- 28 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8572
- GBP / BGN 2.3451
- CHF / BGN 2.1010
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Предимствата на дуалното обучение
26 Септември 2014 | 09:44
/КРОСС/Две в едно: системата на дуалното обучение е въведена и функционира много успешно в Германия и отчасти в Швейцария и Австрия. Какво я прави толкова популярна? Приложима ли е тя също и в България?
Дуалното образование представлява паралелно обучение на две места - в професионално училище и в предприятие, като едновременно с теорията учащите придобиват и безценни практически умения. И понеже става въпрос за хора, правещи първи стъпки в професията, по-старите работници и служители проявяват необходимото разбиране и не губят излишно време да се оплакват на началниците си, че някой си бил неопитен.
Това обаче далеч не е единственото предимство на дуалното обучение. Тъй като резултатите от матурите са решаващи, много младежи решават да си спестят нервите и усилията покрай кандидатстването. Милион и половина млади хора, ако трябва да сме точни. В края на тригодишното обучение учащите полагат изпит пред съответната професионална камара и получават сертификат за придобиване на специалност, който се признава в цял свят.
Богат избор от професии
Тук обаче не става въпрос за нова форма на образование - напротив. Професионалното обучение има дълга традиция в Германия, където още през ранното Средновековие майсторите посвещават чираците в даден занаят. А през 1869 година е приет закон, според който работодателите са длъжни да образоват непълнолетните си работници. Днес германците могат да избират измежду общо 344 професии и да излязат от учебните заведения не само с дипломи, но и с практически способности.
Мотото „колкото повече, толкова повече" следва и Занаятчийската камара в Кьолн. От 2010 година насам тя предлага програма за тройна квалификация. Всяка година за триално следване се записват средно 20 младежи, които изучават и практикуват традиционни занаяти, като дърводелство или пекарство например, а накрая получават три дипломи - за калфа, майстор и мениджър. Програмата е изключително натоварена с почти 80 учебни часа седмично. Онлайн-лекциите спестяват време за пътуване, но студентите трябва да са доста гъвкави. Усвояването на рядко срещани умения обаче им действа мотивиращо, понеже имат ясна цел и не се притесняват, че няма да си намерят работа. Защото е обществена тайна, че в страни като Германия тясноспециализираните кадри са изключително търсени и много добре платени.
Труден избор
В България е широко разпространено схващането, че след училище логично идва университетът, а една или повече пропуснати години се считат за загуба на време и пари. Тъй като германските зрелостници имат значително по-голям избор по отношение на формата на обучение, те се притесняват главно за това кой тип следване им пасва най-добре индивидуално. Пред подобно решение е била изправена миналата година и Мона Хойбрехт, която нямала ни най-малка представа с какво иска да се занимава. Затова очакванията и надеждите ѝ били големи, когато в единайсети клас посетила панаира на образованието в Мюнхен заедно със съучениците си. „Там се запознах по-отблизо с дуалната система и бях страшно впечатлена", разказва Мона. Тя твърди, че ѝ е много по-лесно да учи, когато изпробва сама нещата и по-късно решава, че дуалното следване със специалност банкерство е най-подходящото за нея.
Дуалното следване е форма на дуално образование с тази разлика, че теоретичната част се преподава във ВУЗ. След три години тя ще е двойно квалифицирана и ще има както диплома на икономист, така и сериозен стаж в банката. В момента 19-годишната мюнхенчанка минава през първата си теоретична фаза, а след няколко месеца я чака усилена работа в бюрото по набиране на кадри в „Bayerische Landesbank". И то добре платена работа.
Това е другата причина, която прави дуалното образование толкова привлекателно: „Една нормална студентска заплата много облекчава учащите. Мога абсолютно сама да покривам разходите по наема на жилището, а и банката е длъжна да закупи необходимите за следването материали. Освен това имам голям шанс да продължа да работя в банката след края на обучението". Така Мона си спестява чувството за несигурност по време на следването и излишния стрес покрай търсенето на нова работа.
Не си мислете обаче, че дуалното следване е за зрелостниците, които не са приети в университета. Повечето фирми, които предлагат дуално образование, изискват доста висока минимална оценка от училище, а одобрението идва едва след редица интервюта. Мона се надява, че още през първата си година в различните отдели на банката ще разбере къде се чувства най-добре и бързо ще си изгради план за бъдещето.
Алтернатива и за българите?
От предимствата на дуалното обучение могат да се възползват и българите. За трета поредна година германското правителство отпуска средства по програмата „Работата на моя живот", която има за цел да подпомогне финансово близо 2000 младежи от Европейския съюз по време на дуалното им образование. Кандидатите на възраст между 18 и 27 години могат да практикуват професии в областта на хотелиерството, ресторантьорството, строителството, администрацията, електротехниката, механиката и много други.
За участие в програмата е необходим предварителен курс по немски, който се финансира от работодателя. Програмата поема и транспортните разходи, осигурено е също пътуване до България веднъж годишно, както и допълващо възнаграждение до достигане на доход от 818 евро на месец. Стандартният срок на обучението е между 3 и 3,5 години. В Германия има хиляди свободни места за професионално обучение и Бундестагът полага доста усилия и влага средства, за да запълни празнините в икономиката си. И това се случва точно когато Великобритания ограничава чужденците с непосилни рестрикции. Тези условия неизбежно правят Федералната република една от най-предпочитаните от младите емигранти страни.
Източник: dw.de