• 24 Ноем 2024 |
  •  USD / BGN 1.8784
  •  GBP / BGN 2.3506
  •  CHF / BGN 2.1094
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Ненков: Не може да се вика линейка заради страх от кучета

Ненков: Не може да се вика линейка заради страх от кучета

/КРОСС/ Интервю на Диана Тенчева за "Труд" със служебния министър на здравеопазването Д-р Мирослав Ненков.

- Г-н министър, оповестихте, че болници няма да имат право да връщат пациенти от линейки. Възможно ли е това наистина да се случи и българи с опасност за живота да не се прехвърлят от едно лечебно заведение към друго?

- Идеята ми е, ако успеем да я "облечем" законово и ако болниците се съгласят, да няма териториално разпределение на приемащите звена. Става дума за общата медицинска помощ, а не за специализираната, като инвазивна кардиология и неврохирургия, при която районирането остава. В идеалния вариант всяка болница приема всеки дошъл, но в практиката това не е възможно. Според мен премахването на районирането, по-добрата комуникация между лечебните заведения и координационният център на Бърза помощ ще намалят върнатите болни. А досегашната практика е ужасна - и за пациентите, и за екипите, и за всички нас, които бихме се оказали в нужда от линейка, но в този момент тя превозва тежко болен от една болница на друга, докато най-сетне някъде го настанят.

- Кога ще влезе в сила новият ред за работа на столичната Спешната помощ, според който българинът с опасност за живота ще се транспортира в най-близката болница с възможност да го обслужи според заболяването му?

- Няма да стане тази седмица. Първо експертите от Министерството на здравеопазването (МЗ) трябва да проучат законовата страна на въпроса, трябва да се обсъди и с директорите на болниците, защото аз искам да облекча Бърза помощ, но не и да затрудня лечебните заведения. Има начин за действие, със сигурност ще направя и среща с личните лекари, за да видим как доболничната помощ също да участва в разрешаването на проблема.

- Какво искате да постигнете с джипитата?

- Ако общопрактикуващите лекари направят така, както е сторил моят семеен лекар, тогава случаите, наричани от колегите от Бърза помощ "визитации по домовете" и които те извършват, ще намалеят. А моето джипи просто е осигурило 24-часов контакт с пациентите си! Нещо, което принципно и от години е разписано в правилата за работа на личните доктори. Ето какво обясниха колегите от линейките: обажда се пациент с висока температура, диспечерът го съветва да потърси личния си лекар, а болният отвръща, че той не му вдига телефона. Така линейката отива да сваля температура, което е недопустимо. Друг е въпросът дали джипито наистина не е отговорило, дали пациентът не търси само Спешна помощ, защото му е лесно... Знаете ли, че колегите пазят записи, при които човек се обажда и казва: "Елате да ми дадете нещо срещу болка, че ще ми се пръсне главата, защото навън е пълно с кучета и ме е страх да изляза." Представяте ли си?! Въпросът е как законово да решим проблема, така че хората да не злоупотребяват с повикванията, а джипитата да си вдигат телефона? И как да действаме, когато диспечерът пита пациента как е името на джипито му, а болният отвръща:

"Няма да ви го кажа, защото не искам да си развалям отношенията с него"... Т.е. възможно е също личният лекар въобще да не знае, че този човек е болен, или той въобще да не го е търсил, тъй като наистина е по-лесно да се обадиш на 112. В Западния свят, към който се стремим, изходът отдавна е намерен.

- Как?

- Който се обади на Бърза помощ, той се качва в линейката, ако ще да му тече само кръв от носа, и се закарва в спешния портал на първата болница. Като влезе там, прережда всички, които чакат в приемното. А ако медицинският екип види, че докараният няма нужда от нищо друго освен от погалване по челото, написват му глоба от 200 паунда. Така е във Великобритания. После го пускат да си отиде вкъщи. За разлика от нашето общество - те имат средствата, за да го направят, второ - има как и да си съберат тези 200 паунда.

- Това е много добър спирачен механизъм срещу неоснователните повиквания. Възможно ли е да го въведем?

- Не, защото мярката ще се приеме за антисоциална, тъй като по неясни за мен причини все още хората носят в главите си дефекта от времето на комунизма, че здравеопазването е безплатно. А в системата няма нищо безплатно! Второ, трудно ще въведем мярката и защото нямаме капацитета всеки взет от дома пациент да се откара в болница. Да не говорим, че нашият стандарт казва: спешен е този болен, който се чувства спешен. Вие добре знаете, че ако някой си навехне пръста, за него това е най-голямото страдание на света и въобще не се интересува, че в този момент друг може да умира от инфаркт.

- И пак стигаме до обсъжданото ешелонизиране на пациентите, което трябва да посочи - например с кодове като в Италия - бяло, зелено, жълто, червено, кой е най-спешният случай и кой може да изчака. Скоро то ще стане ли факт?

- Няма как подобно разделение да се направи 100% по телефона. Операторите, с които аз се видях онзи ден, разказаха, че хората са се научили, като се обаждат, да заявяват: "Аз кашлям кръв. Кихам кръв." При това положение разговорът се изчерпва, линейката тръгва към него. Задължително. А дали му е текла кръв сега или преди две седмици, ние не знаем.

- Какво е адекватното решение за България?

- Според мен глоба за пациента, който извика Бърза помощ заради висока температура примерно! Макар че част от българите, които звънят на 112, са с такъв социален статус, че на тях няма какво да им се вземе. Просто не притежават нищо. Те са неосигурени, а Бърза помощ гарантира медицинско обслужване и на тях. Да, няма лошо да се помага на крайно бедните. Но тези, които не искат и мразят да дават пари за здравни вноски, да си плащат.

Само че как да се направи тази разлика? Уви, никак не е лесно. Ако обаче има повече екипи, работата им би била по-продуктивна. Тогава дори "визитациите по домовете", които правят екипите от реанимобилите, няма толкова да натоварват системата. Но при настоящото положение, когато са малко, в същия този момент, докато колегите казват мили думи на неоснователно повикалия ги, някой някъде може да издъхва. Като случая с 40-годишната фотографка, от чийто сигнал е била отклонена линейка.

- Как от 10 бихте увеличили екипите в София поне на 30, колкото е "санитарният минимум" за двумилионния град?

- С промяна в наредбата за специализация са били привлечени млади лекари, тъй като са искали да се възползват от възможността да я получат по облекчен режим. Но се намерила една организация, която обжалвала поправката пред ВАС с мотива, че е дискриминационна, и съдът я отхвърля. Веднага след това дошлите млади лекари напуснали Бърза помощ. Ще търсим начин да върнем тези хора. Този път ефективно и необоримо.

- В крайна сметка в колко бордове на болници Таня Андреева е направила промени в последните си дни като министър?

- В десетина. Но директорските смени са най-атрактивни. Да, бордът е управителен орган, също с много важни функции, но самата смяна на членовете не е толкова фатална. Тя може да е такава, доколкото някои от тях смятат борда за нещо важно в личен план.

- Но все пак членовете са в състояние да оказват влияние върху екипа.

- Да. Ще коригираме смените след 1 юли. Но нека подчертая, че принципалът на болниците - здравният министър, има право да извършва кадрови промени по негово усмотрение. Ето, в борда на онкологията е поставен много компетентен човек - икономист. Той работи добре и аз няма да го сменя! Но има хора от политическия кабинет на д-р Андреева, като началника на кабинета и парламентарния секретар, които в момента не са никакви в МЗ. Техните места трябва да се заемат от хора от ведомството. А в трите болници, чиито директори бе махнала Андреева - "Пирогов", плевенската и столичната онкология, вървят проверки. Искаме да установим дали тя е имал основание, или го е сторила просто ей така.

- Кое най-много ви втрещи от обществените поръчки, които прегледахте?

- В края на мандата са пускани доста.

- Пак ли ще дадем 10 млн. лв. за елекронно здравеопазване и пак да го няма?

- Точно тази поръчка се проверява, не искам в момента да я обсъждам. Но определено от електронно здравеопазване има нужда, защото например в момента, в ХХI век, в нашата Бърза помощ колегите от 112 и 150 си контактуват с листчета! Така си обменят информация. Затова, когато се изработи цялостен софтуеър, върху него ще легне цялата отчетност на страната. Тогава и статистиката по отношение на всякакви данни ще бъде по-лесна. Ако в следващите два месеца не успея да задвижа търг точно за такова електронизиране (а аз успях да намеря високоспециализиран експерт, който се нае да изработи проекта срещу скромната заплата в МЗ) или това стане в края на мандата, за да не каже някой - ето, и той го обявява в последния момент, готов съм да оставя проекта на бюрото на следващия министър.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

Ми да върши това, което може, а не да клечи пред микрофоните и да си разказва бълнуванията.

16.08.2014 07:14:45

Анонимен

този пуяк е виден и уважаван анестезиолог спасил е животът на много хора.

16.08.2014 01:15:06

Анонимен

Този пуяк ще работи ли или ще си разказва бълнуванията на всяка дръжка на микрофон, като всеки малоумник, а те кокошките ще ни уведомят, че сме "длъжни да ни ги съобщят", за да ги знаем! От където и да го погледнеш, все малоумие и от двете страни на микрофона!!

15.08.2014 23:24:44

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.