• 12 Яну 2025 |
  •  USD / BGN 1.8981
  •  GBP / BGN 2.3369
  •  CHF / BGN 2.0771
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

И. Московски: България ще предложи нов вид мярка за реакция при подобни кризи в ЕС

И. Московски: България ще предложи нов вид мярка за реакция при подобни кризи в ЕС

/КРОСС/ Водещ: Двама министри подкрепиха идеята за контраблокада на българо-гръцката и дори българо-македонската граница на българските превозвачи - Даниел Митов и Ивайло Московски. Единият от тях, при това ресорният, е в студиото на „Лице в лице". Здравейте, г-н Московски. Това е наистина безпрецедентно - двама български министри да подкрепят блокада на две граници, буквално; да приемат пред тях да се говори, че никой няма да може да стъпи по Великден в Гърция, нито цяло лято да отиде в Гърция, ако иска ще чака 15 часа и вие ги подкрепихте. Защо се наложи чак такова радикално решение? 

Ивайло Московски: Няма нищо безпрецедентно в това решение и в тази подкрепа към българските превозвачи. Първо става въпрос за системен проблем, който е от 2007 година, като 2009, 2011, 2013 и 2016 г. сме нотифицирали Европейската комисия (ЕК) за този проблем. За голямо съжаление няма реакция от тях за решаването му. Едни и същи групи фермери от Гърция по едно и също време, за горе-долу период от две-три до повече седмици блокират българо-гръцката граница и за мен това си е осъществяване на тормоз върху българските превозвачи основно и разбира се върху въобще свободното преминаване на хора и стоки, което е европейски регламент и което е основна част от функционирането на договора в ЕС.
Водещ: Това са някакви варварски взаимоотношения между нас... Това е някакво чудо. Сега някакъв Динко от Ямбол набил един гръцки фермер, пробил блокада... е такива неща. Това е наистина варварска история на границата ни.
Ивайло Московски: Не сме допускали докато съм бил там и сме правили максималното като държава да не се стига до ексцесии, но повярвайте ми, когато човек е там на място, когато вижда с очите си как близо 6-7 хил. камиона по протежението на цялата граница от двете страни в колоните бедстват буквално, по три седмици хората нямаха хигиенни условия, ядяха всеки ден сандвичи, тогава вече и на много хора нервите не издържат и се стига до ответната реакция при положение, че начинът на стачкуване на гръцките фермери е да обърнат няколко селскостопански машини да запушат пътното платно. През останалото време си спят по къщите, защото селата са им близко, дежурят 20-30 човека под един навес, където пекат си кюфтета, кебапчета и така нататък.
Водещ: И си пийват узо да речем. Въпросът е обаче, вие ходихте няколко пъти да говорите с тях. Между другото чух един от българските превозвачи, който чак ви се ядоса - вика каква работа има един български министър да ходи с гръцките селяни да преговаря, но имаше ли друг вариант изобщо да се стигне до това?
Ивайло Московски: Един български министър винаги има работа там, където е засегнат интересът на сектора, който представлява...
Водещ: Не, той не го каза като упрек човекът, по-скоро с уважение към вас, но се ядоса на гърците.
Ивайло Московски: Считам, че като български министър съм длъжен да отстоявам и защитавам правата на българските превозвачи без значение къде са те и надявам се да го правя. Нямаше с кого друг да се преговаря освен... Тук трябва да подчертая, че посланикът гръцкият, който е в България, положи максимално усилия, включително и той идва на границата. Официалните власти на Гърция през цялото време твърдяха след срещата на Борисов с Ципрас в Лондон, след двата телефонни разговора, проведени с него, ежедневната комуникация, която сме имали с външния министър, респективно с властите в Атина да се направи нещо, отговорът беше абсолютно един и същ на всички - ситуацията е извън нашият контрол, беззаконна е стачката, тоест не е законна...
Водещ: И това и Ципрас е казал на Борисов, това е казал и вашия колега на вас, така ли?
Ивайло Московски: Това е казал, че ситуацията е извън техен контрол на властите, на официалните власти. И всъщност на границата, когато преговаряхме присъстваше областния управител на Серес, който основно правеше комуникацията с гръцките фермери и шефа на полицията на Серес, който също потвърди - аз не мога да ангажирам полицията по никакъв начин да влезе в сблъсъци с протестиращите фермери.
Водещ: Добре. Но доколко е сериозно това, което чух сега в новините да казва Столарски, че наистина ще има абсолютно сериозно блокиране на границата и то ще бъде блокирана границата ни по времето на Великденските празници, юли, август, когато много българи отиват и както каза той - ако иска някой да почива в Гърция 15 часа да стои по границата. Твърди ли са?
Ивайло Московски: Първо искам да кажа, че се надявам искрено да не се стигне до тази мярка. Сега, не ми е потвърдена информацията, съобщиха ми, че по гръцките медии е излязла. Към 15.00 ч. техният главен прокурор се е разпоредил от утре да няма абсолютно никакво възпрепятстване на нормалното движение на хора и стоки по границата, тоест да се изтеглят всички селскостопански машини. Дано да е така и дано да се спази. Това, което решиха нашите превозвачи е следното - ако до понеделник не се реши проблемът, който е вътрешен проблем за Гърция и те трябва да си го решат по някакъв начин, без ние да им ставаме заложници на тези проблеми, ако до понеделник не се реши - българските превозвачи ще осъществят пълна блокада по цялото протежение на границата на всички пунктове, като концентрирано ще се фокусират върху недопускането на селскостопанска продукция.
Водещ: От Гърция за България?
Ивайло Московски: Както транзитна, така и за вътрешността на България. Именно поради това, че щетата на нас ни се нанася от гръцките фермери, тоест тяхната продукция, контраблокадата няма да допуска да влиза и да минава транзитно през нашата територия, за да не се допуска отново хуманитарна криза, отново хората, които си пътуват по друг повод или прекарват друга стока, от нас няма да има блокада на тези пътуващи хора. По друг повод, било то туризъм или нещо друго, или превозващи друга стока, ще се спират единствено и само селскостопанските продукти от Гърция.
Водещ: Тоест тези, които ни причиняват страданието, както вие казахте, нека да страдат и те и да не могат да си изнасят продукцията, това ли е?
Ивайло Московски: Надяваме се, че това ще има някакъв резултат и ще проявят разум.
Водещ: Добре, наистина ли, като говорихте с вашите колеги в Гърция, ви казаха, че нямат никакъв механизъм, вие вярвате ли в това, че в една държава няма механизъм?
Ивайло Московски: Категорично не вярвам.
Водещ: А защо се страхуват?
Ивайло Московски: Още повече, че те признават, че това е незаконно действие от страна на фермерите.
Водещ: И каква е тази държава, която казва, че не може да се справи с беззаконието?
Ивайло Московски: Аз на този въпрос не мога да отговоря, казват буквално това, което ви предавам - ситуацията е извън нашия контрол, незаконно протестират, но ние не можем да направим нищо.
Водещ: Какво казаха? Вие сега бяхте на тази среща с превозвачите, става дума за..., аз изобщо не говоря за страданието на хората. Това е жалка гледка - мъже да се къпят отвън в кофи, да нямат какво да ядат.
Ивайло Московски: Нямат друг избор.
Водещ: Така, това е страхотен проблем, но извън емоционалното и физическото страдание. Какви са загубите по принцип, знаете ли?
Ивайло Московски: От 2007-ма година се изчислявани приблизително в периодите, в които са правени блокадите на около 10 милиона евро, без обаче да се изчисляват косвените загуби. Това са само преките щети към превозвачите. Със сигурност сега са много повече, тъй като периодът, в който беше блокирана границата, е по-голям, по-дълъг и на мен ми се иска обаче да се направи по-точна сметка и да се изчислят и косвените загуби, защото към преките загуби влизат директно пряката им щета заради закъсняването и престоя на границата, но сами си давате сметка, че всеки един от тази камиони е или на лизинг, или е с теглен кредит, или е съответно има застраховки, има ред други неща. Да не говорим за самия прилежащ бизнес, където отива стоката, съответно фабриките не работят, закъсняват с поръчки, на тях им се налагат санкции и глоби, така че съм сигурен, че са десетки милиони. Ще си извървим пътя до края, за да бъдат обезщетени.
Водещ: А какъв е пътят, аз това се чудя, как могат да бъдат компенсирани тези хора? Сега прочетох, че някаква процедура от страна на Европейската комисия е задействана, каква е тази процедура и какво може да направи?
Ивайло Московски: Процедурата е да се нотифицира.
Водещ: Какво означава това, обяснете на зрителите си?
Ивайло Московски: Това, което сме искали да се задейства процедура по наказателна, т. нар. наказателна процедура /.../ към Гърция за неспазване на регламента свободно допускане, свободно движение на стоки и хора, което е основна част.
Водещ: А какво следва от тази процедура?
Ивайло Московски: Първо, тя е бавна. Второ, практиката показва, че винаги когато е искана такава процедура, в случая на спорове между Франция и Испания, Белгия-Холандия, тя почти не се налага да сработи, защото почти докогато се задейства Брюксел, се решава конфликтът, спорът и се приема, че няма нужда да се задейства. Затова и ние днес, с министър Митов, поговорихме сериозно, дори може да е наша инициатива, да изискваме в Европейската комисия да се създаде нов вид документ, който да позволява бърза, навременна, незабавна реакция на Европейската комисия в подобен тип кризи. Тоест да има план за действие от страна на Брюксел, който буквално часове или дни след започване на такава криза, да се намесва през някакви инструменти, които да не допускат разрастване или дълго време продължаване на такъв тип кризи.
Водещ: Добре, а как ще бъдат обезщетени тези хора? Някакви хора ти пречат да си вършиш бизнеса в цивилизован свят, в неизвънредна обстановка, пречат ти, ти губиш десетки милиони, и какво, така ли ще останат тези хора? Какво беше - който ял, ял, който пил, пил?
Ивайло Московски: Асоциациите на превозвачите в България ползват, имат екип юристи, който работят по въпроса, нашето министерство оказва съдействие, Министерство на външните работи оказва съдействие. Ще обследваме всички варианти, защото коментират се възможности в гръцки съдилища, в български съдилища да се решават казуса, в трети вид съдилища.
Водещ: Но това от страна на превозвачите? А иначе държавата нещо не може...?
Ивайло Московски: Разковничето е това, че когато гръцката държава каже, че действията им са незаконни, моментално тя излиза от страната на някой, към когото могат да бъдат отправени претенции. Тя казва: „Не са законни действия, ние нямаме контрол". Тоест вече никой не може да предявяван претенции към гръцката държава като такава. И трябва евентуално да се идентифицират преките нарушители или извършители на тези незаконно действия и към тях евентуално се водят съдебни дела.
Водещ: Аз сега ще сменя малко темата. Надявам се да се реши този проблем, защото и без това икономиката ни е толкова слабичка и крехка и ако някакви хора...
Ивайло Московски: Надявам се да не се допуска разрастване на подобрен тип кризи, тъй като почти милион туристи си разменяме и ние, и те. Считам, че са нормални отношенията. Включително и днес идваха гръцки бизнесмени, по други теми, разбира се, в министерството и сме си говорили. Те по никакъв начин не одобряват това, което се случва от страна на техните фермери и те правят всичко, което е възможно да ги убедят да не затварят нашата граница. Никой няма против те да си стачкуват. Могат да отидат да си затворят летището на Атина, пристанищата, но не го правят. Затварят нашата граница.
Водещ: Защо не ходят пристанищата към Италия да затварят?
Ивайло Московски: И аз това ги попитах: „Идете там, затворете, защо тормозите нас?".
Водещ: Добре. Сега обаче другият хит в обществено-политическия живот със спирането на обществените поръчки, които прави премиерът Борисов. Сега, вие ще кажете има ли други, но най-популярната обществена поръчка във вашия ресор, е тази за чистачките на летището. Борисов сниман с метлата и така - оплакват ли ви се от летището за тази спряна поръчка?
Ивайло Московски: Там има, тя е стара процедура, може би от преди година и половина или две е започнала тази процедура. Минала е през всички нива на обжалване. Има съдебно решение. Всъщност директорът, когато го повиках, ми обясни, че е подписал договора с външната компания по почистването именно поради това, че съдебното решение е отсъдило в полза на тази компания. Ако той не изпълни съдебното решение, носи наказателна отговорност. Но тук има и друга причина ние да прекратим договора, ние сме на може би седмица или две от стартиране на концесионна процедура за Летище София. Тъй като става въпрос за средносрочни ангажименти, счетохме за целесъобразно да оставим възможността средно и дългосрочни ангажименти с /.../ дейност, да бъде право на бъдещия концесионер.
Водещ: Тоест концесионерът да си направи собствен избор?
Ивайло Московски: Да, да бъде право на бъдещия концесионер, защото в крайна сметка не е коректно да обвързваме за няколко години дейност с после новия концесионер да се задължават.
Водещ: А какво витае в пространството? Какви слухове витаят, кой стои зад тази фирма, която спечели?
Ивайло Московски: Не мога да ви кажа.
Водещ: Не, нали така е модерно да се говори. Нали сега това е хит. Да сте чули кой стои зад тази фирма?
Ивайло Московски: Даже не знам и името а фирмата. Наистина не знам.
Водещ: То името никога няма значение. Има значение кой стои зад фирмата. Не знаете?
Ивайло Московски: Не мога да ви кажа, наистина.
Водещ: Добре. А между другото от няколко дни Радан Кънев иска вашата оставка, защото спирате развитието на Северозапада и, ако си спомням добре, нарече, че сте най-слабият министър, замисляли ли сте се за оставка?
Ивайло Московски: И Североизтокът.
Водещ: Североизтокът?
Ивайло Московски: И Северозападът, и след няколко дни и Североизтокът. Сигурно другата седмица ще е и Югозападът, и Югоизтокът. Не мисля, че това е нещо сериозно. Не считам, че г-н Кънев е достатъчно компетентен в темата транспорт. най-малкото е и неинформиран. В крайна сметка Радан Кънев като ми иска оставката го считам за реклама за мен.
Водещ: Реклама? Не се считате за най-слабият министър?
Ивайло Московски: Не е сериозно. Други хора ще кажат, не мога да правя сам оценка на себе си, но аз пък да попитам кой е Радан Кънев?
Водещ: Питайте.
Ивайло Московски: Питам.
Водещ: Лидер на ДСБ.
Ивайло Московски: Аз не го познавам Радан Кънев. Аз никога не съм разговарял с него в лично качество. В смисъл даже той дори не ми е задавал въпрос в парламента нормално да му отговоря. Не съм го виждал никога през живота си на четири очи да говорим. Едип път Гроздан Караджов ме заведе в тяхната стая да му обясня какво правим по стратегията за БДЖ. При положение, че не се познаваме, ми дава квалификации. И аз мога да му дам, но няма да е възпитано.
Водещ: Добре, няма да е възпитано. А между другото, има ли напрежение в Кабинета, наистина финално, покрай тези спрени обществени поръчки, покрай други истории, заплахи за убийство, има подозрение за метежи, за заговори срещу Кабинета, притеснени ли сте? Днес идвате от заседание и на Кабинета?
Ивайло Московски: Днес идвам от заседание, не чувствам напрежение, по-скоро чувствам много сериозна мотивация в министър-председателя правителството да си върши както трябва задачите, където има съмнения, където има нещо сгрешено незабавно да се коригира, незабавно да се поправя.
Водещ: Не се чувствате застрашени пред метеж, през заговор? Пред буря?
Ивайло Московски: Не, не мисля, че това са сериозни неща.

 

Ивайло Московски, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията

BTV, „Лице в лице" 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.