- 28 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8572
- GBP / BGN 2.3451
- CHF / BGN 2.1010
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Какво е образованието на 21 век?
15 Декември 2014 | 10:05
/КРОСС/На 13 декември 2014 г. в Аулата на Софийския университет се проведе международна конференция по приобщаващо образование, която беше открита от заместник-мининистъра на образованието и науката Ваня Кастрева и председателя на Комисията по образованието и науката Милена Дамянова. Конференцията бе организирана от Център за приобщаващо образование в партньорство със Софийски университет „Св. Климент Охридски" и с подкрепата на Фондация „Америка за България" като част от програмата "Едно училище за всички". Над 250 учители, директори и специалисти от цялата страна обмениха опит и обсъждаха предизвикателствата, които срещат в ежедневната си работа.
Образователните политики днес в България е важно да отговорят на въпроса „Как може училището да бъде едно за всички деца или как се постига приобщаващото образование?". От това имат нужда практиците - учители, директори, педагози, психолози, които работят с децата със специални образователни потребности. В рамките на конференцията „Приобщаващо образование - образованието на 21 век" , те заявиха своята готовност да работят за ефективен модел за приобщаващо училище, който да бъде от полза на учителите, родителите и цялата общност и най-вече да се вслуша в децата.
„Ние работим с училището, а не в училището. Стремим се да бъдем партньори с учителите и директорите, за да им дадем необходимата подкрепа и сами да постигнат промяната, която искат. Опитът ни показва, че когато един учител е подкрепен, той самият е подкрепящ. Когато има знанията и уменията да отговори на различните нужди в час и разполага с чувствителността да проследи резултатите от начина си на преподаване, той е уверен, че помага на всички деца да постигат напредък.", каза Ива Бонева, изпълнителен директор на Център за приобщаващо образование.
Резултатите от национално представително проучване, проведено от Глобал Метрикс по поръчка на ЦПО сочат, че училището е основният източник на подкрепа за родителите на деца със специални образователни потребности (СОП). 64% от тези родители разчитат на учителя на детето и работата на ресурсния учител. 93% от родителите на деца със СОП имат доверие на учителите (63% напълно имат доверие, 30% - донякъде). 43% от родителите на деца със специални образователни потребности общуват всяка седмица с учителите.
За активно включване на всички заинтересовани страни в обсъждането на Закона за училищното и предучилищното образование апелира и зам. мин. Ваня Кастрева. Нуждата от реформи в образователната система потвърди и Милена Дамянова. Тя подчерта желанието си за промени в закона, тъй като от забавянето и отлагането потърпевши са единствено децата .
Проф. Дъглас Чийни сподели впечатления от посещанието си в България на петте училища, партньори на ЦПО в програмата „Едно училище за всички" във видео обръщение към гостите в залата. Той представи опита си от приобщаващите практики в САЩ и обърна внимание на значението на различните стилове на учене и преподаването в малки групи, значението на въвличането на родителите в училища, както и изграждането на силни лидерски екипи в училище.
Д-р Джон Рейвънскрофт разказа за концепцията „детето в центъра" и фокусира вниманието на аудиторията върху това как чрез сътрудничество и работа в екип е възможно да се адресират нуждите на децата от допълнителна подкрепа. Той представи примери за подходи за обмяна на добри практики, които се прилагат в Шотландия и сподели шотландския опит за развитие на потенциала на всяко дете и постави въпроса от какъв тип образование ще имат нужда нашите деца в бъдеще.
Осигуряването на постоянна подкрепа за учителите , които работят с деца със СОП, разгледа д-р Джералдин Сканлън, психолог от Дъблинския университет. Тя акцентира върху факта, че приобщаващото образование е трансформация, защото изисква развиване и преструктуриране на училището и учебния процес. Д-р Сканлън сподели своя опит, свързан с ефективното въвеждане на философията на приемането на всички деца, независимо от вида допълнителна подкрепа, от която се нуждаят в училище.
Българските традиции в сферата на социалната интеграция и приобщаване чрез образование припомни проф. Силвия Николаева.
Всички презентации от конференцията могат да бъдат разгледани на виртуалния център за приобщаващо образование www.priobshti.se. Той събира на едно място ресурси в подкрепа на учители, родители и специалисти в сферата на специфичните обучителни трудности и е част от програмата „Едно училище за всички", която се осъществява с подкрепата на Фондация „Америка за България" и работи с учители и специалисти от 5 общообразователни училища в страната. Център за приобщаващо образование си взаимодейства с училищата-партньори по проекта, за да създаде български модел за изграждане на приобщаващо училище, който в последствие да помогне на повече училища.
Център за приобщаващо образование е българска неправителствена организация, чиято основна цел е да помогне на колкото може повече деца да учат и играят заедно със своите връстници. Ние вярваме, че всяко дете трябва да получи шанса да бъде прието и ценено. Голяма част от нашите проекти и програми са насочени към децата с обучителни трудности. Знаем, че тази група деца са незаслужено пренебрегнати, неразпознати и неподкрепени. Работим за социално приобщаване и качествено образование за всички деца, както и за закрилата на тези, които се нуждаят. Екипът на центъра работи активно с родители, учители, директори, специалисти, общински и държавни власти, бизнес организации, колеги от страната и чужбина - и се радваме заедно на промяната, която се случва постепенно. Щастливи сме, когато децата - всички деца - получават възможност да развият своите способности и талант и да живеят щастливо детство.
Фондация "Америка за България" подпомага израстването и укрепването на динамична пазарна икономика и демократично общество в България и подкрепя страната в постигане на пълния й потенциал на успешна и модерна европейска нация. Основана през 2008 година, Фондацията е наследник на Българо-американския инвестиционен фонд, създаден от Правителството на САЩ чрез Американската агенция за международно развитие. Грантовете, които Фондация "Америка за България" предоставя, продължават отношенията на доброжелателство и приятелство между народите на САЩ и България. Фондацията работи за подобряване качеството на българското образование, издигане на престижа на учителската професия и възприемане на образованието като основна ценност.
Софийският университет „Св. Климент Охридски" е първото българско висше училище. В цялата си история той е бил и продължава да бъде най-големият и най-модерният учебен и научноизследователски център в България. В него се обучават студенти в трите образователни степени и се извършва научноизследователска дейност в областта на природо-математическите, обществените и хуманитарните науки. В структурата му са включени 16 факултета с близо 100 специалности, 2 департамента, както и многобройни научни центрове и лаборатории.
Според последното издание на Рейтинговата система на висшите училища, Софийският университет е на първо място в 22 от 22 направления сред държавните университети в България. По брой преподаватели и студенти, научнотеоретични и практически постижения, международни контакти, библиотечно-информационно обслужване, материално-техническа база и възможности, както и по реализация на абсолвентите си той е сравним с най-добрите университети в Европа и е един от водещите в Югоизточна Европа.