- 25 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Омбудсманът: Потребителите на Топлофикация получават рекетьорско отношение
26 Февруари 2016 | 09:54
/КРОСС/ Над 15 млн. лева е събрала Топлофикация от потребителите, заяви омбудсманът Мая Манолова в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR.
Основният проблем с предоставянето на обществените услуги според Манолова, е прекомерната злоупотреба с правните институции у нас.
"Топлофикация по дефиниция следва да предоставя на хората една социална услуга, която е от първа необходимост. Вместо тази социална обществена услуга те получават рекетьорско отношение", коментира омбудсманът.
"За съжаление подобни действия си позволяват и Софийска вода, мобилните и телекомуникационните оператори", добави още тя.
Попитана какво трябва да се промени в начина, по който работи Топлофикация, Манолова посочи, че дружеството се нуждае от актуализация на базата данни. Оттам, по думите ѝ, се завъртал порочният кръг със събиране на дългове и завеждане на дела срещу клиенти, които често не са осведомявани за своята задлъжнялост към дружеството:
"Гражданинът изобщо не разбира за какъв период е неговият дълг, кога е даден на арбитражен съд, кога е бил осъден... В случаите, когато гражданин е получил обаждане, трябва незабавно да изясни тази ситуация. Неполучаването на съобщения и призовки и тяхното неглижиране е най-лошото което може да направи един гражданин", подчерта Манолова.
Предстои да бъдат предложени промени в Закона за международния търговски арбитраж и в Закона за защита на потребителите, каза още омбудсманът.
По думите ѝ в момента арбитражните съдилища се създават без всякакви правила. Липсва задължение да се пази архив, както и правила, чрез които да обединяват страните по делото.
"Хората се чувстват беззащитни и ощетени от държавата. Това очевидно е връщане към едни стари времена. В част случаите с ощетените клиенти, те са минали през арбитражен съд", обясни Манолова.