-
14 Март 2025 |
USD / BGN 1.8059
GBP / BGN 2.3345
CHF / BGN 2.0418
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C
В. Енчев: Военното министерство прехвърля отговорността за ремонта върху парламента

27 Ноември 2015 | 10:45

/КРОСС/Днес обсъждаме ратификация за удължаване живота на летателни апарати.
Това обаче, според европейското законодателство, може да се извърши единствено от главния конструктор, т.е. от производителя на самолетите МИГ 29.
В Наредба № 21, от 14 юни 2010 г., за условията и реда за сертифициране летателната годност на военните въздухо¬плавателни средства, която е гласувана от Народното събрание, е записано това:
„Само производителят има право да извършва ремонт".
Това означава, че министър Ненчев и заместникът му Кюмурджиев не познават Наредбата за летателна годност и може би дори не са я чели.
Това заяви независимият депутат Велизар Енчев.
Освен това България има много по-голям опит от поляците в ремонтите на военни самолети, допълни той.
Само преди десетина години в София се извършваха подобни ремонти, но главният конструктор/тоест руският производител/ изпращаше по двайсетина души, които да следят процеса.
И накрая главният конструктор си слагаше подписа.
Сега питам лобистите за тази ратификация: Каква ще е безопасността на полетите с изтребителите ни след ремонта в Полша? - продължи Велизар Енчев.
След като по закон годността на самолетите след ремонт се заверява само от оторизираните звена - в случая от руските ремонтни заводи, Полша няма право да заверява удължаване на ресурса и не може да даде гаранция за качеството на ремонта.
Защо тогава военният министър упорства и държи ремонтът да стане в Полша и никъде другаде?
Първото обяснение за този абсурд е това: МО иска се хареса на САЩ, които не желаят да имаме руска военна техника.
Второто обяснение е въпрос: Може би заради комисионната от поляците?
Трето обяснение също е въпрос: А може би и заради първите две - и заради американския натиск, и заради полските комисионни?
Сега съм длъжен да отправя предупреждение към министър Ненчев, защото е заплашен животът на българските пилоти:
В момента, в който пратите изтребителите за ремонт в Полша, те ще бъдат бракувани, тъй като, първо, корпорацията МИГ започва дела срещу нас и, второ, оттегля дадената гаранция за самолетите.
От информацията, която имам от ВВС, след ремонта в Полша поне десетина пилоти ще откажат да изпълняват полети на самолети, чиято безопасност не е гарантирана от руския производител.
Обръщам се и към депутатите от дясната част на залата, които ще подкрепят ратификацията на договора:
Тъй като министър Ненчев и зам.-министър Кюмюрджиев са Ваши назначения - на Реформаторския блок и на Патриотичния фронт, вие също ще носите политическата отговорност за предсрочното приземяване на нашите МИГ-29, чийто летателен ресурс изтича през 2029 година.
Вие ще отговаряте за живота на българските пилоти, които решат да пилотират ремонтираните в Полша изтребители.
Още повече, че след подобен ремонт на алжирски МИГ 29, в същия полски завод, той се взриви във въздуха и двамата пилоти загинаха.
Готови ли сте да носите тази отговорност?
В сряда организирах пресконференция в кулоарите на НС на представителя на МИГ за България - космонавтът, ген.Александър Александров, който попита:
По каква логика миналата година ВВС ремонтираха 8 двигателя в Русия и МО не поиска ратификация от парламента, а днес за 6 двигателя, които ще се ремонтират в Полша, искате ратификация?
Отговорът е един: Военното министерство прехвърля отговорността за ремонта върху парламента, ако наш МИГ 29 се взриви във въздуха, както това стана в Алжир, заключи депутатът.