- 23 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8784
- GBP / BGN 2.3506
- CHF / BGN 2.1094
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Фондация патентова името на Ванга
19 Декември 2015 | 15:01
/КРОСС/ Повече от 400 стоки и около 280 вида услуги няма да може да ползват името Ванга до 2024 година. Тази забрана влиза в сила, след като фондацията, носеща името на петричката пророчица, защити в Патентното ведомство търговската марка „Ванга" на български и на латиница.
Запазената марка е само словесна, без графично изображение.
Заявката и документите за това са подадени на 1 октомври 2014 г., а решението за регистрацията е излязло на 20 ноември т. г. Срокът на действие изтича на 1 октомври 2024 г.
„Наложи се да направим това, защото в последните години масово се спекулира с името на баба Ванга. Появиха се десетки нейни „приятели" - хора, които тя не е виждала през живота си. Медии си позволяват да „цитират" думи, които тя никога не е казвала. Трябва да се сложи край на спекулациите с паметта на Ванга", каза председателят на фондацията адвокат Иван Драмов.
Сега фондацията изготвя писма до различни медии, институции и фирми, за да ги запознае с решението за патентованата марка. Това е и предупреждение, че вече ще се носи административна и наказателна отговорност, ако някой си позволи да използва непочтено името Ванга.
При нарушение на Закона за марките и географските означения глобата за физически лица е от 500 до 1500 лв., а за еднолични търговци и юридически лица - от 1000 до 3000 лв. за първо нарушение. "Освен това вече ще имаме пълно основание да завеждаме искове в съда за обезщетения при злоупотреба с името на Ванга", допълни адвокат Драмов.
Пред патентното ведомство фондацията е защитила марката в клас 16 - за хартия, печатни произведения, фотографии, канцеларски принадлежности и др. Включени са общо около 400 стоки, сред които има материали за рисуване и писане, картини, картички, албуми, плакати, копирни и пишещи машини, опаковки, печатни публикации.
Марката е запазена и за три групи услуги в класовете 35, 38, 43 и 44. Първата се отнася до реклама, абониране за вестници и телекомуникационни услуги, административна дейност и управление на търговски сделки. Изредени са около 150 вида услуги, сред които са набиране на спонсори, онлайн реклама, производство на рекламни филми и публикуване на рекламни текстове, разпространение на листовки, медийна реклама и др.
Втората група е от 55 вида услуги в областта на телекомуникациите, като информационни агенции, радио- и телевизионни предавания и др.
Запазена е марката и на услуги, свързани с ресторантьорството и хотелиерството. Последната група се отнася за медицинско обслужване и включва към 40 вида услуги, сред които грижи за хигиената и красотата на хора и животни, услуги в областта на селското стопанство, градинарството и лесовъдството, спа, алтернативни медицински услуги, ароматерапия, здравни центрове, изкуствено оплождане, пластична хирургия, турски бани, фармацевтични консултации и пр.
Репортерска проверка показа, че през 2001 г. в Патентното ведомство е имало заявка за регистрация на марката „Ванга" от нейната племенница Красимира Стоянова, но тя е получила отказ. Такава е била регистрирана през 1993 г. и е действала до октомври 2003 г. като притежание на софийската фирма „Ванга". Освен името тя е запазила и графично изображение.
С името на пророчицата имало и минерална вода „Благословена от Ванга Хисар трапезна минерална вода" е била запазена от 1995 до 2005 година.
В Търговския регистър има няколко фирми, в които е включено името Ванга, четири от тях - на жени със същото име. Има и фирма със собственик мюсюлманин от македонския гр. Струмица, където е родена пророчицата, но със седалище в Петрич, както и бургаска компания на името на жена от Казахстан.
„Чуждите медии още не знаят за излязлата регистрация, но след като дадем гласност, вече ще имаме право и да си търсим правата за най-фрапиращите случаи. Ванга никога не е правила предсказания за смърт, катаклизми и други трагични събития, дори и за най-близките си хора. Тя казваше само положителните неща, които вижда, а в повечето случаи насочваше хората къде да търсят решение на битов или семеен проблем, и най-често - здравословен", категоричен е председателят на фондацията.