- 23 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8784
- GBP / BGN 2.3506
- CHF / BGN 2.1094
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Рекордни са били паричните дарения за предизборната кампания
06 Януари 2017 | 09:23
/КРОСС/ Изминалата кампания за президентските избори е била много скъпа. Прави впечатление високият размер на паричните дарения - както по стойност, така и по брой. Това каза пред БТВ председателят на Сметната палата Цветан Цветков. Сумарно те са 1,08 млн. лева, докато за предишната кампания за президент и вицепрезидент е била 600 000 лв. Ако пък я сравним с кампанията за местни избори, в която участниците са много повече, там размерът на паричните дарения е около 880 000 лева, подчерта Цветков.
Общо 1,715 млн. лева са похарчили ГЕРБ от държавната си субсидия за кандидатпрезидентската кампания на Цецка Цачева. По традиция от партията не приемат дарения. Пред Сметната палата от ГЕРБ са отчели за медийни услуги 608 000 лева, а за социологически изследвания - 99 000 лева. За флаери, брошури и плакати са отишли 216 000 лева, а за масови прояви - 545 000 лева.
За победата на Румен Радев на президентските избори инициативният комитет, който го издигна, е инвестирал общо 879 000 лева. От тях от дарения са 723 000 лева. Медийният пакет, който му се полага от ЦИК, е на стойност 40 000 лева. Почти цялата сума в кампанията е похарчена за медийни услуги. Разходите са кампанията са 925 000 лева.
Появява се разлика от 46 000 лева.
„Обединените патриоти", застанали зад Красимир Каракачанов, са похарчили общо 470 000 лева. НФСБ, „Атака" и ВМРО са си разделили по 150 000 лева. За медийни услуги са платени 338 000 лева. Кандидатът на Реформаторите Трайчо Трайков е участвал в предизборната надпревара с бюджет от 817 000 лева. Основен принос във формирането му имат партиите, които влизат в РБ - ДБГ - 224 000 лева, ДСБ - 236 000 лева, и СДС - 144 000 лева. За медийни услуги са похарчени 531 000 лева.
Кампанията на Пламен Орешарски, който беше публично подкрепен от ДПС, е струвала скромните 123 000 лева. От дарения идват 85 000 лева плюс медиен пакет от 40 000 лева.
Подадените данни все още не са проверени от Сметната палата, коментира още Цветков. Одитът трябва да приключи до края на април т.г. и ще знаем реалните цифри, посочи той. Проверката е на базата на документи, уточни Цветков.
ДПС не са задължени да отчитат какво са похарчили за изборите, защото нямат кандидат. Те обаче подлежат на проверка и на одит по Закона за политическите партии, стана ясно от думите на председателя на Сметната палата. „Когато нямаш регистриран кандидат за президент, не може да извършваш разходи във връзка с предизборната кампания. Дали ДПС действително да извършили такива разходи, може да се установи след одит", отбеляза Цветков.