- 24 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8784
- GBP / BGN 2.3506
- CHF / BGN 2.1094
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
НСО пази петима застрашени политици
20 Юни 2014 | 11:23
/КРОСС/Генерал-лейтенант д-р Ангел Антонов, началник на НСО
- Генерал Антонов, в началото на месеца президентът Росен Плевнелиев подписа указа за назначаването ви за началник на Националната служба за охрана, какви са първите ви стъпки и какво ще се промени в службата?
- В условията на динамично развитие на обществените процеси първата ми задача бе запазването и укрепването на позитивната работна атмосфера в службата, така че тя да продължи да функционира нормално и без сътресения. В рамките на месец ще приключи цялостната оценка на състоянието на НСО и по направления на дейност.
- При срещата ви с президента подчертахте, че предстои цялостна реформа в НСО, какво ще включва тя?
- В управленската си дейност ще се придържам последователно към принципите за професионализъм, екипност, надпартийност, координация и взаимодействие с другите служби за сигурност и обществен ред.
Анализите и оценката на състоянието са задължителен елемент, за да се установят и отстранят слабостите и да се надградят добрите постижения. На тази база в непродължителен срок
ще бъдат
предприети
необходимите
структурни и
персонални
промени
за оптимизиране организацията, управлението и контрола върху дейността. Целта е по-ефективно използване на наличните ресурси. Реформата ще се реализира при спазване на принципа за баланс между приемственост и обновление. Промяната ще се провежда спокойно, без чистка по конюктурни и непрофесионални критерии.
- Категоричен сте, че лоялността към институцията е много важна за "гардовете на властта". Как ще се проверява тази лоялност, ще има ли тестове на полиграф (бел. ред. - т.нар. детектор на лъжата), каквито се правят при т.нар. реподбор в МВР?
- Да. Лоялността към институцията несъмнено трябва да бъде ключов фактор при реализацията и кариерното развитие на служителите. Ще бъдат въведени тестове за интегритет. В тази връзка ще се наложат промени и допълнения в правната рамка. Такива тестове вече се прилагат в службите от сектор сигурност, а така също и в някои институции на държавната администрация.
За да се ограничи и пресече разгласяването на т.нар. вътрешна информация, след приемането на Закона за НСО ще се преразгледа и актуализира списъкът на категориите информация, представляваща служебна тайна.
- НСО охранява по правилник задължително президента, премиера, председателя на Народното събрание и вицепрезидента, също така пази по степен на застрашеност министри и депутати. Колко са политиците - народни представители и министри, които в момента охранява НСО заради застрашеност?
- Списъкът с лицата, които могат да бъдат охранявани при повишена степен на застрашеност, е променлив. Включването или изключването им се основава на решение от комисия, чийто състав се определя от президента. В момента НСО осъществява лична охрана на 5 лица извън кръга на задължително охраняваните от службата.
- Кои са политиците с лична охрана заради застрашеност?
- Недопустимо е да посочвам конкретни имена.
- През последните 10-15 години имаше много скандали с гардове на НСО, които работят и на частно, как ще контролирате ваши служители да не работят допълнително извън разрешеното?
- Служителите на НСО са офицери, които се ползват с правата и отговорностите на военнослужещи по Закона за отбраната и въоръжените сили.
Съгласно този статут те са в несъвместимост на военната служба при извършване на търговска дейност, работа по трудов или граждански договор. При установяване на такова нарушение се налага най-тежкото дисциплинарно наказание - уволнение. Непосредствената отговорност за недопускане на действия, нарушаващи закона, е на всички преки началници. Затова
ще бъда
изключително
взискателен
към тях.
- Обмисляте ли промяна на правилата за движение на кортежите, за да не се блокира движението и да не се дразнят хората?
- Съществуват немалки възможности за подобряване регулирането на движението при преминаването на кортежите и намаляване срока на престой. Ще се наложат обаче организационно-структурни промени не само в НСО. Предстои да обсъдим с всички заинтересовани страни варианти за решение.
- Когато става дума за движение на пътя, за НСО се говори най-често при катастрофа с кортеж. Как ще ограничите такива инциденти?
- Законът за движение по пътищата изрично сочи, че специалният режим на движение не освобождава водачите им от задължението да управляват МПС по безопасен начин. В този смисъл законът задава ясна рамка за поведение на водачите.
Повишени
изисквания и
завишени санкции
спрямо
служителите на
НСО са
необходими,
но паралелно с това ще работя много сериозно за възпитанието и допълнителното повишаване на квалификацията им.
Възникващите в реалния живот усложнени ситуации или инциденти често се причиняват от неспазване на правилата и от двете страни - от служители на НСО и от другите участници в движението. Ще бъде полезно за всички в НСО, ако отделят време още веднъж да прочетат внимателно чл. 92 от Закона за движение по пътищата (бел. ред. - членът, който указва специалния режим на движение).
- Учи ли се българското НСО от опита на подобните служби за охрана в други европейски и пратньорски държави. Например каква е разликата в охраната на президентите Обама, Путин и Плевнелиев?
- Няма принципна разлика в методите и тактиката за охрана на българския президент и тези на САЩ и Руската федерация. Съществуващите различия са следствие от мащаба на заплахите и идентифицираните рискове.
- Има ли модерно оборудване, от което НСО в момента да се нуждае?
- За успешното реализиране на мисията си НСО се нуждае от модерно оборудване. Бюджетните средства за тази година вече са разпределени, поради което ще се търсят резерви за задоволяване на най-неотложни потребности. Предстои ни активна работа по новия проект за бюджет за 2015 г. с надежда, че ще получим необходимите средства за усъвършенстване и модернизация.
- Законът за НСО все още не е приет, кои от записаните в проекта предложения според вас са най-спешни за въвеждане. Вие ще добавите ли и други нови предложения?
- Известният на експертната общност законопроект за НСО е разработен с активното участие на службата. Той бе одобрен от Министерския съвет през първата половина на 2013 г. и бе внесен за разглеждане в 41-ото народно събрание. Времето не стигна за приемането му.
Очевидно, че и в мандата на настоящото 42-о НС няма да се стигне до внасянето му. Надявам се, че през тази година законопроектът ще бъде включен в дневния ред на парламента. Оставам открит за дискусии по всички въпроси, които предизвикаха разнопосочни коментари.
- Вие сте външен за НСО, но сте дългогодишен ръководен кадър в МВР. Кои от уменията ви, трупани в полицията, ще са ви полезни в настоящата работа и виждате ли недостатъци във факта, че сте външен човек за службата?
- В полицейските структури на МВР имам 18 г. стаж, от които почти 5 г. бях зам.-директор и директор на Националната полиция.
Натрупах достатъчно управленски опит, както в противодействието на престъпността, така и при ръководството на силите за охрана и поддържане на обществения ред. Преимуществото на външния поглед е неговата необремененост. От началото на демократичните промени от петимата началници на НСО двама също като мен са дошли от МВР.
Интервю на "24 часа"