- 25 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
4 пъти по-малко са корупционните рискове при поръчките с евросредства
31 Октомври 2016 | 12:08
/КРОСС/Корупционните рискове при обществените поръчки, в които има евросредства, са около 4 пъти по-малко в сравнение с обществените поръчки, когато се използват само национални средства. Това обяви пред News.bg Руслан Стефанов, директор на икономическата програма към Центъра за изследване на демокрацията.
Причината да се наблюдават по-малко злоупотреби при обществените поръчки с евросредства, е в контрола. При тях освен възлагащ орган, има и сертифициращ, и верифициращ. От тази гледна точка опитът с европейските пари в голямата си част е позитивен, подчерта Стефанов. Акцент в изследването са и наказанията за нарушителите.
Стефанов констатира малко дела, а наказанията са предимно административни. По думите му, липсват ефективни наказания.
Заедно с румънски партньори от Центъра за изследване на демокрацията са разработили изследване, обхващащо 10-годишен период по отношение на рисковете при възлагането на обществени поръчки.
Подготвили са и наръчник за превенция, противодействие и анализ на рисковете, който е предназначен за администрацията, а също и в помощ на съдебната система и на правораздавателните органи, за да се ориентират по-добре в начините за противодействие на злоупотребите.
В енергийния и инфраструктурния секторите най-често се наблюдават злоупотреби на обществените поръчки.
За пример, Стефанов даде проекта АЕЦ "Белене" и подчерта, че ако си спомним доклада за начина, по който са включени обществените поръчки, ще видим, че има сериозен проблем. Той изтъкна и проекта "Южен поток", като подчерта, че реално противодействието от страна на ЕК не е било заради самия проект, а най-вече защото са нарушени процедурите по възлагане на обществените поръчки.
Злоупотреби има и на местно ниво. В кметствата и общините, където контролът е занижен.
В по-големите общини проблемът се свежда най-вече до предварителното избиране на кандидати. Като пример Стефанов даде изборът на автомобили, където може да се видят най-честите злоупотреби. При обществените поръчки за избор на автомобили предварително се избира модела, задават се конкретни специфики.
Медиите напоследък също изравят проблеми, свързани с обществените поръчки, изтъкна той. Влизането в ЕС все пак е довело до положително развитие в областта на обществените поръчки.