- 26 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Промени в закона за данък "уикенд" облекчават бизнеса
15 Декември 2016 | 16:21
/КРОСС/Данъчните няма да изискват информация кой от шефовете е ползвал служебния автомобил и къде е ходил с него при определяне на размера на данък "уикенд". Не е задължително дори фирмите да водят пътни листове. Достатъчно ще бъде например в една електронна таблица да се отчита колко километра са изминати със служебния автомобил за лични цели. Това обясни Росен Иванов, директор на дирекция „Данъчно осигурителна методология" в НАП на семинар за данъците, които влизат в сила от 1 януари 2017 г. С последните промени в Закона за ДДС бяха разписани по-ясни правила за изчисляване на дължимия данък "уикенд" за използваните фирмени активи за лични цели. Първият нов момент е, че при покупката на имот фирмата може да обособи част от него, която ще се ползва за дейността, и част от имота за лични цели, за която ще трябва да плати ДДС. Например първият етаж от къщата може да се ползва за офис, а вторият за живеене. Вторият нов момент се отнася за имоти, автомобили, както и всички други активи на стойност над 5000 лв. За тях бизнесът има две възможности. Първата е още при покупката да се ползва пропорционален данъчен кредит по ДДС според очакванията какъв дял от актива ще се ползва за лични цели и какъв дял за служебни. В този случай след това само веднъж в годината може да се правят корекции, ако се промени това съотношение. Например при покупката се очаква колата 5 дни да се ползва за служебни цели, а през уикенда за лични. Но следващата година за служебни цели се ползва 6 дни в седмицата. В този случай ще се направи корекция като ще се увеличи ползваният данъчен кредит. Това ще се прави в последния данъчен период на годината. Като за колите това ще се прави в продължение на 5 години, докато се амортизират, а за имотите - в продължение на 20 години. Критериите, по които може да се определя доколко един актив се използва за лични нужди, ще се избира от самата фирма. Например за имотите това може да е площ и време - два месеца от годината собственикът ползва две стаи от хотела си. А за колите например може да са изминати километри или часове.
При втория вариант на облагане с данък "уикенд", при закупуване на актива фирмата ползва пълния размер на данъчния кредит. Но след това ще трябва да начислява ДДС според това доколко той се използва за лични цели. При този вариант обаче ДДС като данък "уикенд" ще трябва да се начислява всеки месец в продължение на 5 години за колите, и 20 години за имотите. Това обаче на практика е безлихвен заем, коментира Росен Иванов от НАП. Първо фирмата си взима данъчния кредит, а след това през годините начислява ДДС. Като самата фирма ще избира варианта на облагане.
Важно е да се знае, че дори ползването на служебния автомобил от шефа за да стигне от дома до офиса се приема, че е за лични цели и трябва да се плаща ДДС. Изключение се прави само за организирания транспорт - например автобус вози шивачки до предприятието.
С ДДС се облагат не само имотът и колата, които се ползват за лични нужди, а и всички разходи за поддържането им. Например разходи за паркинг и автомивка. Ако към автомобила има и шофьор, който се ползва от шефа, това също е разход за лични нужди и се дължи ДДС, обясниха от НАП. Без данък обаче е задължителната застраховка "Гражданска отговорност", защото тя по принцип не се облага с ДДС.
За фирмените активи на стойност под 5000 лв. режимът на облагане е различен. При тях при покупката фирмата има право да ползва пропорционален данъчен кредит според това доколко те ще се ползват за служебни и доколко за лични нужди. А след това през годините няма да се прави корекция при евентуална промяна.