• 28 Ноем 2024 |
  •  USD / BGN 1.8572
  •  GBP / BGN 2.3451
  •  CHF / BGN 2.1010
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Дебютът на Alibaba: Приказката започва на 19 септември

Дебютът на Alibaba: Приказката започва на 19 септември

/КРОСС/Климент Робев, дилър "Международни финансови пазари", ЕЛАНА Трейдинг

След като отмина отпускарският сезон, инвеститорите насочват своето внимание към дългоочакваното IPO на Alibaba. Случайно или не, борсовото предлагане ще се случи в доста подходящо време, с оглед на високия интерес към подобни събития, подкрепен от позитивните нагласи, които имат пазарните участници към щатските борси през последните години. Както е известно, IPO-то е насрочено за 19 септември, като инвестиционните банки, които са ангажирани с неговата реализация са: Credit Suisse, Deustche Bank, Goldman Sachs, JPMorgan Chase, Morgan Stanley и Citigroup.

Параметри на IPO-то на Alibaba

От оповестения проспект стана известно, че ценовият диапазон на една акция на компанията ще е между 60 и 66 долара. На тази база, ако Alibaba успее да продаде 320 млн. акции, това ще й донесе малко над 21 млрд. долара. Позовавайки се на средната цена от горепосочения диапазон, пазарната оценка на компанията би била около 160 млрд. долара. Такава оценка изстрелва доскоро не особено популярната китайска фирма над компании, имащи далеч по-богата история и традиции в развитието на Интернет търговията. (За справка, пазарнaтa капитализация към 10 септември на Amazon.com Inc. e 153.09 млрд. долара, а на eBay Inc. e 63.43 млрд. долара).

Бизнес модел

Предвид гореспоменатите стойности е редно да си зададем въпроса дали Alibaba може да поддържа техните мащаби, като за целта нека разгледаме бизнес модела на компанията отблизо. Най-общо казано, компанията поддържа онлайн пазар за свързване на търговците с купувачите, управлявайки платформите Taobao Marketplace u Tmall, както и Alibaba Alipay, аналогична на Paypal, която е и третата най-голяма компания за онлайн плащания в Китай. По този начин основателят на компанията Джак Ма (който притежава близо 9% от компанията) е съумял да направи бизнес, възползващ се от процъфтяващата средна класа в Китай, както и улесняващ търговските взаимоотношения между фабриката на света и развитите държави. Към момента компанията може да се похвали с 231 млн. активни потребители, с 8 млн. активни търговци, като на Alibaba се падат 80% от всички онлайн продажби на дребно в Kитай. Основните приходи идват от реклама, комисиони и абонамент, като за финансовата година на компанията обемът от сделки е надхвърлил 1 трилион юана (163 млрд. долара), което е повече от общия обем на Amazon Inc. u eBay Inc. за същия период.

Финансови показатели

Темпът на растеж на редица ключови за Интернет търговията показатели допълват впечатляващата картина. За справка, преди броени седмици, китайският лидер в електронната търговия обяви, че печалбата за тримесечието, завършило в края на месец юни, е нараснала спрямо същия отчетен период година по-рано със 182%, достигайки 2 млрд. щатски долара, а приходите на дружеството са се увеличи с близо 50% за периода, достигайки 2.54 млрд. долара. Тези числа показват защо борсовият дебют е сред най-горещо очакваните на пазара и може да се окаже и най-големият в историята.

Същевременно, от началото на годината китайският онлайн гигант е осъществил сделки по сливания и придобивания на стойност над 3.5 млрд. долара. Предвид ускоряващия се темп на растеж, от компанията обявиха, че възнамеряват да поддържат стратегията си за придобиване на обещаващи бизнеси както в Китай, така и в САЩ, превръщайки се в основен световен фактор в сектора на онлайн бизнеса.

Начини за търговия

Както знаем, първичното публично предлагане ще се проведе на 19 септември, като от тази дата, посредством платформата ELANA Global Trader ще бъде възможна търговията с:

Акции на компанията
Договори за разлика върху акции (при изискуем маржин от 25%)
Компанията ще бъде листната на NYSE, като борсовият код ще бъде BABA. Важно е да се уточни, че първоначално няма да са възможни къси продажби.

Всъщност, съществува инвестиционен вариант, чрез който бихме могли да се възползваме от очакванията за предстоящото успешно IPO още днес. Както е известно, Yahoo Inc, която закупи през 2005 г. 40% от китайската компания срещу 1 млрд. долара, в обозримо бъдеще ще продаде над една трета от настоящия си дял в размер на 22.6%, което ще намали собствеността й в компанията до 16%. В случай, че предстоящото IPO се окаже успешно, продадените дялове на Yahoo Inc. ще осигурят значителен финансов ресурс на компанията, което най-вероятно би се отразило позитивно върху цените на акциите на Интернет търсачката.

Очаквания

Освен мащабно, предстоящото първично публично предлагане може да се характеризира и като консервативно, с оглед на финансовите оценки. Съотношението P/E (взимат се предвид прогнозите за печалбата през следващата година) нарежда компанията, както следва:

Възможно е в краткосрочен план все още не дотам познатата търговска марка на Alibaba, както и скептицизмът, породен от културните различия, ценности и геополитическите особености, да имат известен негативен оттенък върху цените на акциите на компанията. Но в случай, че компанията съумее да прехвърли бизнес модела си и към други пазари, тя може да се превърне в световен лидер при онлайн търговията в близко бъдеще и в много доходоносна инвестиция, имаща по-дългосрочен хоризонт.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.