- 25 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Синдикат „Образование" иска промяна в механизма на балообразуване при приема на ученици след 7 и 8 клас
27 Август 2015 | 08:19
/КРОСС/Синдикат „Образование" предложи някои промени в механизма на балообразуване при приема на ученици след седми и осми клас, регламентиран в Наредба №11 от 28.03.2005г. за прем на ученици в държавните и общински училища.
Синдикатът предлага въвеждане на нов конпонент при балообразуването - „Поведение", който да носи 4 точки при формиране на бала. Учениците, на които е наложена мярки или наказания регламентирани в ППЗНП да бъдат лишени от този компонент. Този компонент ще бъде първата стъпка в посока за по-добро българско образование, защото в образователния конгломерат има два равностойни стълба: обучение и възпитание. За съжаление вторият много важен клон възпитание беше забравен поради делегираните бюджети и необузданата политизация на образователната система, която допусна налагането на два паразитни приоритета: икономии на държавата за сметка на качественото образование и диктат на родителите по отношение на организация на системата и оценяването на ученици от учители. Последните 25 години показаха, че учителите сами без подкрепа от институции, без партниране от родители не могат да се справят с доброто възпитание, което да доведе до европейските и световни стандарти на доброто образование.
Синдикат „Образование" подкрепя безрезервно новата философия на МОН към въвеждане на многообразие в избора на балообразуващи предмети, като се отчита и запазва конкретиката на съответните профили или професии. Така при различните профили, за които ще кандидастват учениците след основно образование, ще трябва да показват резултати по всички изучавани предмети, а не както беше досега-акцент към само два от изучаваните предмети и осакатяване на подрасващите и лишаване от знания по повечето от изучаваните предмети.
Синдикатът настоява МОН да създаде условие за спокойна работа на учители и директори, ангажирани с изпитите и гарантира тяхната неприкосновеност. Учителите-квестори да бъдат със статут на държавни експерти за деня на изпита, а тяхното възнаграждение и разходи, като дневни и пътни, да бъдат гарантирани от МОН.
МОН да поеме ангажимент да не се допускат необосновани обвинения, без доказателства към учители и директори, участващи в изпитната кампания.
Нека българското общество разбере, че държавното външно оценяване и държавните зрелостни изпити кореспондират с труда на десетките хиляди учители-квестори и организацията от хиляди директори на училища.