- 27 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8588
- GBP / BGN 2.3429
- CHF / BGN 2.0999
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Туристическият продукт е резултат от взаимодействието на редица фактори
07 Октомври 2016 | 13:47
/КРОСС/ Различни фактори на влияние са намесени при формирането на туристическия продукт. Може би контролът е един от най-важните елементи, но спецификите на пазара, все по-добрите възможности за избор също трябва да се отчитат. Нашата роля е да помогнем на хората да получат най-доброто. Това казва Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) в интервю за сайта TourBG.
„Може да се каже, че ние функционираме двупистово. Осъществяваме чиста контролна дейност, която се изразява в проверки по сигнали и жалби на потребители и по наши кампании. Освен това, основно с превантивен ефект в рамките на активните туристически сезони разкриваме приемни за консултиране на гражданите", посочва Маргаритов.
Около 2/3 от посетилите това лято приемните на КЗП туристи са пожелали да се информират как да постъпят в една или друга ситуация. В 1/3 от случаите поводът за контакт е бил необходимост от съдействие при дублиране на резервации или липсваща информация за цените и правилата за ползване на услугите на плажа. „Това показва, че има смисъл във функционирането на тези приемни", коментира Маргаритов и припомня, че сигнал може да се подаде и чрез интернет, както и на денонощния телефон на потребителя 0700 111 22.
„Контролът не е само сезонен, той е постоянен. Но в зависимост от активността и това къде има нужда от по-плътно присъствие, се стремим да имаме повече екипи в населените места и райони, в които в даден период от време има повече туристи. От края на месец февруари тази година е в сила нова наредба, която определя изискванията към категоризацията на туристическите обекти - хотели, къщи за гости, заведения за хранене и развлечение. Въз основа на нея проверките ни станаха по-задълбочени и подробни, проверяваме повече неща в сравнение с минали периоди", обяснява председателят на КЗП.
Статистиката сочи, че нарушенията намаляват. При проверките това лято нередности са установени в между 6 и 8% от случаите, докато през миналия сезон - в около 10 на сто.
„Намалението на нарушенията е едно, но още по-хубавото е, че търговците са склонни да възприемат различни добри практики, когато нещо не е било наред. Например, скоро част от потребители на организирана екскурзия бяха предявили претенция, че качеството и на пътуването, и на настаняването не е било на обещаното от търговеца ниво. Той ги компенсира с парична сума и ваучер за отстъпка при следващо пътуване. Имахме и друг случай, при който жалбите бяха свързани с недобра организация по изхранването в all inclusive услуга. Потребителите получиха възможност да почиват безплатно един уикенд в неактивен период в същия хотел. Надявам се, че и тази тенденция ще бъде често срещано явление и занапред", изтъква Маргаритов.
Той допълва, че често нарушенията се дължат на недостатъчно добро познаване на правилата от страна на търговците и че е важно потребителите да бъдат активни, да поставят въпросите си веднага и настойчиво да отстояват правата си.
Накрая Маргаритов напомня да се ползват услугите само на регистрирани туроператори, да се изисква писмен договор, ваучери, касови бонове. Промяна на цената е възможна до 20 дни преди пътуването, а на други съществени клаузи като дестинация или място за настаняване - не по-късно от 10 дни преди заминаването. Ако потребителят не е съгласен с промените, може да се откаже от договора. Туроператорът носи отговорност за коректното изпълнение на всички поети от него ангажименти. Срокът за рекламация на туристическа услуга е 14 дни, като тя може да се предяви и устно по време на пътуването.