- 23 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8784
- GBP / BGN 2.3506
- CHF / BGN 2.1094
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Рубрика "Свободен пазар на електроенергия, Вие питате - ЧЕЗ отговаря"
28 Октомври 2016 | 15:52
/КРОСС/От 1 април 2016 г. всеки потребител, включително и битов, има право да излезе на свободния пазар на електроенергия и да смени доставчика си на ток. Процесът на пълното отваряне на пазара има своите предимства, но крие и някои рискове за клиентите. В тази връзка стартираме рубриката „Вие питате - ЧЕЗ отговаря". Ще очакваме Вашите въпроси на редакционния имейл: ..., по пощата на адрес: ... или на телефон: ...Надяваме се да Ви бъдем полезни.
Какво е свободен пазар на електроенергия?
За разлика от регулирания пазар, където цената се определя административно - от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), свободният пазар предоставя възможност за сключване на сделки по договорени цени между производители, търговци и крайни клиенти.
На свободен пазар имат право да се регистрират всички потребители - битови и стопански, независимо от инсталираната мощност и потребената електроенергия, с единственото условие да нямат непогасени задължения към настоящия си доставчик.
В момента в страната има десетки лицензирани търговски дружества, които продават електрическата енергия на свободен пазар, предлагайки различни услуги, цени и договорни условия на клиентите.
Клиентът има възможност да води преговори и да избере доставчик, чиито продукти и услуги най-добре отговарят на неговите потребности и изисквания.
Независимо кой е снабдителят, операторът на разпределителната мрежа остава същият, към когото е присъединен обекта. Цените за мрежови услуги се определят от КЕВР и не подлежат на договаряне. Същото важи и за размера на ДДС, акциз и добавка „задължения към обществото".
Задължително ли е клиентите да изберат нов търговец - доставчик на електроенергия? Законът за енергетиката и Правилата за търговия с електрическа енергия предоставят възможност за избор на Доставчик на електроенергия във връзка с изискването за либерализацията на пазара, но за стопанските клиенти, присъединени на ниво „Ниско напрежение" и за битовите потребители, на този етап изборът не е задължителен.
Ако нашите клиенти, използващи електроенергия по цени за битови нужди, не се възползват от правото си на избор, могат да останат клиенти на ЧЕЗ Електро България, където ще бъдат обслужвани по одобрени от КЕВР цени.
Плаща ли клиентът при смяна на доставчик на електроенергия?
Процедурата е безплатна за всички клиенти.
Какво задължително трябва да знаят клиентите преди да сменят доставчика си на електроенергия?
Преди да смени доставчика си клиентът трябва да избере нов такъв. За да избере най-изгодната за него оферта, е добре да се информира предварително какви условия предлагат алтернативните доставчици. Важно е да се знае, че при излизане на свободния пазар може да се договори само цената за снабдяване с електрическа енергия. Цената за мрежовите услуги се определя от КЕВР. Тя е регулирана и се заплаща на оператора на електроразпределителната мрежа. В Западна България това е „ЧЕЗ Разпределение България" АД.
Търговците, които продават на клиенти със стандартизирани товарови профили са задължени да предлагат комбинирана услуга - това означава, че клиентът ще продължи да получава една фактура за консумираната електроенергия и за мрежовите услуги, както е и на регулирания пазар. На практика, с излизането на свободния пазар единствено цената на енергията ще се определя по свободно договорени цени. Останалите ценови компоненти като мрежовите тарифи, ще продължават да се регулират от КЕВР, включително и добавката за „задължения към обществото", която на регулирания пазар е включена в цената на енергията, но на свободния пазар клиентите трябва да я виждат на отделен ред във фактурите си. Потребителите в Западна България остават присъединени към мрежата на „ЧЕЗ Разпределение България" АД, независимо кой е техният доставчик на електрическа енергия.
Какво бихте посъветвали потребителите, които проявяват интерес към излизането на свободния пазар на електроенергия?
На свободния пазар най-важно е доверието между клиента и неговия доставчик. Ако не познавате добре своя търговец или нямате достатъчно информация как ще се свързвате с него след сключването на сделката, къде са офисите му за обслужване на клиенти и дали има достатъчно опит, първо проверете внимателно всичко или поискайте препоръка от познат, който вече е сключил такъв договор и е доволен от своя доставчик.
В услуга на клиентите ЧЕЗ пусна специална секция „Свободен пазар" на корпоративния си сайт (www.cez.bg).
Освен на сайта, подробна информация за свободния пазар на електроенергия и оферта от „ЧЕЗ Електро България" АД, потребителите могат да получат и на денонощната телефонна линия на компанията - 0700 10 010, на имейл zaklienta@cez.bg или в Центровете за обслужване на клиенти на ЧЕЗ.
В какъв срок става реално смяната на един доставчик с друг?
Процесите по първоначална регистрация на свободния пазар и смяна на доставчика на електрическа енергия отнемат не повече от два месеца, но за клиентите със стандартизирани товарови профили /СТП/ се случва за около месец. Заявлението за смяна на доставчик се подава от 1-во до 10-то число на всеки месец.
Ако клиентът няма задължения към стария доставчик, след 1-во число на следващия месец смяната влиза в сила.
Какво е „стандартизиран товаров профил"?
Стандартизираният товаров профил се използва за регистрация на свободния пазар на клиенти, които нямат инсталиран електромер с дистанционно отчитане. СТП показва процентното съотношение на потреблението по часове, а не абсолютните стойности в kWh/час. Консумацията се засича на база реални данни от месечния отчет на електромера. Изготвянето на СТП е задължение на електроразпределителните (мрежовите) дружества. Клиентите не дължат такса за изготвянето на СТП.
Когато клиентът сменя доставчика на електрическа енергия, сменя ли и доставчика на мрежови услуги?
При смяната на доставчика на електроенергия не се сменя доставчикът на мрежови услуги. Клиентите в Западна България остават присъединени към мрежата на „ЧЕЗ Разпределение България" АД, независимо кой е техният доставчик на електрическа енергия. В тази връзка, клиентите дължат на „ЧЕЗ Разпределение България" АД заплащане на мрежови услуги. Цените на мрежовите услуги се определят и регулират от КЕВР.
Трябва ли да се уведоми мрежовия оператор за смяната на Доставчика?
Смяната на доставчика на електрическа енергия се извършва по реда на Правилата за търговия с електрическа енергия и се администрира от мрежовия оператор. За тази цел в Западна България трябва да се уведоми „ЧЕЗ Разпределение България" АД със съответното заявление за смяната на доставчика, което се подава в клиентските центрове на ЧЕЗ.
При смяна на Доставчика, ще се промени ли качеството на захранването?
Качеството на електрическата енергия не зависи от избрания от вас Доставчик, а от електроразпределителното предприятие, което отговаря за поддържане на електроразпределителната мрежа на съответната територия. Мрежовите услуги, които сте получавали на регулирания пазар остават без промяна. Електроразпределителните дружества имат същите права и задължения, както до момента.
Ако клиентите се снабдяват с електрическа енергия на свободния пазар, кой носи отговорност за качеството на захранващото напрежение?
Операторът на съответната електроразпределителна мрежа осигурява непрекъснатост на електроснабдяването и качество на доставяната електрическа енергия за всички клиенти на своята лицензионна територия, съгласно действащото законодателство в Република България. В тази връзка, всички въпроси и сигнали, свързани с качеството на захранването с електрическа енергия и предоставяните мрежови услуги, следва да се отправят към съответното електроразпределително дружество, към чиято мрежа са присъединени обектите на клиента. В случай, че обектите на потребление се намират географски на територията на Западна България, техният мрежови оператор е „ЧЕЗ Разпределение България" АД.
Колко фактури ще получават клиентите на отворен пазар?
Търговците, които сключват сделки с клиенти със СТП, са длъжни да предоставят комбиниран договор на крайния потребител - тоест малките фирми и битовите клиенти ще продължат да получават една обща фактура както за снабдяване, така и за разпределение.
От кога влиза в сила договорът с новия Доставчик?
Договорът с новия доставчик на електроенергия се активира винаги от 1-во число на месеца. От този момент нататък клиентът ще заплаща сметката за снабдяване с електроенергия по новите цени, договорени с него. Обвързването с избрания доставчик става едва след подписване на договор за доставка. Обикновено продължителността му е една година, но е възможен и друг срок (напр. 24 месеца), в зависимост от договорените с Търговеца отношения.
За какъв период се договаря цената на електроенергията?
Различните доставчици могат да предложат различни продукти, при които цените да са фиксирани за срок от една, две или повече години, да се променят всеки месец, да се променят през определен период, спрямо движението на цената на електроенергията на борсата и т.н.
Стандартен вариант е договаряне на цена за 1 година и сключване на договор със същата продължителност.
Колко често клиентите могат да сменят доставчика си на електроенергия?
Няма ограничение за броя пъти, в които един клиент може да сменя доставчика си, стига да се спазват клаузите на договора, сключен между клиента и неговия доставчик. Всеки клиент сам преценява потребностите си от смяна на доставчика на електрическа енергия.
Трябва да се има предвид, че Заявление за смяна на Доставчик/Координатор на балансираща група се подава между първо и десето число на месеца, предхождащ промяната. В случай, че Доставчикът загуби лиценза си, задължително трябва да се избере нов, като междувременно, съгласно нормативната уредба, клиентът ще бъде снабдяван с електрическа енергия от Доставчик от последна инстанция.
Колко често ще се променят цените на електроенергията на свободния пазар?
На свободния пазар цените на енергията зависят от търсенето и предлагането, както на международните пазари, така и в България. Възможно е промяна да настъпи дори в рамките на един ден. „ЧЕЗ Електро България" АД като търговец поема дългосрочен ангажимент към своите клиенти по отношение на ценообразуването, така че те да са в максимална степен защитени от неочаквани пазарни промени.
От къде доставчиците за свободния пазар купуват електроенергия?
Търговците могат да купуват електрическа енергия от производители и други търговци на свободния пазар в България, както и извън страната.
Кой е най-големият риск за клиентите при сключването на договор с търговец на електроенергия на свободен пазар?
Опитът ни показва, че най-трудно за клиентите е да оценят условията, предлагани от различните търговци, както и цените. Като клиенти е необходимо да се научим да сравняваме правилно - т.е. ако гледаме оферта, в която е включена цена за енергията, но не са включени разходите за задължения към обществото или пък мрежовите компоненти, които се дължат от търговеца към електроразпределителното дружество, то трябва да знаем, че това не е цялата цена, която ще дължим след сключването на договор. Важно е също да се обръща внимание на „дребния шрифт" - начинът на фактуриране, условията за плащане, сроковете за прекъсване и възстановяване на захранването, неустойките при прекратяване на договора.
В случай, че не съм доволен от избора си, имам ли право да сменя доставчика и в какъв срок?
На практика няма ограничения за смяна на доставчика на електроенергия. Най-важното условие е клиентът да спази договора с настоящия си доставчик и да няма неплатени задължения. Клиентът има право да направи нов избор на доставчик, включително и да се върне отново на регулирания пазар.
Ще се промени ли фактурата ми на свободен пазар?
Промяната във фактурата зависи преди всичко от избора на търговец. Част от търговците не фактурират по реален отчет, други не предоставят детайлна информация за консумацията Ви и за това как се е образувала крайната сума за плащане. Добра идея е да изискате тази информация преди сключване на договор с търговеца, който сте избрали.
Как битовите потребители могат да сменят доставчика си на електроенергия с друг?
Важно е да се знае, че освен възможност, каквато вече съществува, за клиента е необходимо да има и икономически смисъл от излизането на свободен пазар. Което означава да получи оферта, която му предлага по-ниска от съществуващата регулирана цена. Това към момента е валидно най-вече за стопанските потребители, но разбира се и физическите лица могат да сменят доставчика си при желание.
Процедурата по първоначална регистрация на свободния пазар на електрическа енергия и смяна на доставчика е подробно разяснена в приетата от Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ Инструкция за реда и условията за смяна на доставчик на електрическа енергия на клиенти, притежаващи обекти, за които се прилагат стандартизирани товарови профили. Всеки клиент, който отговаря на техническите изисквания и няма просрочени задължения към настоящия си доставчик, има право да избере нов, лицензиран търговец на електроенергия, с когото да договори цената за снабдяване с електрическа енергия.
Процедурата по смяна на доставчика се администрира от оператора на съответната електроразпределителна мрежа, към която е присъединен обекта. Смяната започва със сключване на договор за комбинирани услуги (или на договор за продажба на електроенергия при публично известни общи условия) между клиента и избрания от него търговец на електроенергия. След това процедурата се заявява от клиента или от неговия нов доставчик, за което той трябва да е упълномощен от потребителя.
За клиентите е важно да знаят, че могат да сменят свободно доставчика си на електроенергия, но не и оператора на електроразпределителната мрежа, към която са присъединени техните обекти.
Как става смяната на доставчика?
Процедура за смяна на доставчик за клиенти със СТП*
Тя се инициира от титуляра на обекта или от упълномощено от него лице и се администрира от мрежовия оператор, към чиято мрежа е присъединен обектът.
Етап 1
Клиентът сключва комбиниран договор за покупко-продажба, мрежови услуги (достъп и пренос) и балансиране с избран от него доставчик на електроенергия.
Етап 2
Клиентът или упълномощеното от него лице подава Заявление за смяна на доставчик на електрическа енергия за клиент със СТП (по образец на мрежовия оператор) между 1-во и 10-то число на месеца, предхождащ месеца на промяна.
В заявлението се посочва конкретен тип СТП (от легенда на мрежовия оператор - битов, небитов или улично осветление), който следва да съответства на типа клиент и характера на потребление на електроенергия в неговия обект.
При първа смяна на доставчик от регулирания пазар с доставчик от свободния пазар в хода на процедурата се сключва договор за достъп до и пренос през електроразпределителната мрежа с мрежовия оператор.
Смяната на доставчик на електрическа енергия влиза в сила от 1-во число на месеца, следващ месеца, в който е подадено заявлението за смяна на доставчик.
Необходимо условие за успешно извършване на смяната е клиентът да няма просрочени задължения към настоящия си доставчик. Това се установява в хода на процедурата посредством кореспонденция между администратора на процеса и настоящия доставчик.
Редът, условията и сроковете за регистрация на свободен пазар и смяната на доставчик на електроенергия са регламентирани в Закона за енергетиката, Правилата за търговия с електрическа енергия и Инструкция за реда и условията за смяна на доставчик на електрическа енергия на клиенти, притежаващи обекти, за които се прилагат СТП.
*СПТ - стандартизиран товаров профил
Представлява поредица от коефициенти, която отразява консумацията през годината по часове. Използва се за клиенти, които нямат инсталиран електромер за почасово мерене. СТП отчита типа на обекта и характеристиката на деня от периода (работен, почивен, празничен). Типовете СТП се изготвят от електроразпределителните дружества и се одобряват от КЕВР.
В момента в България има десетки лицензирани търговци на електроенергия. На кого да се доверим?
Препоръчваме на потребителите да се доверяват на дружества с утвърдена репутация и професионален опит при работа с клиенти.
Много от търговците на свободния пазар нямат изграден капацитет да обслужват голям брой клиенти. Изграждането и оборудването на мрежи от клиентски центрове изисква сериозни инвестиции, включително за придобиване на специализиран софтуер и обучение на служители. Наличието на инфраструктура е гаранция за коректност и бърза реакция, когато клиентите желаят да бъде решен някакъв проблем. Затова е важно при избор на търговец клиентите да се интересуват и от това дали той разполага с клиентски центрове, в какъв срок ще отговаря на жалбите им, с какви експерти разполага, как и в каква периодичност ще осъществява връзката с потребителите.
За какво да внимаваме при избор на доставчик?
Важна особеност при либерализацията на пазара е, че заедно със свободата да изберете своя доставчик, Вие носите и отговорността от направения избор. Това е така, защото доставката на електроенергия при него се регламентира чрез свободно договорени търговски отношения, както при търговията на всички други стоки и услуги.
Ето някои от основните рискове, с които да се съобразите:
-Сключване на договор с фирма, която не притежава активен лиценз за продажба на електроенергия. Актуален регистър се поддържа на интернет страницата на ЕCO (www.tso.bg);
-Сключване на договор, който позволява на търговеца да променя цената едностранно;
-Сключване на договор с големи неустойки при предсрочно прекратяване;
-Фалит или отнемане на лиценз на избрания доставчик - в този случай клиентът ще бъде прехвърлен служебно от мрежовия оператор към Доставчик от последна инстанция (ДПИ), за да му бъде осигурена непрекъсната доставка, в периода до сключване на договор с нов доставчик на електрическа енергия. Негатив за клиента се явява фактът, че ДПИ снабдява на по-високи от средните пазарни цени*;
-Нелоялни търговски практики за възпрепятстване на клиентите да изберат нов доставчик;
-Избор на доставчик, който няма капацитет да обслужва голям брой клиенти и да съдейства за отстраняване на възникнали проблеми;
-Избор на доставчик, който няма клиентски центрове и телефонен център;
-Избор на доставчик, който предоставя само един начин на плащане и кратки срокове за издължаване.
*Цената, по която ДПИ продава електрическа енергия на крайния клиент, се определя съгласно приета от КЕВР „Методика за определяне на цените на електрическа енергия, доставяна от ДПИ".
Какви са правата ни, ако не сме доволни от направения избор?
На практика няма ограничения за смяна на доставчика на електроенергия. Единственото условие е клиентът да няма неплатени задължения към настоящия търговец.
Клиентът има право да направи нов избор на доставчик и да подаде заявление за смяна на доставчик (между 1-во и 10-то число на месеца, предхождащ промяната). Обикновено новият търговец заявява промяната при мрежовия оператор от името на клиента, като процедурата е безплатна. Доставката по новия договор започва винаги от 1-во число на месеца.
Необходимо ли е да прогнозирам потреблението си на свободния пазар?
Клиентите, присъединени на ниско напрежение с инсталирана мощност под 100 кВт, не са задължени да изготвят прогнози за своето потребление. С цел осигуряване на техническа възможност за прогнозиране и балансиране на тези клиенти на свободен пазар, от 01.04.2016 г. бяха въведени стандартизирани товарови профили*.
Механизмът на търговия и доставка на либерализиран пазар определя необходимостта от функциониране на балансиращ пазар на електрическа енергия за поддържане на баланса между производството и потреблението в електроенергийната система. По тази причина всеки обект на свободния пазар участва като член на балансираща група, ръководена от координатор - избраният от клиента доставчик. Координаторът поема отговорност за небалансите (разликата между заявеното прогнозно количество енергия и реално потребеното такова) на членовете на балансиращата си група, като намалението на разходите за балансиране се получава от синергията между отделните членове в групата.
*Стандартизиран товаров профил (СТП) представлява поредица от коефициенти, която отразява консумацията през годината по часове. Използва се за клиенти, които нямат инсталиран електромер за почасово мерене. СТП отчита типа на обекта и характеристиката на деня от периода (работен, почивен, празничен).
Типовете СТП се изготвят от електроразпределителните дружества и се одобряват от КЕВР.
Как да сравня офертите и договорите на различните доставчици?
При избор на доставчик внимателно преценявайте различните оферти, както и опита и възможностите на търговците, които ги предлагат. На свободния пазар на електроенергия конкуренцията не е само в цената, а и в условията за доставката, начина на фактуриране и плащане, услугите, предлагани в допълнение от доставчиците и т.н.
На първо място - уверете се, че правите коректно сравнение на цените - те могат да бъдат фиксирани или променливи, както и да включват различни компоненти.
Освен цената, голямо значение имат условията на офертата и договора. Прочетете внимателно вписаните условия, като обърнете специално внимание на дребния шрифт и не позволявайте да Ви притискат с „офертата изтича днес". Интересувайте се за срока на договора, изискване за обезпечение, срок и начин за плащане, предвидени ли са някакви такси и неустойки извън цената на електроенергията и мрежовите услуги, както и при какви условия се прекратява договора.
Бъдете внимателни при посещение на търговец на място в дома или офиса Ви - не е изключено измамници да се представят за служители на доставчици, които идват на място, за да сключват договори с клиенти. Не се колебайте да поискате от човека, който се представя за служител на компания, да се легитимира (обикновено служителите носят баджове или някакъв удостоверяващ правомощията им документ).
Уверете се, че кандидат-доставчикът има нужния опит и мрежа от търговски центрове, удобна и лесна връзка с клиентите (например телефон, на който бихте могли да се обадите и с какво работно време работи).
Информирайте се какво ще съдържа фактурата, която ще получавате от новия доставчик всеки месец - дали ще съдържа детайлите, които ви интересуват - например, стари и нови показания на консумирана електроенергия, различните компоненти на цената като мрежови услуги и цена на електроенергия и друга информация, която сте свикнали да получавате от досегашния си доставчик и е полезна за Вас. Може да се окаже, че новият доставчик предоставя една цена, без подробно описание за начина на формирането й.
Обърнете внимание на посочения срок за плащане на задълженията, понякога той може да е едва 3-5 дни, както и на начините, по които можете да погасите задълженията си - могат да бъдат ограничени до един или два безкасови начина за плащане, които могат да доведат до допълнителни разходи и неудобства за Вас.
Не на последно място - поинтересувайте се от надеждността на доставчика - неговите опит и стабилност могат да окажат съществено влияние върху Вашия бизнес.
Изисквайте всички допълнителни уточнения само в писмен вид и не бързайте да подписвате преди да се чувствате спокойни, че разполагате с необходимата информация, за да вземете правилното за Вас решение.
В случай че станете жертва или свидетел на недобросъвестна търговска практика, сигнализирайте на съответният компетентен орган или потребителските организации.
Имат ли полза битовите потребители да излязат на свободен пазар?
Свободният пазар има множество ползи, най-важната от които е правото на избор. Дали тази смяна е изгодна, ще трябва да прецени клиентът на база на получената оферта.
При някои клиенти - в зависимост от типа консумация, предоставена мощност и др., може да бъде предложена по-ниска цена на електроенергията, което би им позволило да реализират спестяване от сметките за електроенергия в частта за снабдяване.
Към момента регулираната цена на нощната енергия за бита е много ниска, което на практика поставя битовия сегмент в изгодна позиция на регулиран пазар. Но въпреки това всеки клиент има специфично съотношение между дневна и нощна консумация, така че е възможно и реализиране на спестяване от излизането на отворен пазар.
Как битовите потребители могат да преценят кога ще им е изгодно да излязат на свободния пазар?
Когато клиентът получи оферта по свободно договорени цени, обикновено в нея има една цена и за дневна, и за нощна енергия. Но напоследък се появиха и някои двутарифни продукти. Клиентът следва да сравни двете цени - на регулиран и на свободен пазар и да прецени коя му е по-изгодна. Добре е да се има предвид, че на свободния пазар добавката за задължения към обществото е отделно от цената за енергия, тоест трябва да се добави, докато на регулирания пазар тя е включена в тарифите.
Защо клиентите да изберат за свой доставчик на електроенергия „ЧЕЗ Електро България" АД?
Изборът на „ЧЕЗ Електро България" АД за доставчик на енергия дава няколко изключителни ползи свързани със закупуване на енергия на свободен пазар: комплексно обслужване, комбинирана фактура, цена, съобразена с пазарните условия; дългогодишен опит на българския и международен пазар; финансова стабилност на дружествата на ЧЕЗ в България, гарантираща сигурността на доставките; изградена мрежа от Центрове за обслужване на клиенти в Западна България; договор без обезпечения (банкова гаранция); персонален онлайн архив на всички фактури; заплащане само на реално отчетена енергия - без междинни вноски; широк спектър от възможности за касово и безкасово плащане; денонощна телефонна линия 0700 10 010 и електронно обслужване чрез zaklienta@cez.bg.
Може ли ЧЕЗ Електро да ми съдейства в процедурите за регистрация на свободен пазар?
За Ваше максимално улеснение, при избор на „ЧЕЗ Електро България" АД за Ваш доставчик, предлагаме наш компетентен служител да извърши вместо Вас всички действия във връзка с процеса по регистрация на Вашия/Вашите обект/обекти на свободен пазар. Необходимо е единствено да предоставите нотариално заверено пълномощно за това. Услугата е напълно безплатна.
Какви са предимствата при избор на „ЧЕЗ Електро България" АД за доставчик на електроенергия?
ЧЕЗ е компания със значителен опит, която разполага с достатъчно технически и експертен капацитет да обслужва голям брой клиенти, а това е сериозно предимство, което повечето фирми на пазара нямат. ЧЕЗ Електро е единственият доставчик на електрическа енергия в България, който има опит за работа с толкова много клиенти - 2 милиона стопански и битови клиенти, вече 11 години. Дружеството прави конкурентни предложения към всички свои клиенти, за които излизането на свободен пазар има икономическа логика. За нас всички потребители са еднакво ценни и важни. Разполагаме с широка мрежа от модерни клиентски центрове, обслужване на едно гише, над 1000 места за плащане, ефективни онлайн услуги и се стремим да пестим време на клиентите си като работим във все по-кратки срокове и използваме интегрирани информационни системи.
Как клиентът може да сравни дали предлаганата от вас цена е най-добра на пазара?
Право на клиента е да се свърже с други търговци на електроенергия и да поиска оферта от тях. При сравнение на предоставени от други търговци оферти трябва да се обърне специално внимание на няколко елемента от офертата. Да се внимава дали се сравняват цени с едни и същи компоненти, преди всичко дали предложената по-ниска цена е с включена компонента „Задължения към обществото", дали има включени разходи за балансиране. При сравнение на офертите трябва да се разглежда не само цената, но и всички останали условия, включително и договора, и фактурата. Важно е да се обърне внимание на това какви задължения поема клиентът съгласно предоставения договор, как и в какви срокове ще трябва да заплаща консумираната електрическа енергия, как ще получава информация за реалното си потребление.
Как потребителите могат да станат клиенти на „ЧЕЗ Електро България" АД на свободен пазар?
Процедурата включва няколко основни стъпки. Първата е сключване на договор за достъп и пренос през електроразпределителната мрежа с мрежовия оператор, към когото е присъединен обекта на съответния потребител. Процедурата се извършва само при първа регистрация на свободния пазар и смяна на доставчик.
Втората стъпка е сключване на договор с „ЧЕЗ Електро България" АД в качеството му на Търговец на електрическа енергия/Координатор на балансираща група. Всеки клиент, който желае да сключи комбиниран договор за продажба на електрическа енергия и за балансиране с „ЧЕЗ Електро България" АД в качеството му на Търговец на електрическа енергия, може да посети Търговски център за обслужване на клиенти на ЧЕЗ или да се обади на тел. 0700 10 010. Допълнително улеснение за потребителите е приложението „Желая оферта!" в секция „Свободен пазар" на сайта на ЧЕЗ България, чрез което бързо и лесно може да се заяви индивидуална оферта за свободен пазар. Така всеки клиент може да се информира за персоналното спестяване, което може да реализира от сумата за доставка, ако избере „ЧЕЗ Електро България" АД за свой търговец на електроенергия на свободен пазар.
Третата стъпка е смяната на Доставчик на електрическа енергия/Координатор на балансираща група. За да се осъществи смяната е необходимо между първо и десето число на месеца, предхождащ промяната, да се подаде заявление със съответните придружаващи документи.
При първа регистрация на свободния пазар стъпки 1 и 2 могат да протичат паралелно. Тяхното изпълнение е необходимо условие за преминаване към стъпка 3.
Действието на договорите от стъпки 1 и 2 започва на 1-во число на месеца, следващ изпълнението на стъпка 3, когато настъпва фактическата смяна на доставчика на електрическа енергия/Координатора на балансираща група. Процесите по регистрация на свободния пазар на електрическа енергия отнемат приблизително два месеца.
„ЧЕЗ Електро България" АД предлага на своите клиенти да извърши напълно безплатно, от тяхно име, регистрацията им на свободен пазар съгласно изброените по-горе стъпки 1, 2 и 3, след издаване на нотариално заверено пълномощно от страна на клиента.
Подробна информация за Процедурите и оферта от „ЧЕЗ Електро България" АД потребителите могат да получат на сайта на ЧЕЗ (www.cez.bg) в секция „Свободен пазар", на денонощната телефонна линия на компанията - 0700 10 010, на имейл zaklienta@cez.bg или в Центровете за обслужване на клиенти на ЧЕЗ.