- 29 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8553
- GBP / BGN 2.3499
- CHF / BGN 2.0999
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Стара кола - по-високи данъци! Ще плащаме ли повече, заради вредните газове?
05 Февруари 2018 | 09:34
/КРОСС/ Възможно ли е мерките срещу мръсния въздух да доведат до по-високи данъци за старите коли, които най-много замърсяват околната среда? В края на миналата седмица финансовият министър Владислав Горанов обяви, че сме се превърнали в „гробницата на Европа". Купуваме „втора ръка" коли със съмнително качество, каза той пред депутатите и отвори дебат за данъка на старите коли. Как ще се отрази това?
Ваня Григорова от КТ „Подкрепа" и Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили коментираха темата в сутрешния блок на Нова телевизия „Здравей, България".
Ваня Григорова подчерта, че не е ясно какво точно се предлага - увеличение на данъка на старите автомобили или намаляване на този за по-новите. Тя каза, че в момента има отстъпка за коли, които отговарят на определени екологични изисквания. Единственият дебат, който можем да проведем в момента е, дали на колите, които са по-мощни, тъй като на тях не се прави отстъпка, дали трябва да им се прави, каза още Григорова.
Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили заяви, че дебатът е закъснял, а формулата за определяне на пътния данък е „нелогична и много остаряла". Трябва да се спазят и двата принципа - по-малък данък за новите автомобили и по-голям за старите, подчерта той и добави, че има „съответните механизми и евростандарти". Освен това всеки евростандарт е обвързан не само с норми на екологичност и с норми на безопасност, според него. Не би трябвало да разглеждаме въпроса дали трябва да си купим нова или стара кола, каза още Христов.
Идеята е, че в България облагането на автомобилите се прекратява на 14-тата година и се получава един феномен вечен автомобил, който е в страната и данъкът му е един и на 14-тата и на 30-тата година, каза той.
Колите над 14 година не спират да плащат, каза още Ваня Григорова от КТ „Подкрепа". От социална гледна точка, наистина старите коли в България са прекалено много, но в държава, в която хората са най-бедни в целия ЕС, и в която неравенството е най-голямо няма как да е другояче, каза тя. Ваня Григорова подчерта, че налагането на такъв данък ще е нелогично, тъй като има заложени мерки в Закона за насърчаване на заетостта, по които се плаща за гориво. Новата мярка ще нулира гореспоменатата, каза тя. Григорова каза, че въвеждането на необлагаем данъчен минимум и намаляването на ДДС на стоките от първа необходимост „донякъде ще компенсира" мерките за чист въздух.
В момента има отстъпки, но те са за тези автомобили, които са под Евро 3 стандарт и нагоре, които е на 18 години, каза още Христо Христов. Не е нормално да има отстъпки за коли на 18 години. Той подчерта, че трябва да се измисли нова формула, която да стимулира новите коли.