- 25 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Съюз „Такси”: На 1 април ще окупираме Народното събрание
25 Март 2016 | 15:55
/КРОСС/ - Г-н Ризов, кой организира снощи блокадата на Орлов мост?
- Аз съм оторизиран от инициативния комитет и бях с такситата от началото до края. В София всяка голяма компания е дала по един човек. Това са хората, които си организират водачите. Трима души сме оторизирани да ги представляваме пред институциите - аз, Спас Атанасов и Румен Крумов. Вчера аз първи отидох на Орлов мост. След това дойдоха и другите.
- Шофьори разказаха, че сте им пращали есемеси да отидат там.
- Когато има нещо, което трябва да се случва, то по някакъв начин трябва да се оповести. Затова има телефон, SMS, таблет, радиостанция. Това са формите.
- Защо блокирахте движението?
- Още на 4 декември инициативният комитет внесе в Столична община в дирекция „Безопасност" уведомление за ефективни протестни действия. След това го променихме на символични, но изрично предупредихме, че те във всеки един момент могат да станат пак ефективни в зависимост от обстановката в страната.
- Така или иначе това бе незаконно. Вие нямахте разрешение от общината.
- На 4 декември имахме разрешение. Тогава заявихме, че във всеки момент можем да преминем към ефективен протест. И понеже завчера законопроектът за промяна на Закона за автомобилните превози бе изтеглен, ние целия ден в сряда не можехме да разберем какво става. Те изтеглиха промените, които трябваше да бъдат гласувани, затова и ние изненадващо блокирахме движението.
- Уведомлението от 4 декември, знаете добре, че не е достатъчно за това, което направихте снощи?
- Като граждани имаме право на протест. Носим отговорност да няма безредици и снощи нямаше такива. Пропускахме целия градски транспорт и линейките. Идеята беше да се срещнем с министъра и да дойдат там един или колкото се може повече народни представители. Искахме да им кажем, че ако не се върне този законопроект на 1 април ефективно ще окупираме Народното събрание. В провинцията ще бъдат окупирани общините.
- А защо е бил изтеглен законопроектът?
- Аз съм в течение на нещата. Той бе внесен от Дияна Йорданова от ГЕРБ и други народни представители от четири партии. От АБВ обаче са направили така, че са поискали да бъде изтеглен. Останалите са се почувствали съпричастни и затова е бил изтеглен. Сега ни обещаха другата седмица законопроекта да влезе в дневния ред и да бъде разгледан.
- Днес от БСП се противопоставиха много остро. От партията смятат, че този проект, за който настоявате обслужва интересите на две-три фирми, които по-скоро развиват финансово посредничество, отколкото превозваческа дейност.
- Няма такова нещо. Основното средство за производство в нашия бранш е таксиметровият автомобил. С него са обвързани 4 лица. Има собственик, има превозвач, има водач и ДЗЛ - данъчно задължено лице. Това е комбинация от различни възможности. Моят автомобил може да бъде каран и от друг. Миналата година депутатите Вълков и Михов искаха ДЗЛ-то да е и превозвач. Това обаче не е приложимо винаги. Обикновено водачът е собственик на автомобила, но не винаги. Няма как и да се назначат шофьорите на трудов договор. Ако аз съм превозвач те няма да ми носят оборора, а аз ще трябва да им плащам данъци и осигуровки.
- В момента от такситата не се събират никакви данъци и осигуровки?
- Законът „Вълков-Михов" означава да ходим в затвора. Ние да фискализираме апаратите, те (шофьорите) да не ни дават оборота и ние да сме данъчно задължени върху техния оборот. Оттук нататък трябва да е ясно, че такситата имат да плащат 30 различни видове разходи - горива, сервиз, застраховки... Вие в медиите все коментирате данъците и осигуровките, а те за нас са на 29-то и 30-то място.
- Чакайте, всички хора в България плащат данъци и осигуровки!
- Нека по пътя за алтернативния данък да влиза фиксирана сума от всеки автомобил. Например за София, ако е 840 лв., първо плащаш и след това караш. При предишният патент имаше най-различни адвокатски тарикатщини, счетоводни инсинуации и не се плащаше нищо. Сега обаче ще има картонче и стикер и с тях на улицата контролните органи ще могат да те спрат на улицата и по ЕГН да проверят какъв е осигурителният статус.
Светослав Метанов