- 27 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8572
- GBP / BGN 2.3451
- CHF / BGN 2.1010
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
30% от козунаците на пазара са без обозначен производител
15 Април 2017 | 13:44
/КРОСС/ „Тридесет процента от козунаците, смея да твърдя, че са без обозначен производител". Това обяви пред „Фокус" Мариана Кукушева - председател на Консултативния съвет по зърното, председател на управителния съвет на Националния браншови съюз на хлебопекарите и сладкарите и член на Сдружение „Произведено в България - съюз на малкия и среден бизнес.
„Това е голям проблем, защото козунакът е една храна, която има много богат състав. В него влиза бялото пшенично брашно, маята, но в същото време яйца или яйчен меланж, животинско масло или растително като олио, задължително захар или в някои случаи подсладители, за да могат хората със здравословни проблеми да имат достъп до специалната за тях храна, фрукти, лимонови корички, задължителният лимонов аромат, който се носи от козунака. В повечето случаи в него присъстват и шоколадови капки, локум, много орехови, бадемови ядки", коментира Кукушева.
По думите й тази година за пореден път българските хлебари ще предложат на пазара много видове козунаци.
„Тук закачката не е какви са видовете - с локум, с ядки или чист традиционен козунак без никакви примеси. Закачката тази година е българските потребители да си вземат козунака на белия бизнес. Съставът трябва да бъде истински и нееднократно вече успяхме чрез вас да обучим българските потребители да различават на пръв поглед още козунака", допълни тя.
Кукушева посочи, че при козунака периодът на изчакване е достатъчно дълъг.
„За сметка на това той расте и структурата му става лека. Вътре се забелязват прочутите козуначени конци, които когато човек ги вкуси имат ефект на разтапящ се захарен памук в устната кухина. В същото време козунакът е много обемен. Големият обем и лекото тегло са едни от категоричните признаци на пръв поглед, че козунакът е произведен по стара рецептура със спазване на всички технологични цикли", обясни тя.
Мариана Кукушева бе категорична, че потребителят трябва да търси козунакът, на който е обозначен съответният производител.
„Да не бъде просто изделие, произведено за определена търговска верига. Напротив, на изделието трябва да е посочен производителят, защото в този малък периметър от време, в който се произвеждат козунаците, всъщност е възможно покрай сухото, да се промъкне и суровото. Тоест точно в пика на празника, сивата икономика да бълва козунаци, зад които не стоят добрите производствени практики, няма безопасност на изделието, не знаем в какви условия е произведен, не е лоялен производителят към държавния бюджет. Не е лоялен към хората, които работят, те обикновено са без трудови договори", подчерта още тя.