- 25 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Няма спасение от купения вот
29 Октомври 2015 | 08:14
/КРОСС/ Село с един човек да избира кмет! Това е рекорд на "Гинес" до края на Вселената, казвана пред "Сега" шефът на съвета на директорите на "Информационно обслужване" проф. Михаил Константинов
- Г-н Константинов, с какво си обяснявате хаоса на този вот?
- Това е малко обобщаващо твърдение, с което не съм съгласен. Хаос имаше на отделни места, символ на които стана "Арена Армеец". Там причините са няколко. Комисията трябваше да си бъде от 41 членове, а не от 19. Работата на тези избори беше с 50 на сто повече от работата по предишния местен вот. Усложнени и съответно сбъркани бяха секционните протоколи и след вкарването им в компютрите на "Информационно обслужване" се констатираха много грешки. Нямаше график за пристигане на секциите в големите общински комисии, което е безумие. Не може да се чакат 1555 секции и всеки да идва, когато си иска. София има 24 административни района и те трябваше да идват разхвърляно във времето. Можеше, разбира се, да се приеме и предложението на вицепремиера Томислав Дончев, когато пристигнат хората, да си оставят чувалите на отговорно пазене и да им се каже кога да дойдат да предадат документите. Това висене в залата беше някакво безумие. Така и така хората доброволно идват и си носят протоколите. Защо трябва да стоят при бюлетините, да ги вардят лично? Впрочем, самите бюлетини в чувалите нямат никакво значение. В много редки случаи се налага да се бръкне в чувала. Практически това не се случва. Хартията от чувалите отива за претопяване, важни са протоколите. И за съжаление 90% от тях са с аритметични грешки. Това е безобразие. Гласовете за партиите не са сбъркани, защото всяка партия си има представител в съответната секционна комисия и той като орел гледа дали гласовете за неговата партия са отбелязани точно. Но има други контроли, които трябва да излязат. Не може да напишете, че са гласували 300 души, а да има 100 за първата партия, 200 за втората и още толкова за третата. Има контроли в протоколите. Това са аритметични равенства и неравенства, които трябва да бъдат изпълнени. Един колега, висшист, каза, че просто не ги прочел, защото били със ситен шрифт. Ами така се връщат по 3-4-5 пъти и вместо да си отидат вкъщи, се въртят и поправят протоколи.
- Това не можеше ли да се предотврати, нали членовете на секционните комисии ходиха на обучение?
- България е известна с това, че много мъчително и бавно се справя с проблемите, които сама си създава. Естествено, че трябва отново да се пипне този прословут Изборен кодекс. Трябва ясно да се запише, че големите общински комисии имат съответния брой членове. Аз лично смятам, че София трябва да има три общински комисии, не една. Те трябва да съответстват на многомандатните избирателни райони. София е 3 до 4 пъти по-голяма от следващата община, а има същия брой членове на избирателната комисия. Това е абсурд, недоглеждане, които доведоха до неприятности и ние трябва да се поучим от тях. Така че страданията на хората в "Арена Армеец" няма да са напразни. Законът ще бъде променен в подходяща посока.
- Необходими ли са промени в посока на по-голям мажоритарен вот?
- Смятам, че мажоритарният вот е една легенда, която периодично се разпространява. Няма нищо лошо в него, но ако искате, ето малко европейски сравнения. В ЕС има 28 държави. Само в 2 от тях има мажоритарен вот, в 6 има нещо, което се нарича смесена система, и в 20 системата е като нашата. Ако мажоритарният вот беше някаква панацея, нямаше да го има само в 2 държави. Впрочем българският Изборен кодекс не е лош като цяло. В него е уредено подробно всичко, но има някои глупости, които трябва да се поправят.
- Например?
- Тези рекорди, които ще лъснат след малко - села с по 3-4 души избират кмет. Село с един човек избира кмет! Това е рекорд на "Гинес" до края на Вселената. Един човек с право на глас избира един, който е самият той, и естествено със 100% от гласовете. Ето и друго нещо, което може да се уреди. Виждате, че на някои места в немалки общини има един кандидат. За какво да се правят избори? Ясно е, че само той, като си пусне гласа, стига. Няма други ограничения, няма изисквания за някакво минимално участие. В Царство България, когато е имало един кандидат, не са правели избори. Просто му се дава постът, щом друг не ще да участва.
- Това няма ли да стане причина непрекъснато да се искат касирания на изборите?
- За какво? Няма нарушение на закона. Но това не е избор. Този единствен кандидат не може да не бъде избран. Освен това в момента прословутата преференция на места е с почти нулев праг. Например в община Антон прагът е пет гласа. Т.е. аз, жена ми, тъщата, порасналото ми дете, и вече имаме валидна преференция. Но пък комшията си е закарал повече хора и неговите преференции са повече. Или махаме напълно преференциалния праг, както в някои държави, или малко го регулираме. В София що-годе преференциалният праг беше добър - 500 гласа. Ето такива дреболии има.
- Има ли спасение срещу купения вот?
- Не, няма спасение, и по света няма спасение.
- Но в България е превърнато в практика.
- Защото всички искат да участват в нея - на високо ниво, на средно, дилърите искат и самите продавачи също искат да участват. Поне една от тези страни трябва да не иска, но те всички искат.
- Вярвате ли, че наистина хакерска атака е виновна за сривовете на сайтовете на три ведомства - МВР, ГРАО и ЦИК в деня на изборите?
- И на МВнР го сринаха. Така че не само вярвам - хакерската атака е доказана.
- И тя идва от противници на референдума?
- Не. Хакерската атака беше 3000 пъти по-мощна от най-мощната, известна в България - 15 000 хака в секунда пробиваха защитата, която е една от най-добрите. Тук въпросът е как са я пробили, като е от най-добрите. Ами те пробиха защитата на Пентагона, наскоро пробиха Полша и я парализираха. Аз лично смятам, че това е "великата" група на "Нацистите" - едни от най-яките хакери. Близки са до хакерите "Анонимните". Като решат да гътнат една държава, я гътват. МВР 40 часа не можа да си оправи сайта, дето имат звено за киберсигурност и цели две нощи бяха на нокти. Така че атаката беше забележителна и аз благодаря на колегите от "Информационно обслужване", които заедно с ДАНС и МВР я неутрализираха. Атаката продължава и в момента. Само че ние ги идентифицираме и все повече ги обезкръвяваме. Първия път, като нахлуят, защитата ги пуска, защото не знае кои са. Иначе бихме си блокирали сами сайта, което е тяхната цел. Всеки може да си спаси сайта, като го блокира. Стратегията тук е да спирате лошите и да пускате добронамерените. В момента сме успели да ги спрем, но те се опитват още.
- Кой имаше изгода от провалянето на референдума?
- Референдумът не е провален. Той просто не събра необходимото по закон количество гласове (3.5 милиона), което беше ясно предварително.
- Защо?
- Защото по закон се искаше да има толкова гласове, колкото на миналите парламентарни избори. Кога на местни избори ще гласуват толкова хора? Това отдавна не се е случвало. Все пак на 25 октомври гласуваха близо 3.3 милиона, което беше над прогнозата от 3 милиона.
- Трябва ли да бъде променен законът за референдумите?
- Да, аз бих свалил прага за валидност на около 50% от гласувалите на предишния парламентарен вот. Това означава, че трябваше да излязат 1.75 млн., като повече от половината да подкрепят референдума и тогава щеше да мине, защото толкова са сегашните резултати. Доколкото знам, 35% са го подкрепили и от тях 72% са "за". Аз самият съм "за". Но не са за подценяване и противниците на интернет гласуването, защото има много сериозни проблеми.
- Какви са те?
- Естествено, увеличаването на контролирания вот. Ако човек е решил да си продаде гласа, с е-вота хептен лесно ще го продаде. И на Запад това е масово явление. Наричат го family voting. Другото са техническите проблеми. Винаги един сайт може да бъде сринат. Но пък можете да гласувате електронно в събота и ако сайтът се срине, да пуснете бюлетина в неделя. Между другото, защо не помислим за гласуване по пощата като скандинавските държави и много американски щати, и то в периода преди изборите? Получавате един месец по-рано бюлетините, гласувате, гласовете отиват в съответната секция в два плика. В деня на изборите се къса горният плик и се пуска този с бюлетината. Спазена е тайната на вота и всичко е точно.