- 23 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8784
- GBP / BGN 2.3506
- CHF / BGN 2.1094
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Българите са сред най-активните потребители на дигитални услуги за ежедневни нужди в ЦИЕ
19 Юни 2019 | 15:31
/КРОСС/ Задълбочено проучване на Mastercard за дигитализацията в 13 държави от Централна и Източна Европа, извежда страната ни като лидер във възприемането на технологични иновации за ежедневни нужди. Резултатите бяха представени по-рано днес и показват много голям потенциал за използване на биометрия, като метод за идентификация - 57% от потребителите у нас биха се възползвали от възможността да потвърждават плащания чрез биометрични данни. Българите твърдят, че по-голямата сигурност може да ги насърчи да използват картите си при онлайн пазаруване по-често.
58% от потребителите плащат сметките си дигитално, което ни нарежда сред лидерите по този показател, като средното ниво в ЦИЕ е 50%. Същото се наблюдава и за повечето платежни дигитални услуги, като плащане чрез мобилни портфейли - 24%, при средно 19% в ЦИЕ. В P2P плащанията се наблюдава значителен ръст от 27% в сравнение с 2016, който се дължи на бързото развитие на финтех индустрията в България - 36% от потребителите вече използват тези плащания, като средното за региона е 30%. В онлайн пазаруването също е отчетен ръст в сравнение с 2016 година - от 68% до 74% през 2019. Потребителите в България пазаруват онлайн през мобилни приложения средно 5 пъти месечно, a плащане през уеб браузър ползват 72%. Плащанията с карта онлайн вече надминават плащането кеш при доставка, съответно с 64% на 54%. 45% плащат с карта при доставка, а 37% ползват PayPal.
74% от потребителите в Централна и Източна Европа вече разглеждат мобилния телефон, като предпочитана алтернатива на платежната карта. Това представлява увеличение със 17% в сравнение с резултатите преди 3 години. В България 64% вече активно използват възможността за мобилно плащане.
„Нарастващата употреба на дигитални иновации у нас означава и повишаване на доверието в устройствата ни. Фактът, че хората вече вярват на мобилните си телефони, както на портфейлите за парите си, е ясен знак, че технологичните компании са успели да осигурят сигурна цифрова среда за потребителите." - Иван Хаджов, Мениджър Бизнес развитие в Mastercard.
По отношение на сигурността при онлайн пазаруването, хората са все по-добре настроени към биометрията - 78% считат, че пръстовият отпечатък е сигурен начин да се направят и потвърдят техните онлайн покупки, а 57% биха искали да използват удостоверяване чрез биометрия. Все още ПИН кодът е най-разпространената метод за идентификация при плащане - 51% използват тази опция, следвана от еднократен код с SMS - 43% и потребителска парола - 30%. Все още само 18% използват възможността за потвърждаване на плащания чрез биометрия.
С влизането в сила на новата регулация (PSD2) от 14 септември тази година, онлайн трансакциите трябва да прилагат двуфакторно удостоверяване. Това означава, че потребителите трябва да докажат своята идентичност по два от три начина; нещо, което те са (например пръстов отпечатък, разпознаване на лице); нещо, което те имат (например мобилен телефон, карта или токен) и нещо, което знаят (например парола, пин). Нуждата от задълбочено удостоверяване на идентичеността (SCA) е голяма - 52% от българите смятат, че е необходимо по време на плащания в магазина, а 59% - при онлайн пазаруването.
"В ерата на цифровизацията, биометрията е оптимално решение за проверка на идентичността, тъй като тя използва функциите на устройството, изисква лично присъствие и активно участие на потребителя. Mastercard работи активно по нови технологии, които да направят плащанията все по-сигурни, но и все по-удобни. Такава програма е Mastercard Identity Check, която използва обновения EMV 3-D Secure, за да помогне за намаляване на измамите, като същевременно отговаря на изискванията на PSD2. До сега, използването на програмата помага за до 50% спад на измамите и около 10% ръст за одобрени трансакциите.", коментира Иван Хаджов.
80% от българските потребители на дигитални платежни услуги, ги ползват заради бързината, 75% заради това, че са достъпни винаги и навсякъде, а 71% оценяват удобството им.
„След като българите открият удобството на цифровите плащания, те променят отношението си към сигурността и приоритизират времето и удобството. Това показва, че информираността по отношение на сигурността е важен фактор в развитието на дигиталните иновации. У нас, хората показват голям интерес към всякакви иновации, които улесняват живота им или им помагат в общуването, а удобството и достъпността на услугите лежат в основата на дигиталната трансформация." - коментира Ваня Манова, Мениджър на Mastercard за България, Косово, Северна Македония и Албания.
Страната ни е на предни позиции и в употребата на социални мрежи - 82%; музикални стрийминг платформи - 53%; споделяне на снимки и видео - 65% (при средно за ЦИЕ 58%), онлайн чат и интернет разговори - 82% (75% средно за ЦИЕ), поръчка на храна за вкъщи - 40% (31% средно в ЦИЕ), проверяване прогнозата за времето - 73%, сайтове за настаняване - 57% (46% средно за ЦИЕ), , идеи за почивка и свободно време - 36%, навигация - 75%, електронни книги - 22%, онлайн залагания - 23% (16% средно в ЦИЕ) и сайтове за запознанства - 14% (11% средно в ЦИЕ).
„Дигитализацията на ежедневните дейности в България вече се случва. Тя дава път на ползването на дигитални услуги за свободното време и личния живот пред използването на такива инструменти в работния процес, например. Това означава, че българите са открили ползите от дигитализацията и са започнали да я използват за свободното си време и лични нужди - пътуване, споделяне на общи дейности и ресурси, пазаруване, общуване с приятели и семейство и дори за откриване на подходящия партньор." - коментира резултатите от проучването Виниций Петров, психолог, Доктор по Философия на съзнанието и езика
Проучванет показва, че потребителите в България изискват още повече дигитални иновации в сферата на здравеопазването, образованието, и обществения транспорт. Mastercard вече прави първите стъпки в дигитализацията в училищата, като през последните 2 години направи възможно създаването и внедряването на първата цифрова училищна система за хранене в България. Иновациите в града и неговото развитие също се насърчават от компанията.
Компанията предприема различни стъпки и в дигитализирането на обществения транспорт у нас. За да се превърне София в модерен и интелигентно свързан град, което благоприятства транспорта на гражданите, Mastercard подкрепи иновативното решение за закупуване на транспортни карти, чрез мобилен телефон - MPASS от месец март.