-
14 Март 2025 |
USD / BGN 1.8059
GBP / BGN 2.3345
CHF / BGN 2.0418
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C
Съюз за Пловдив: По-ниска такса смет за бизнеса

06 Декември 2011 | 10:24

Пловдив /КРОСС/ Такса смет за бизнеса да бъде намалена до размера на разходите, които общината прави за чистота, каквото е законовото изискване. Предложението е на общинския съветник от Съюз за Пловдив Дани Каназирева и вече е внесено в Общинския съвет. След като преди 2 седмици от Съюз за Пловдив поискаха училищата да бъдат освободени от такса смет, защото е непосилна за техните бюджети, сега настояват за преразглеждане и на парите за чистота, които се начисляват на бизнеса. „Става дума за всички фирми – от най-дребния търговец в малко магазинче до големите предприемачи. Всички те сега плащат 35 пъти по-висока такса смет от гражданите, а е ясно, че няма как да произвеждат 35 пъти повече боклук. Какви отпадъци например изхвърля една счетоводна кантора, освен едно кошче с хартия“, даде пример Каназирева. “Начинът за определяне на таксата е крайно несправедлив. За един урегулиран поземлен имот, иначе казано за една поляна, се плащат 8 хил. лв. такса смет за година”, добави общинският съветник Владимир Кисьов, който е и строителен предприемач. Каназирева обобщи, че таксите в община Пловдив, а и у нас въобще се определят безобразно и произволно, а всъщност в Закона за местните данъци и такси ясно е казано, че те трябва да покриват само и единствено разходите на администрацията по предоставената на хората услуга. Затова и Каназирева иска да получи от общината доклад за разходите, включени в определянето на такса смет. В сегашната практика на формиране на план-сметката за чистота има смущаващи моменти, твърдят експерти на Съюз за Пловдив. Например няма ясен критерий, който да определи колко контейнера за отпадъци трябва да има в града. Сметката е сравнително проста – Пловдив изхвърля около 100 000 тона боклук на година, което, разделено на 365 дни, прави 274 тона дневно. Ако всеки съд събира половин тон и контейнерите се изпразват всекидневно, са необходими 548 съда. Ако се събират на два дни, това означава 1100 контейнера и т.н. В същото време в града има поставени над 4500 съда, които могат да съберат над 2000 тона отпадъци. Това означава, че или колите минават един път седмично, а се отчитат ежедневни курсове; или минават ежедневно, без да събират отпадъците. Не е ясно и каква площ измита на ден една метачка и каква - една машина, затова и няма ясни разчети много или малко са парите, които се дават за ръчно и машинно метене и миене. Трябва да се опишат и маршрутите на сметоизвозването до Цалапица и до Шишманци в километри и да се определи колко плаща общината на километър, след което да се умножи по общия сбор на маршрутите за ден и за месец и така ще се получи сумата за план-сметката по показател сметоизвозване. Само след подобен детайлен анализ разход по разход може да се прецени дали не е раздута план-сметката за чистота, респективно такса смет, затова в Съюз за Пловдив разчитат да получат доклада от администрацията преди приемането на таксата за следващата година.