• 25 Март 2025 |
  •  USD / BGN 1.8068
  •  GBP / BGN 2.3405
  •  CHF / BGN 2.0504
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Солени глоби за онези мобилни оператори, които нарушават правата ни

Солени глоби за онези мобилни оператори, които нарушават правата ни

Иван Вълков, депутат от ПГ на ГЕРБ; Веселин Божков, председател на Комисията за регулиране на съобщенията, в интервю за бТВ, „Тази сутрин"

Водещ: Иван Вълков, депутат на ГЕРБ, председател на Комисията по съобщенията. Тя е Комисия по транспорт и информационни технологии. Добро утро

Иван Вълков: Добро утро.

Водещ: И шефът на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков, комисията, която регулира и съблюдава спазва ли се законът или не. Поводът за този разговор - законодателни промени на второ четене, по-важните текстове като че ли са приети, свързани са с правата ни на потребители. Солени санкции беше анонсирано преди дни, че се въвеждат за онези мобилни оператори, които нарушават правата ни. Кои са новите моменти ще разберем сега. Оплакванията, когато правихме преди време темата за правата ни, бяха стотици след предаването и може би общо бяха хиляди, всеки със своята си история основно около договори, които абонатите смятат за крепостнически, за заробващи и автоматично подновяващи се, и невъзможност да се реализира така наречената преносимост, с думи прости - да си запазим всички цифри с код, с номер, но да плащаме на друг мобилен оператор. Добро утро. Новото, на което бихме могли евентуално да се зарадваме, защото това с автоматичното подновяване (...) преустановено, не беше съвсем вярно, засягаше само бъдещите, започващи на чисто абонати, но всички останали не, които си имат телефони.

Иван Вълков: Новото, както вие правилно акцентирахте, се отнася до две основни посоки - едната е по отношение на договорите, другата посока - по отношение на преносимостта. По отношение на договорите, първо, първоначален договор не може да бъде сключван за по-дълъг период от две годни, а следващ срочен договор не може да бъде по.-дълъг от една година. При изтичане на срочния договор той може да стане безсрочен, но това дава възможност на всеки краен потребител да го разтрогне в рамките на един месец с предварително известяване.

Водещ: Да го обясним практически - ставам нов абонат, клиент на мобилен оператор, с когото съм нямал отношения, отивам в офиса, подписвам договор с моето съгласие, да речем за две години, и когато изтекат тези две години, какво става - не се подновява автоматично...

Иван Вълков: Автоматично може да се поднови при същите условия, но абоната има право да го прекрати, когато си поиска.

Водещ: Тоест те ще ми го подновят, но аз, ако отида и ако кажа - не желая, трябва да го разтрогнат на следващия месец?

Иван Вълков: Да, точно така. в рамките на един месец, това е периодът, който действа между двете страни. От страна на оператора от страна на крайния потребител. Защото трябва да има равнопоставеност в договора, която до момента не съществуваше.

Водещ: Обаче сега в момента всички си имат мобилни телефони, не започваме сега да откриваме мобилните услуги, и в момента сме в етап на действащ договор. Мога ли да го разтрогна, ако има шест месеца до неговия край?

Иван Вълков: Ако е безсрочен договора, може да го разтрогнете съгласно общите условия на договора.

Водещ: Трябва да им платя всички такси?

Иван Вълков: Съгласно общите условия. Затова сме намалили времето, за което може да се сключва срочният договор. А преминавайки към срочен, той преминава към една клауза, в която много бързо може да стане разтрогването. И освен това, при самото сключване на договора той влиза в действие, съгласно новите правила, седем дни след подписването на договора, което дава възможност също на потребителя да преосмисли това, което е подписвал и дали по този начин да го подпише договора или да го преподпише.

Водещ: Идеята ми е дали в момента, ако ми изтече след шест месеца договора, който разбирам, че не мога да разтрогвам, освен ако не платя на куп шестте такси, ще ми го подновят ли отново две години автоматично?

Веселин Божков: Не.

Водещ: Не?

Веселин Божков: Точно това е идеята. И смея да твърдя, че това е най-социалният закон, който в последно време Народното събрание приема, тъй като мина всички форми на обществено обсъждане и практически проблемите, които ни създадоха мобилните оператори, намериха отражение в законодателните текстове. Затова малко по-простичко да го кажем. Тези, които имат срочни договори към днешна дата, те са заварено положение и в този ред на мисли си важи стария ред. Но след изтичането на този срок, то тогава вече операторът трябва да пита съответния абонат и да получи неговото изрично съгласие за съответния срок...

Водещ: Ама то в сегашния текст пише, че автоматично пак ще го подновят. Значи сега нямат право?

Веселин Божков: Нямат право. Защото точно това казваме - всички срочни договори след това стават безсрочни договори и във всеки един момент, когато съответният абонат не е доволен от дадения оператор, с едномесечно предизвестие той прекратява действието на този договор и може да стане абонат на друг оператор. И тук са спазени тези двете изисквания от европейската директива. Първо, че максималният срок на договорите е 24 месеца със задължително изискване операторът да предложи и 12-месечен договор. И третият момент, това, което каза и колегата Вълков, е, че операторът е задължен да се съобрази с желанието на абоната, ако той в седемдневен срок от сключването на нов договор н е доволен по някакъв начин от услугата, да се откаже от тази услуга. Даже тука мисля, че ние отидохме малко по-напред в защита на интересите на потребителите.

Водещ: Как ще става това питане, за което казвате? Защото досега сме свикнали на ситуация, в която никой не те пита за нищо, само ти казва колко дължиш. Как ще ме питат, къде ще с оставя следа, че съм питан, да не стане така, че някой да твърди, че съм му казал „да", а пък аз да не съм?

Веселин Божков: Операторът е задължен да намери подходяща форма, дали чрез обаждане, дали чрез есемес-съобщение и т.н. А и самият вие като заинтересовано лице сте длъжен да си следите договора.

Водещ: Няма ли да оставя следа? Защото ако е само с телефонно обаждане, те ще твърдят, че е осъществено, може би...

Иван Вълков:

Веселин Божков: Но когато не сте доволен, вие ще докажете, че те не са ви съобщили и вие си прекратявате договора, когато си искате.

Иван Вълков: Точно така.

Водещ: Как да докажа, че не са? Просто ще кажа, че нямам известие - нито по пощата, нито с есеме, нито...

Иван Вълков: Точно така.

Веселин Божков: Точно така.

Иван Вълков: Санкциите са много жестоки.

Водещ: От 5 000 до 60 000 прочетох.

Иван Вълков: Те са само по отношение на преносимостта, функционалните спецификации, които са по преносимостта. Това е член 326а, налага глоби от 5 000 до 60 000 лева. Това е една изключително сериозна санкция.

Водещ: Как трябва да става? Примерно, решавам, че в момента искам да си запазя абсолютно същите цифри - 0898... или 0895..., няма значение, и да отида обаче при конкурентен мобилен оператор, на място трябва да отида при настоящия и после при конкурентния или директно при новия оператор мога да отида и те да си се разберат?

Веселин Божков: Ние този път вече го извървях.е от три години, и вие знаете, това, което не беше за България характерно, вече го има. Първо минахме на две гишета, сега минахме на обслужване на едно гише. Въобще нямате никакви...

Водещ: При новия?

Веселин Божков: При новия само. Защото иначе се получаваха много нелоялни практики. И в този аспект ние спазваме, и тука е включена директивата за универсалната услуга, която аз искам да отбележа, че за минимален срок да се съкратят сроковете за пренасяне на номера.

Водещ: Колко бързо трябва да...

Веселин Божков: Законовият срок при мобилните номера за група номера е 10 дни, а при фиксираните, за единични номера е 7 дни. Така че ние сме в средноевропейските срокове и ако се наложи, ако видим, че тенденцията е още към снижаване на тези срокове, ще ги намалим в последващи решения. но най-важното е, че операторите нямат право да отказват преносимост. Дори при тези договори, и то това е записано, мисля, че беше член 226 или 228, това няма значение, че дори подновяването на договора, дори и да няма проблеми, това не трябва да препятства желанието на абоната да прехвърли и да смени своя оператор.

Водещ: А в коя ситуация ще се наложи тази санкция за отказ от преносимост 60 000, кой преценява дали да е 5 000, 10 000 или 60 000?

Иван Вълков: Комисията за регулиране на съобщенията.

Водещ: Вие?

Веселин Божков: Да, да. И тъй като ние също извървяхме един дълъг път и в началото ние ги санкционирахме на минимална граница, защото, както ги наричам аз, това са грешки на растежа - неопитност, нова услуга, недостатъчно обучен персонал. Но тъй като вече минаха две години, ние смятаме, че всички тези грешки са умишлени и затова ние увеличихме санкцията.

Водещ: Още казуси. Ще продължи л този денонощен терор? При мене терористът е с номер 145. Получавам съобщения, които не желая да получавам и дори не мога да отговоря и да обясня, че не желая.

Иван Вълков: Въвели сме едно изменение в член 261, алинея 1-ва, в което осъществяването на повиквания, съобщения или електронни пощи за директни маркетинг или реклама може да става само с изричното съгласие на абоната или на клиента.

Водещ: Тоест пак трябва да получа есемес, с който да ме питат - ти искаш ли да ти пращаме есемеси.

Иван Вълков: Ако не получите такъв, нямат право да ви изпращат.

Водещ: А кога ще влезе в сила това, за което говорим?

Иван Вълков: Когато бъде публикувано в „Държавен вестник".

Водещ: Горе-долу срока, който сте поставили?

Иван Вълков: Ние сме си поставили срок до края на годината да бъде приет законопроектът. Той има 14-дневен срок, който трябва да бъде подписан от президента и след това да бъде обнародван в „Държавен вестник".

Водещ: Значи трябва да ме питат изрично дали желая да получавам от тях съобщение.

Иван Вълков: И още нещо като допълнение - във всеки един момент вие можете да се откажете от вашето съгласие, което сте дали.

Водещ: Да кажа - бях съгласен, ама...

Иван Вълков: Точно така, да кажете - повече не искам да ги получавам. Това е изключително важен момент също.

Веселин Божков: И още нещо само да допълня колегата Вълков. Това са двете изисквания. Другото, което е важно - абсолютно трябва да се знае е кой е поръчителят на дадената игра, на даденото съобщение и т.н. И вторият момент - трябва да се знае неговия адрес. В противен случай всякакви такива рекламни съобщения и тъй нататък са абсолютно забранени. Аз затова ви казвам, ето, вие знаете „Стани милионер" и тъй нататък за какво ставаше дума. Не искам да давам и други примери, и това, което вие казахте, този телефон е тормоз. Така че само, първо, с изричното съгласие на потребителя, вторият момент - да се знае кой е поръчителят, и третият момент - във всеки един момент, когато ти се почувстваш застрашен, защото във всеки момент някое дете, ваше дете може да започне да играе, ти виждаш, че те го таксуват по 2,40 лева...

Водещ: Да, да, да, сметката става главоломна. Къде можем да се оплачем? Досега голяма част от хората се оплакваха на „арменския поп", сега...

Веселин Божков: Не е вярно това. Категорично не съм съгласен с вас. Само ще ви кажа, ето, казвам го, тук има свидетели - вчера бях на доклад в Народното събрание. Имаме 4500 жалби.

Иван Вълков: До момента.

Веселин Божков: До момента. от началото на годината. Само за преносимост на номерата имаме около 950 жалби. От тях 245 са завършили с актове за административно нарушение, над девет милиона са санкциите. Така че не мога да се съглася с вас. Ние водим една битка. Ако аз съм арменският поп, съм съгласен, но иначе не. А другият момент, нещата, които касаят нас, защото все пак ние първо прилагаме този закон, ги коментираме ние, но ние играем в много тясна взаимовръзка с Комисия за защита на потребителите и част от нещата, които засягат интересите на потребителите, те отиват към тях. И аз смятам, че в резултат на това подобрено взаимоотношение между регулаторните органи, мисля, че дисциплинирахме операторите и няма чак такива крещящи нарушения. И като пример за това, но аз не искам да предизвиквам дявола, ако в началото на годината ежемесечно получавахме по 160 - 200 жалби на месец, сега от септември месец насам са някъде около между 50 и 70, което също показва за една дисциплинираност на операторите.

Водещ: Добре, да чуем още. Добро утро. Слушаме ви. Вашият въпрос?
Зрител: Добро утро. Имам един въпрос към господина от КРС. Ако сме извън страната и звъним в България на джиесем, а онзи ден и на домашен телефон ми се случи, без да говоря, само със звъненето ми гълта от кредита.
Водещ: Само като звъните, без да е осъществен разговор? Сигурна ли сте? Това ви е отчетено като разговор, това твърдите?
Зрител: Да, отчетено ми е като разговор.
Водещ: Добре, след малко ще отговорим на този въпрос. Добро утро.
Зрител: Ало?
Водещ: Да, слушаме ви, дайте си въпроса. Спирайте звука на телевизора, за да не се обърквате от закъснението на звука.
Зрител: На 28-о число ми засичат телефона. Няколко дни преди това говоря, имам безплатни 300 минути към всички оператори. След като говоря, проверявам дали са ми останали безплатни минути, оказва се, че имам примерно 20 минути. На 27-и вечерта пак проверявам - 20 минути, а ми идва някаква огромна сметка, при положение, че не съм си изговорила минутите.
Водещ: Да не би да са безплатни само към някакво семейство или някаква група и заради това да не ви се отчита? Това безплатното да не би да важи за определен кръг от телефона или не знаете? Добре, ще поставим въпроса - възможно ли е, ако имаш безплатни минути да не ти се отчитат. И още един зрител - добро утро.
Зрител: Преди месец ми предоговориха договора и си включих в пакета роуминг. Сега бях извън България и услугата ми беше неограничена, изобщо я нямах тази услуга.
Водещ: Нали сте имали роуминг или просто не са ви го включили?
Зрител: Да, пакетът ми е с роуминг. 300 минути да говоря, от тези 300 минути 60 минути са ми роуминг. Но тъй като напуснах България, веднага след като напуснах границата, нямах роуминг.
Водещ: Потърсихте мрежи, ръчна настройка, всичко, сигурна сте?
Зрител: Да.
Водещ: Добре. И още един зрител. Добро утро, заповядайте.
Зрител: Миналата година ми изтече договорът, след което не съм го подновявал, изпращаха ми съобщения . Договорът ми изтече, не си платих телефона. Дали ми е подновен договора, имат ли право да ми го подновят без да ме уведомяват?
Водещ: Стана дума за това. благодаря ви. Сега отивам към гостите. За роуминга първо. Възможно ли е да... Какъв беше въпросът?
Веселин Божков: Аз го разбрах. Целият казус в случая е, че това е проблемът на разговорите, защото не влизаш в конкретиката, а говориш по принцип. Тук трябваше да има няколко уточняващи въпроса. Но по принцип дамата може да е била на ръчен режим или пък обратно...
Водещ: Те имат интерес да ти включат роуминг, защото това е плащане на услуга
Веселин Божков: Абсолютно, защото това са пари и т.н. Друг въпрос е, че ние се борим, вие знаете, от следващата година ние ще изравним цените на международния трафик с националните цени. Така че в този ред на мисли аз мисля, че тук повечето е грешка на самия абонат, отколкото на оператора. Операторът по принцип е заинтересован.
Водещ: Възможно ли е да ти товарят сметката, тук също става въпрос за някакво недоглеждане, ако имаш безплатни минути, да ти казват - да, имаш 20 минути, имаш 20 минути, имаш 20 минути и накрая да имаш сметка...
Веселин Божков: Тук също липсва конкретика. Не се знае за какъв...
Иван Вълков: Не се знае на всеки абонат какъв е договорът му, какви са общите условия и конкретно сключеният договор. Защото, вие правилно казахте, може да има договор тези безплатни минути г има само с определена група.
Веселин Божков: Да бъдат само с оператора вътре в мрежата. Нали там има 50 минути с еди кои си, 30 минути с...
Водещ: Да, и нашите служебни са така. Звънили са на някакъв друг. Мисля, че няма как да изчерпим темата, това е ясно за всички, но ние ще я продължим, имам идея за следващата седмица, в началото й, в понеделник Ани да повика и представителите на действащите в момента трима мобилни оператори и да отправим въпроси и към тях. Аз ви благодаря за тези практически разяснения. Надявам се да сме ви били полезни. Арменският поп, разбираме, че не съществува, а съществува място - Комисията за регулиране на съобщенията, където са готови да ви приемат.
Веселин Божков: И Комисията за защита на потребителите, Комисията за защита на личните данни, когато са компетентни подадения казус.
Водещ: Ще разчитаме на вас. Благодаря ви.

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.