- 29 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8553
- GBP / BGN 2.3499
- CHF / BGN 2.0999
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Транспортни фирми принуждават шофьори да карат без почивка
04 Декември 2017 | 11:00
/КРОСС/ Транспортни фирми принуждават свои шофьори да правят нарушения като манипулират тахографа или шофират без почивка. В някои случаи това се оказва важно изискване, за да получиш работата, разкрива журналистическо разследване на „Нова телевизия".
Подставен е опитен шофьор в ролята на кандидат за работа и влиза в една от стотиците фирми, които търсят персонал. Един от първите „уроци" от началника на гаража е къде се слага и как работи магнитът, с който се манипулира тахографа на камиона. Той следи с каква скорост карат шофьорите и кога почиват. След като се сложи магнитът, камионът се движи, а тахографът всъщност отчита почивка.
Второ интервю за работа. Пред скритата камера шефът обяснява как и къде се монтират устройствата.
След сигнали в Автомобилна администрация, екип на „Нова" тръгва с тях на проверка. На "Дунав мост 2" само за час са хванати шест камиона с манипулирани тахографи.
Проблемът не засяга само български фирми. Най-тежкият случай, с който се сблъсква проверката, е на шофьор на турски тир. Той кара вече 15-и ден без почти никаква почивка.
От разпечатки на тахографа става ясно, че има денонощия, в които е спирал едва за по 30 минути почивка.
Деянието обаче не е криминално, а се наказва с глоба от 1500 лева.
Това е практика не само в България. А резултатът се вижда често по пътищата - преуморени шофьори на камиони, заспали на волана, предизвикват тежки катастрофи. Понякога, завършващи фатално.
В КАТ няма точна статистика какъв процент от катастрофите се дължат на такива причини.
„Проблемът е много сериозен, защото виждаме резултата всеки ден по пътищата. На една от последните катастрофи на магистрала „Тракия" беше заспал полски шофьор", заяви репортерът на „Нова" Николай Василковски, който разследва как се манипулират тахографите на камионите.
„Категорично това не е масова практика. Ние като съюз сме категорично против тези действия както на водачите, така и на превозвачите. Ако това е масова практика, при всички положения означава, че превозвачи ще загубят лицензите си. Контролът тук и в Европа е насочен към такива измами", коментира в студиото на „Здравей, България" Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.
Заб.: Снимката е илюстративна