- 27 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Ползваме швейцарското правило в професионалното образование
22 Октомври 2014 | 13:38
/КРОСС/Министерският съвет прие Национална стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014-2020). Целта на документа е функционалната грамотност да се изведе като национален приоритет и да се гарантира сътрудничеството в областта на инициативите за ограмотяване, които да се реализират от местните, регионалните и националните власти, социалните партньори, учителите и родителите.
На брифинг в Министерски съвет служебният министър на образованието Румяна Коларова обясни „Стратегията за насърчаване и повишаване на грамотността (2014-2020 г.) е предмет на няколко публични обсъждания. Тя е добре позната във връзка с резултатите, които периодично се оповестяват. Важно е да уточним, че предстои в рамките на 6 месеца изготвяне на план за действие".
Според данните на Министерството на образованието и науката през учебната 2000/2001 година общият брой на учениците в професионалното образование е 186 135, а през 2013/2014 година в тези училища се обучават общо 140 882 ученика. Т. е., за последните 14 години учениците в професионалните гимназии са намалели с близо 25 000, което налага предприемането на спешни мерки за стимулиране на учениците да се насочват към професионалното образование.
Министър Коларова коментира, че в известна степен редът е бил обърнат, а в политическата практика е предвидено в стратегията след това да се взимат законодателни решения. „В нашия случай законът за изменение и допълнение на Закона за професионално образование и обучение беше приет от 42-то Народно събрание, а стратегията седеше в един насипен вариант. Финализирахме, като стъпихме върху два важни елемента. Първият е активното участие на бизнеса. Фирмите не само търсят своите бъдещи работници сред ученици от професионални гимназии, но им дават и възможност да получават обучение. По този начин те усвояват основни професионални умения чрез работата на едно реално работно място", обясни Коларова.
По думите й, прилагането на стратегията ще бъде свързано с изработването на 4 нормативни документа, а също така и с един проект, който ще стартира до няколко седмици. „Това е проект, който е съвместен с швейцарското правителство. Знаете, че Швейцария има водеща роля като държава, в която професионалното образование и обучение е еталон. По конкурентоспособност Швейцария е на първо място сред европейските държави и то в много голяма степен се свързва с модела на образование, в което професионалното такова има ключова роля", допълни Коларова. Тя уточни, че то по никакъв начин не трябва да ограничава достъпа в следващи степени. „Именно затова ще ползваме швейцарския модел, където дори и да се завърши професионално образование, хората след това могат да продължат във висшето си образование.
Изработването на стратегията беше свързано с доста активен диалог с колегите от другите министерства", допълни Коларова.
Относно проверката на Четвърто помощно училище, министър Коларова коментира, че са получени писмените обяснения на директорката. „Комисията ще вземе своето решение, като обсъди всички документи, които има. Искаме да се спази процедурата, защото вие знаете, че всяко нарушение на процедура дава основание за обжалването на окончателното решение. Ако в момента вземем решение за наказание, то ще бъде в нарушение на процедурата. Това автоматично означава, че тя ще падне в съда. Имаме хиляди примери за подобни процедури назад в годините. Затова се придържаме стриктно към изискванията на процедурата", уточни Румяна Коларова.