- 21 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8824
- GBP / BGN 2.3574
- CHF / BGN 2.1037
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Една от най-активните в онлайн пазаруването групи е на жените домакини
25 Март 2015 | 10:08
/КРОСС/Интервю с г-н Георги Мирчев- управител на Mirchev Ideas, създател на Summer Cart, броени дни преди първия конгрес за онлайн търговия в България - eCommCongress
На 3-ти април в Интер Ескпо Център ще съберете на едно място всички, заинтересовани от онлайн търговия. Вие ще бъдете един от лекторите на форума. Какъв ще бъде вашият акцент в програмата?
Ще акцентирам върху възможността да помогнем на малките онлайн магазини да станат по-големи, а големите да се разрастнат и да подобрят определени елементи в работата си. Ще представя и обобщени данни от собствени наблюдения по отношение на нивото, тенденциите и развитието на електронната търговия в България. Да стартираш е-търговия е сравнително лесно, но ние искаме нашите клиенти да са успешни и в крайна сметка акцентът е върху въпроса - как да им помогнем максимално.
Какви са вашите лични очаквания от форума?
Очакванията ми са големи. Разбира се, когато нещо се прави за пръв път, всички бихме искали то да се получи добре и евентуално да се превърне в традиция. Всъщност личните ми очаквания са да бъдем полезни на всички, които притежават или управляват, или са свързани по друг начин с електронната търговия. Да бъдем полезни на клиентите си би трябвало да е главната цел на всеки, който се смята за професионалист в този бранш.
Отдали сте се изцяло на разработването на качествени софтуерни решения по поръчка, списъкът ви с клиенти и проекти нараства ежедневно. Имат ли вече клиентите ви по-добре изградена предварителна представа за това как трябва да изглежда готовият продукт, така че той да бъде успешен? Доколко ви се налага да стимулирате въображението на по-скромните или пък да „укротите" ексцентричното въображение на смелите?
Всъщност Summer Cart е почти универсална платформа за електронна търговия. Магазините, които допълнително се модифицират също не са малко, но тези допълнителни промени се налагат, когато става дума за специфични бизнес ниши или вече изградени бизнес модели, които трябва да бъдат приложени и за онлайн магазина.
Дали клиентите имат представа как трябва да изглежда готовия продукт? С над 3000 активни магазина зад гърба ни, смея да кажа, че има абсолютно всякакви клиенти. Имаме такива, които имат кристално ясна представа за това какъв трябва да е електронният им магазин, имаме и такива, които нямат ни най-малка представа, но компенсират с желание да учат и амбиция да развиват собствен бизнес. Налага ни се да реагираме според случая. Не мисля, че сме „укротявали" нечие въображение. По скоро канализираме амбициите на клиентите, но никога не ги оставяме да спрат да мечтаят.
С всяка година пазаруването през интернет става все по-достъпно и в същото време все по-използвана възможност както от потребителите, така и от търговците. Все повече стоки и услуги могат да бъдат продадени и закупени онлайн. Кои обаче са все още незаетите ниши в този бизнес, които имат потенциал за развитие у нас?
Напоследък забелязваме една тенденция на ориентиране към една от най-активните в онлайн пазаруването групи, а именно жените домакини. Все повече търговци се насочват към тази ниша, като предлагат неща, които трудно биха могли да се намерят във физическите магазини, поне в България. Тези магазини залагат точно на оригинални продукти - от екстравагантни форми за сладки, през елегантни домакински пособия и полупрофесионални сладкарски инструменти, до направени по поръчка захарни фигурки за украса на неделната домашна торта. Смятам, че има огромен неусвоен потенциал точно в тази ниша в момента.
Какво пазаруват онлайн българите и какво не?
Еднозначен отговор на този въпрос ще изисква дълбок анализ на огромен масив от статистическа информация. Накратко мога да отговоря - всичко. Има бизнес ниши, които могат да разчитат на много по-малко продажби онлайн и това обикновено са луксозни, сравнително скъпи стоки.
Как са защитени потребителите в онлайн търговията от ментета, както и от финансови измами и кражба с лични данни?
Как са защитени от ментета? Всъщност често клиентите целенасочено търсят да закупят ментета, или ако използваме по-лъскавата дума - реплики. Това кара много търговци да се поддадат на общата тенденция и да започнат да зареждат реплики. Малко прилича на омагьосан кръг.
Разбира се, друга част от електронните магазини залагат на качествени продукти и добро обслужване. Конкуренцията е сериозна. За съжаление цената играе основна роля при взимането на решение за покупка у българския клиент. Причините за това са много и комплексни, а и почти никоя от тях няма връзка с електронната търговия.
По отношение на защитата от финансови измами и кражби, смятам, че сме на доста високо ниво. Много рядко има пробиви през качествените платформи за електронна търговия, а и сериозните хостинг фирми се стараят да няма пробиви. Особени успехи с хакерски атаки няма как да се получат, защото в българските онлайн магазини не се съхраняват данни за кредитните карти на потребителите. Понякога в медиите излизат истории, които са повече базирани на холивудски сценарии, отколкото на реални събития.
Естествено, всеки трябва да внимава. Най-честите пробиви са чрез троянски коне или вируси, които потърпевшия сам инсталира на собствения си компютър. С малко внимание такива ситуации няма да възникват.