- 27 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8588
- GBP / BGN 2.3429
- CHF / BGN 2.0999
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Пратим ли МиГ-овете в Полша, на практика ги бракуваме
25 Ноември 2015 | 11:39
/КРОСС/ По глупост сегашният военен министър надмина всички. Пилотите ни ще откажат да изпълняват полети, чиято безопасност не е гарантирана, твърди в интервю за Епицентър.бг Ангел Борисов, бивш главен инспектор на републиката по летателна годност.
-Г-н Борисов, как ще коментирате споразумението с Полша за ремонт на МиГ-овете ни, което военният министър Николай Ненчев подписа?
-Като специалист с 40-годишен опит в тази област и главен инспектор на републиката по летателна годност на въздухоплавателните средства ще кажа, че подобно решение би могъл да вземе само един страшно некомпетентен човек, който не разбира за какво става въпрос. В случая става въпрос за удължаване живота на летателни апарати. Това според европейското законодателство може да извърши единствено главният конструктор, т.е. производителят. Тук няма политика, има технически правила и норми. За да твърдиш, че поляците ще извършат ремонта, трябва да си страшно неграмотен. Бих употребил и по-силни обидни думи, но не ми се иска да влизам в определения като мафиотски и т.н. Наслушал съм се на всякакви министри, но Ненчев надмина по глупости всички. Накрая ще обявим и война на Русия. Те май я обявиха вече.
-Къде е записано, че само главният конструктор има право да извършва ремонт?
-В Наредба № 21 от 14 юни 2010 г. за условията и реда за сертифициране на летателната годност на военните въздухоплавателни средства, която е гласувана от Народното събрание. Там е казано, че заводът производител трябва да предпише какви ремонтни дейности да се извършат. Посочено е, че ремонтното предприятие трябва да отговори на всички задължителни бюлетини, които се изпълняват. Полската страна не разполага с последните бюлетини.
-Означава ли това, че Ненчев не познава Наредбата за летателна годност?
-Вярвам, че той не я е чел въобще. Отбелязвам, че България има по-голям опит от поляците в ремонтите на военни самолети. В София се извършваха подобни ремонти, но главният конструктор изпращаше по двайсетина души, които следят процеса. Накрая главният конструктор си слага подписа.
-Нищо не казвате за безопасността на полетите с изтребителите след ремонтите в Полша.
-Като човек, който е бил главен инспектор по летателна годност съм категоричен, че подобен ремонт би бил престъпление. Независимо в какво състояние ще излязат МиГ-овете от Полша, можем да направим следното сравнение. Това е все едно аз да си дам колата на ремонт и да искам в него да ми заверят, че съм минал годишен технически преглед. Кой ще ми завери? Годишен технически преглед се заверява само от оторизираните звена. Т.е. в Полша не могат да заверят удължаване на ресурса.
-Защо тогава военния министър упорства за ремонт в Полша?
-Едно е да правиш политика, друго е да чакаш да те потупват по рамото. Вижте какво прави премиерът на Унгария Виктор Орбан. Той казва: „Аз защитавам интересите на Унгария. Ако интересите на ЕС са против интересите на Унгария, ние ще напуснем ЕС." Ние чакаме да ни потупат по рамото за това, че сме отстранили Русия от енергийните проекти, от ВВС... Ние я отстранихме обаче какви са последиците? Няма Южен поток, няма АЕЦ „Белене", а преди няколко дни ЕС одобри „Турски поток". Ще припомня, че предстои удължаване срока на експлоатация на пети и шести блок на АЕЦ „Козлодуй". При положение, че си обтегнахме отношенията с Русия за два изтребителя, нищо чудно Москва да ни откаже за блоковете на атомната централа. И ще се наложи да я затворим. А след това ще караме на свещи.
-И все пак, ако пратим изтребителите на ремонт в Полша, какви ще са следствията?
-Искам да предупредя, че в момента, в който пратим изтребителите на ремонт в Полша, те ще бъдат бракувани. Ако някой търси най-лесния и бърз начин да останем без самолетите, пътят е един - веднага да пратим двигателите във Варшава. Пилотите ще откажат да изпълняват полети, чиято безопасност не е гарантирана от главния конструктор.
-Може ли да очакваме обрат на събитията след като Русия предупреди Полша, че ще спре да й дава резервни части, ако поема ремонт на чужди МиГ-ове?
-Очаквам Полша сама да се откаже да ремонтира българските изтребители. Новият министър-председател Беата Шидло даде изявление, че за два самолета няма да лиши заводите в страната си от резервни части от Русия. Нищо чудно нашето Народно събрание да гласува споразумението за ремонт и след това Полша да го анулира. Ще станем за смях.