- 25 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Л. Павлова: Повишението на винетките е далеч от това, което трябва да бъде
30 Ноември 2015 | 19:50
/КРОСС/ Приходите от винетки - около 200 млн. лв. годишно, отиват за зимно поддържане, превантивен ремонт и попълване на дупки. С новата цена се очакват приходи от 270 млн. лв., каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за БНТ.
Сами разбирате, че при 20 хил. км пътища, с тези пари не става. Всяко повишение на цените на винетките със сигурност създава недоволство и реакцията невинаги е позитивна. Трябва да видим аргументите и обосновката", посочи тя. Министър Павлова обясни, че има три основни аргумента. „Повишението на цената далеч не е това, което по принцип трябва да бъде. Анализът показва, че цената трябва да е 145 лева. От 2004 г. е казано, че отпада пътният данък и остават пътни винетки. Цената на винетката трябва да нарасне, че да има минимум 600 млн. лв. приходи", посочи тя.
Министър Павлова отбеляза, че с темата се спекулира. „Винетките в другите държави не са безплатни, тъй като всяка кола, която пътува по републиканските пътища, плаща общо 350 евро пътен данък именно за тези пътища".
В Германия няма винетки, но има пътен данък, посочи Павлова и отбеляза, че 190 хиляди шофьори в България получават безплатни винетки. „Това са близо 200 хиляди автомобила. Имаме 4 милиона автомобила, които са регистрирани в движение и пътуват по нашите пътища. Ако я разделим на 12, е 8 лв. на месец. Всеки собственик на автомобил сипва гориво, сменя масло. Осем лева едва ли биха променили бюджета при използването на тази кола. Ако имаш кола и искаш да я караш, има разходи", добави тя. В периода от 2009 г. досега в строителство на магистрали и ремонт на първокласни пътища са инвестирани над 3 милиарда, посочи тя. „Едва 1,5 милиарда от тях са от европейската солидарност. Другите 1,5 милиарда са от държавния бюджет, които са извън събраните пари от винетки. Това са 20 хил. км пътища, които не са пипани от 20 години. Нормално е да плащаме повече", каза тя.
Във връзка с посещението на правителствена делегация в Китай, министър Павлова посочи, че има официално писмо за инвестиционно намерение от китайска страна. „Става въпрос за направлението Русе-Велико Търново до връзката със Свиленград. Искат да инвестират в предпроектни проучвнаия. Нашият маршрут минава през Прохода на Републиката. Инвестиционното намерение на Китай е за отклонение, включващо тунела под Шипка", каза тя. По думите й, се удължава маршрутът и в него влиза тунелът, който струва 150 млн. лева. „Той е 3,5 километра. За Варна-Бургас има предварително намерение и самостоятелно за тунела под Шипка. Въпреки че ако говорим за Пътя на коприната, трябва да говорим за комбинирани инвестиции", добави министър Павлова.