• 26 Дек 2024 |
  •  USD / BGN 1.8819
  •  GBP / BGN 2.3566
  •  CHF / BGN 2.0949
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

25 години по-късно: шест пъти по-малко морска товарна флотилия

25 години по-късно: шест пъти по-малко морска товарна флотилия

/КРОСС/ За 25 години капитализъм морските товарни кораби, плаващи под български флаг, са намалели шест пъти, но речните са се увеличили, показва справка на Изпълнителна агенция „Морска администрация", предоставена на „Преса".

Товарните кораби в момента са 364 - 18 морски и 346 речни. За сравнение през 1989 г. търговският ни флот се е състоял от 409 плавателни съда - 109 морски и 300 речни. Данните за миналото са на Бургаската морска асоциация.

Това не означава, че морската ни армада е почти изцяло остаряла и бракувана. В последните 10 години българските транспортни компании масово регистрираха корабите си в чужбина. Прехвърлянето се прави от данъчни съображения - налозите в някои държави са много по-ниски. Почти целият състав на Параходство „Български морски флот" например плава под малтийски флаг.

Затова не е чудно, че превозените товари от български кораби намаляват драстично напоследък. По данни на Националния статистически институт водният транспорт на страната е извозил 3,1 млн. тона товари през 2013 г. През 2009 г. по вода са транспортирани три пъти повече товари - 9,9 млн. тона. А през 1989 г. само по море са превозени 25,5 млн. тона.

Най-големият търговски флот в света по показателя „товароносимост" е на Гърция. Местните корабособственици притежават 4894 плавателни съда с общ капацитет 291,7 млн. тона. Голяма част от гърците също регистрират корабите си под чужд флаг. По този показател на първо място е Панама - 8600 кораба плават под неин флаг, въпреки че са собственост на чужди компании.

„Героите на Одеса" и „Героите на Севастопол" са най-дългите кораби, вписани в регистъра на Изпълнителна агенция „Морска администрация". И двата ферибота са с еднакви показатели - 185,4 метра дължина и тонаж от 19 518 бруто тона. Рекордьорите са собственост на Параходство „Български морски флот" и обслужват линии в Черно море между Варна, Батуми и Поти (Грузия), Иличовск (Украйна) и Дериндже (Турция).

С най-голям тонаж е фериботът „Дружба" (25 028 бруто тона), който бе купен неотдавна от „Порт България уест" на Цветелина Бориславова. Лайнерът ще превозва туристи и товари по възстановената линия между Бургас и Поти.

1086 моторни и 607 ветроходни яхти порят вълните под български флаг. Според експерти само малка част от тях са в луксозния сегмент.

„Едва ли и 1% от регистрираните яхти у нас са луксозни", коментира търговецът Лъчезар Братоев. Повечето заможни бизнесмени, които могат да си позволят скъпи машини, предпочитали да ги прехвърлят под чужд флаг.

Най-скъпата българска яхта е „Армеец", притежание на собствениците на „Химимпорт". Моделът „Пършинг 115" е на италианския производител „Ферети груп" и се оценява на 12-14 млн. евро.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

sinuxe

25g po kasno - 25pati po - malko ot vsichko , e? ko praim?

18.08.2014 14:11:24

Анонимен

Много тъжно, че морския ни флот замира. С тези темпове може скоро направо да умре!

18.08.2014 10:56:47

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.