
  •  USD / BGN 1.8286
  •  GBP / BGN 2.3121
  •  CHF / BGN 2.0365
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 23°C

220 деца живеят в интернати

220 деца живеят в интернати

София /КРОСС/ Във връзка с твърдения в публичното пространство за хиляди деца, настанени в специализирани институции, Министерството на образованието и науката уточнява, че в момента близо 220 деца живеят и се обучават в социално-педагогически интернати и възпитателни училища-интернати.

По изнесени факти за проблеми със социално-педагогическия интернат в Стралджа, МОН уточнява, че в него няма ученици от началото на месец септември 2014 година, тъй като интернатът е закрит.

От края на 2013 година до този момент в социално-педагогическите интернати (СПИ) и възпитателните училища-интернати (ВУИ) бяха извършени множество проверки - от Министерството на образованието и науката (МОН), Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД), Върховна административна прокуратура (ВАП), регионалните инспекторати по образованието (РИО).

Направените конкретни констатации по време на тези проверки, както и направените изводи от предишни проверки през последните години, потвърждават необходимостта от промяна на цялата системата в областта на правосъдието за детето.

Установени са много нарушения и пропуски в работата и функционирането на тези интернати, свързани не само с нивото на образователния процес, но и с недостатъчния капацитет на персонала за неспецифични функции като социални. Може да се направи изводът, че за да се стигне до мярката настаняване в социално-педагогическите интернати и възпитателните училища-интернати останалите системи, които работят с деца, оказали се в конфликт със закона, не са постигнали достатъчен напредък. В тази връзка е необходимо иницииране на по-бързо изпълнение на мерките в Пътната карта за изпълнение на Концепцията за държавната политика в областта на правосъдието за детето, в частта й за законодателна промяна и свеждане до минимум броя на децата в този тип институции.

Част от информациите, станали публични, се отнасят до домове за деца, лишени от родителска грижа, домове за временно настаняване на малолетни и непълнолетни - кризисни центрове, защитени жилища и други, които не са в системата на народната просвета.

Следва също така да се напомни, че няма регламент за събиране на данни за етническа принадлежност на деца и ученици в системата на народната просвета.

Във връзка с инцидент през есента на 2013 г. и установени нарушения, Социално-педагогическият интернат в гр. Стралджа, общ. Стралджа, обл. Ямбол, е закрит със Заповед № РД 14-76/12.09.2014 г. на министъра на образованието и науката. Учениците от този интернат бяха преместени преди закриването му. Целият процес по подготовката, закриването и преместването на учениците са извършени след провеждането на множество консултации и срещи между представители на Министерството на образованието и науката, Държавната агенция за закрила на детето, Агенцията за социално подпомагане и УНИЦЕФ.

На място в социално-педагогическия интернат в гр. Стралджа (по проект на УНИЦЕФ „Нови перспективи"), се проведоха поредица от срещи на местно равнище и се осъществи комуникация със съответните местни комисии и отделите за закрила на детето с цел извеждането на учениците. Поради липса на законово основание за реинтеграция бяха преместени общо 18 ученици в останалите два социално-педагогически интерната - в с. Драгоданово, обл. Сливен и в с. Варненци, обл. Силистра. За всички тях са проведени срещи по случаи на деца с продължаваща мярка в социално-педагогически интернат и са изготвени оценки на потребностите.

В социално-педагогическия интернат „Христо Ботев" в с. Драгоданово живеят и се обучават близо 30 ученици. За периода 2011-2013 г. е реализиран проект „Всички заедно" по ОП „Развитие на човешките ресурси". Осъществено е едногодишно обучение на персонала за повишаване на квалификацията за работа в извънкласни и извънучилищни дейности с децата - ателиета по керамика, готварство, арттерапия, компютри, приложни изкуства. С децата е извършено обучение сред природата, при което са съчетани туризъм и обучение по модули „Комуникативни умения", „Жизненоважни умения" и др. Използвана е методика „Връстници обучават връстници". Съвместно с БЧК - Сливен, по проект „Подай ръка на приятел" доброволци всяка седмица са провеждали интерактивни игри и други дейности с децата от интерната. По проект на УНИЦЕФ децата са се включили в извънкласни дейности - народни танци, спортуване, фризьорство артателие и обучение по гражданско образование. През миналата учебна година отново по проект, финансиран от УНИЦЕФ и с друг партньор, е приложен модел „Живот в малка група" - срещи на чаша чай, изграждане на умения за сервиране и подреждане на маса. Заедно с други осъществени инициативи през настоящата учебна година, отново по проект, подкрепен от УНИЦЕФ, училището работи за „Промяна на модела на работа в СПИ".

Във възпитателно училище-интернат „Св. Св. Кирил и Методий" - село Керека са извършени проверки от Държавната агенция за закрила на детето. След констатирани пропуски са взети мерки за отстраняването им. От интерната са създали условия децата да се изявяват в музикален оркестър - изнесени са концерти, както и други изяви в Община Дряново и в Община Велико Търново. Децата от интерната са участвали в ученическите спортни игри по футбол, волейбол, тенис на маса и др. спортове.

ВУИ „Ангел Узунов" - гр. Ракитово, освен, че разполага с добра материална база, има разработена точкова система, която мотивира учениците да се включват пълноценно в живота на училището. Те участват в редица кръжоци, част от които са осъществени по линия на проекта „УСПЕХ". Учениците са участвали с желание в национални шампионати за деца в риск по няколко спорта. С удоволствие са се включвали в туристически прояви. Педагозите са обучени за решаване на конфликти от психолози от Сдружение „Обединени професионалисти за устойчиво развитие" - Пловдив. Педагогическият състав провежда беседи и дискусии за преодоляване на агресията и за обсъждане на социално-значими проблеми.

Съгласно Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните в момента районните съдилища продължават да настаняват ученици в социално-педагогическите интернати. За да се направи общ план за закриване и реформиране на тези институции е необходим и законов акт.

Докато тези промени станат факт, във възпитателните училища-интернати и социално-педагогическите интернати продължават да се концентрират различни проблеми. По тази причина в Министерството на образованието и науката бе предприето и следното:

1. Организираха се срещи с директорите, с експерти и с началниците на регионалните инспекторати по образованието. Поставиха се ясно проблемите и се потърси тяхното решение.

2. Бяха предприети мерки за подобряване на медицинското обслужване.

3. Бе взето решение да се направят макар и частични промени в Правилника за устройството и дейността на възпитателните училища-интернати и социално-педагогическите интернати. Правилникът е направен в рамките на Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните. Работната група за промени в правилника е създадена със Заповед на министъра на образованието и науката и в нея са включени представители на Държавната агенция за закрила на детето, Агенцията за социално подпомагане и УНИЦЕФ. Предвижда се чрез промените да се подобри координацията между училищния екип, отделите „Закрила на детето", местните комисии за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, родителите и самите деца. Необходимо е запознаване с правата на децата още при постъпването им в училище. Трябва да се усъвършенства организацията на корекционно-възпитателната работа и да се изготвят указания за нейното качествено провеждане.

4. През месец октомври 2014 г. се проведоха две обучения за 35 учители и възпитатели по следните теми:

„Запознаване с видовете насилие и с индикаторите за разпознаването им. Създаване на умения за овладяването на гнева и агресията на учениците" и „Съгласуване на действията и взаимодействието с дирекциите „Социално подпомагане" и местните комисии за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните.

5. През месец ноември бе проведено обучение на директорите на специални училища във връзка с подобряване на взаимодействието на институциите, участващи в Координационния механизъм за взаимодействие при работа в случаи на деца, жертви или в риск от насилие и за взаимодействие при кризисна интервенция

6. По Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж 2014 - 2020", Оперативна ос № 3 „Образователна среда за активно социално приобщаване", се предвижда да се осъществи проект, чрез който се цели осигуряване на условия и ресурси за изграждане и развитие на подкрепяща среда в детските градини и училищата за осъществяване на включващо образование. Отделен модул в него предвиждаме за учениците с девиантно поведение. Дейността предвижда промяна в организацията и функционирането на възпитателните училища-интернати и социално-педагогическите интернати, която да осигури комплексен и мултидисциплинарен подход към децата в конфликт със закона, настанени с решения на съответния районен съд.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.