• 28 Ноем 2024 |
  •  USD / BGN 1.8553
  •  GBP / BGN 2.3499
  •  CHF / BGN 2.0999
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Имитации на истинския оцет заблуждават потребителите

Имитации на истинския оцет заблуждават потребителите

/КРОСС/ Истинският оцет е резултат от естествена ферментация на вино, плодове, плодово вино и етилов алкохол. Неговите заместители от своя страна имат синтетичен произход и се произвеждат от петролни деривати, което ги прави изключително неподходящи за консервиране на туршии и зимнина.

Ето защо, потребителите трябва да четат внимателно етикета, за да избират натурален оцет, обясниха експерти. Много често в магазина заблуждението идва именно от неясното етикетиране.
Имитациите са предпочитани и заради по-ниската им стойност.

Нарушенията на производителите на фалшив оцет понякога са в много големи мащаби. През миналата година например, агенцията по храните откри само за месец над 8000 бутилки с оцетни заместители. Тогава бяха установени продукти със серен диоксид и с липса на информация за състава.

При някои производители нарушението беше обратното - позволяваха си да добавят дори съдържание на витамини. Бе даден пример с продукт, за който на етикета се твърди за наличие на витамин С с надпис "Ябълков оцет с натурален пчелен мед и витамин С".

За да бъдат отбелязани качествата на оцета, обаче, той трябва да отговаря на определени изисквания. За да бъде наречен "винен оцет" например, течността в бутилката трябва да е получена чрез оцетнокисела ферментация на виното. За означения като "ябълков оцет" и "плодов оцет" е нужно да са произведени чрез ферментация на съответната плодова смес.

Киселинното съдържание на винения оцет е минимум 6% (съдържание на оцетна киселина - 60 г/л). На плодовите оцети това съдържание е минимум 4,5%.

Някои производители използват графични трикове, за да измамят потребителите. По-голям шрифт и по-ярък цвят за изписването на "ябълков" или "винен" лъжат, че оцетът наистина е такъв. При някои продукти изписването на думата "оцетен" е с намаляващи букви и "заместител" е с дребен шрифт. На етикета може да бъде видяно дори неправилно изписване на синтетичната оцетна киселина Е 260.

Не трябва да има и добавки като "хранителна" или "за хранителни цели", а такива допълнения са установени на етикетите на двама от производителите.

В над 95% от случаите ниската цена подсказва, че продуктът е имитиращ. За хубава туршия трябва да се избират продукти на доказани производители, на които изрично пише "оцет" и нямат съдържание на синтетични киселини Е 260.

Често пъти потребителите съвсем умишлено са подвеждани чрез снимка на зеленчуци, буркани, зимнина и надпис "за консервиране", че този продукт има свойствата на натуралния оцет. Снимки на грозде или ябълки и думи като "оцетен", "винен" и "ябълков" целят директно да внушат, че това е оцет, а и бутилките са идентични с тези на оригиналния оцет.

Експертите са категорични, че ситуацията в големите градове е такава, а в по-малките населени места нарушенията са в пъти по-големи и плашещи. Според актуалната статистика продажбите на оцетни заместители имат по-висок дял от натуралните продукти 56 срещу 44%.

Имитацията, направена от вода и Е-та (химикали), често е опасна не само за туршията, но и за здравето. Такива храни не трябва да се дават на деца под 7 г.

Е 260 в повече от допустимите 6% може при консумация да доведе до силни химични изгаряния при контакт с лигавицата или кожата, защото тя е силно токсична при високи концентрации.

Един от начините за предпазване на потребителите е истинският оцет да бъде разграничен от ментетата и двата вида да са позиционирани на отделни рафтове в магазините. В момента масово синтетичната оцетна киселина е на рафта с истинския оцет, което може да се смята за заблуждаваща търговска практика.

"Ние се движим по регламентите на европейското законодателство. Имаше доста промени в тази област, които сме отразили. Част от тях са в посока да се облекчава много режимът на регистрация, заявления и документация за всички, които произвеждат оцет. Всичко минава в електронен вид", коментира казуса

Красимир Коев, изпълнителен директор на Агенцията по лозата.

През тази седмица се очаква да бъде обсъждан нов закон за виното, но в него няма да е записано изрично, че натуралният оцет и заместителите трябва да са разделени, както е с млечните продукти, които съдържат палмови мазнини, защото това е политика на веригите и магазините, които го продават.

Понастоящем търсенето на оцет от естествени продукти от потребителите рязко се повишава, твърди Коев. Поради това той смята, че е въведен значителен ред в предлагането на оцет и неговите заместители. С новите текстове в закона разликата ще е още по-ясно диференцирана.

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.