• 25 Дек 2024 |
  •  USD / BGN 1.8819
  •  GBP / BGN 2.3566
  •  CHF / BGN 2.0949
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Тенденции в пътните настилки

Тенденции в пътните настилки

/КРОСС/След като бетонните пътни настилки в Полша и някои други северни страни набраха популярност, вече и около столицата на Белорусия, Минск, се строи втори околовръстен път от бетон с дължина над 46 км.  Пусковият срок е янури 2017 г. Какво може да се каже за този вид пътища?

Асфалтът, разбира се, присъства. Но асфалтирането е само последния слой от една доста сложна конструкция. Над основата от дребен чакъл и пясък се полагат последователно дебели пластове от лек и тежък бетон.

Бетоновото покритие изглежда сякаш е съставено от плочи, но това е само илюзия. Бетонът се полага монолитно, а впоследствие в него се правят прорези, по които се прекарват шнурове и се заливат с битумно-полимерна смес. Предназначението на прорезите е да обират луфтовете от свиването и разширяването на бетона при температурните колебания.

Пътищата от бетон са много трайни и повторно асфалтиране се налага много по-рядко, при това като правило няма опасност от внезапно отварящи се ями на трасето.

Недостатъкът на бетонната пътна настилка за водачите е един, макар и неприятен. Много е шумна. При скорост 120км/ч в леката кола може да се почувстваш като в излитащ самолет.

Не навсякъде, разбира се, скъпата бетонна настилка може да се изплати. Затова се залага на традиционното асфалтиране. За безшумността на някои пътища са се погрижили екологично настроени професионалисти. Вече се извършва асфалтиране със смес от ситни камъни и мленки от отпадъчни автомобилни гуми.  Мленките подобряват студоустойчивостта на пътното покритие, правят го по-еластично и имат много добри шумоизолиращи свойства, като приглушават вибрациите.

Най-добре се употребяват отпадъците от пътните ремонти чрез рециклирания асфалтобетон. Това не е нещо необичайно, защото основните съставки дори на изкъртената настилка запазват ценните си свойства. Старият асфалт се троши и след това се мели, като се пресява на различни по размер фракции. Складиран, той е готов на разположение за последващо използване от същата фирма, която обикновено извършва ремонт и ново асфалтиране. Може да се включва както в горещи, така и в студени асфалтови композиции. За по-добри свойства на сместа към нея се добавят и естествени материали. Все пак, рециклираният материал се полага в основата на пътя, а на повърхността се залага на обичайното качество.

Разбира се, качествата на едно рециклирано асфалтово покритие са в тясна връзка с това какви материали са били използвани преди отделянето му на фракции. Ако още тогава естествените съставки са били над деветдесет процента, механичните показатели на новото покритие ще бъдат много добри. Не на последно място трябва да се изтъкне икономическия ефект от употребата на рециклиран асфалтобетон, която в комбинация с близките му да тия на новия асфалт механични свойства, го правят търсен вариант от строителите. 

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.