- 28 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8572
- GBP / BGN 2.3451
- CHF / BGN 2.1010
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Зелена светлина за “синьото гориво”
31 Октомври 2014 | 11:51
/КРОСС/Евгений Пронин, старши специалист, "Газпром Експорт", председател на комисията WOC 5 към Международния газов съюз, ексклузивно за КРОСС
Транспортът е всичко. В нашия модерен свят сме свикнали да пътуваме навсякъде, където пожелаем - по работа, на почивка или просто, за да се видим с приятели или роднини. Освен това, ние се възползваме охотно от предимствата на международния транспорт, който доставя стоки по цял свят и ни позволява да ги търгуваме на глобалните пазари.
Но транспортът има своята цена. Повечето от нас плащат високи цени за горивата с които зареждаме своите превозни средства. Но цената има и екологични измерения, защото повечето от тези превозни средства използват изкопаеми горива с високи емисии на въглероден диоксид, замърсяващи въздуха и сериозно влияещи върху климата. Според различни експертни оценки, световната икономика губи трилиони долари всяка година, плащайки за последствията от замърсяването. А значителна част от емисиите идват именно от транспорта. Когато решаваме каква нова кола да си купим, почти винаги взимаме предвид следните критерии: дизайн, мощност и не на последно място - икономичност. Днес, както и в предишния век, потребителите обикновено имат ограничен избор между два типа двигатели: бензинови и дизелови. В Европа зареждането на автомобилите с такива двигатели все повече и повече се превръща в значима тежест за личния или семейния бюджет. Транспортният бизнес се изправя пред две основни предизвикателства: да намери ценово ефективно решение и да намали вредното въздействие върху околната среда. А отговорът вече е тук - природният газ може да помогне за решаване и на двата проблема!
През последните десетилетия, инвестициите в изследвания, разработка и иновации успяха да се изплатят, подобрявайки дизайна, скоростта и безопасността на автомобилите. Все пак, постигането на по-екологична и по-евтина мобилност си остава много значимо предизвикателство. Въпреки декларираните "на хартия" големи възможности, открития като електрически автомобили или такива с водородни клетки все още срещат сериозни препятствия, засягащи тяхната технологична зрялост или икономическа жизнеспособност.
Решението обаче е по-близо, отколкото мнозина си мислят: използването на природен газ като моторно гориво вместо традиционните типове горива, не само се отразява позитивно на околната среда, но и идеално се вписва в потребителските бюджети. Средната цена на дребно в страните от ЕС е между 40 и 60% по-ниска от цената на бензина и дизеловото гориво, което води до значителни икономии в цената на зарежданото гориво. Така напр. в Англия, гориво на стойност 10 паунда може да осигури следната усреднена мобилност за лек автомобил - 220 км при зареждане с природен газ, 164 км при зареждане с дизелово гориво и само 103 км при зареждане в бензин. Само в Европа, потребителите биха могли да спестят между 58 и 67 млрд. паунда до 2030 г., ако се увеличи потреблението на газ в транспорта като цяло, в сравнение с консервативните сценарии, които предвиждат увеличение само при камионите и корабите.
И също така: природният газ е далеч "по-зеленото" гориво! В сравнение с дизеловото гориво и бензина, емисиите на въглероден диоксид могат да бъдат намалени с 25%, а и той не отделя сажди или прахови частици. Така значително може да се подобри качеството на атмосферния въздух и да се намали негативния ефект върху респираторното здраве на хората. Изследванията показват, че увеличаването на дела на природния газ в енергийния микс на ЕС само с 1% би намалил емисиите с 3%. Благодарение на природния газ, достъпният нискоемисионен транспорт вече не е мечта за бъдещето!
Този "коктейл" от предимства вече е причина природния газ да заеме значителен дял от пазара на горива през последното десетилетие. В други части на света компресираният природен газ (CNG) вече намира широко приложение, докато в Европа набират скорост транспортни решения, които са базирани на пропан-бутан (LPG) и втечнен природен газ (LNG). Приложението на газ като транспортно гориво в световен мащаб се е увеличило с 220% между 2008 и 2012 г, от 13,6 млрд. куб. м до 30,1 млрд. куб. м. Само в Европа, прогнозите за растежа в този пазарен сегмент до 2030 г. предвиждат увеличение на сегашното потребление с не по-малко от 40 млрд. куб. м.
Към момента, в света са регистрирани над 20 млн. превозни средства на природен газ, а очакванията са те да станат 50 млн. до 2020 г. В Европа тези МПС са едва 1,4 млн. като водещите страни в използването на природния газ като моторно гориво са Италия (823 хил.), Украйна (170 хил.), Германия (97 хил.), Русия (90 хил.), България (62 хил.) и Швеция (44 хил.)
Тази статистика показва, че има нужда от сериозни инвестиции в усъвършенстване на технологията и подобряване на инфраструктурата. За разлика от други решения, които са далеч от пазарната реалност, природният газ е готов за употреба и се нуждае от леко "побутване", за да стане широкодостъпен. Нашите цели обаче са още по-големи.
Заедно с E.ON Ruhrgas и местни партньори, ние в "Газпром" искаме да поставим природния газ като гориво на едно изцяло ново равнище през следващите години. Това е целта на нашето ежегодно рали "Син коридор" (Blue Corridor Rally) за превозни средства на природен газ, което в продължение на няколко седмици минава през страни от цяла Европа. На 7-и октомври 2014 г. за 8-и път то стартира от Санкт Петербург под мотото "Балтика-Адриатика" за покриване на 6600-километров маршрут от балтийлските държави, през Полша и Чехия, Германия, Австрия, Италия, Словения, Хърватска, Сърбия, Унгария и стига обратно до Беларус. Така потребителите в гореизброените държави могат да се убедят лично в предимствата на метана като моторно гориво.
С тази инициатива ние искаме да демонстрираме, че природният газ като гориво е работещо решение за по-чиста и по-евтина мобилност в Европа. Ние обаче настояваме и за създаването на по-развита мрежа от метан-станции, която е ключът към успешното приложение на технологията. За да се справим с това предизвикателство, с доставчиците на газ, производителите на автомобили и държавните институции трябва да си подадем ръка и да подкрепим Синьото гориво за "зелена мобилност". Трябва да работим заедно, за да могат повече европейски градове да дадат "зелена светлина" за "синьото гориво".