- 24 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8784
- GBP / BGN 2.3506
- CHF / BGN 2.1094
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Програма "Еразъм +" – възможност на преподавателите и студентите да осъществят мобилност в чуждестранен университет
18 Септември 2016 | 08:59
/КРОСС/ Доц. д-р Теодора Вълова - заместник-председател на Съюза на учените - клон Плевен, и академичен координатор на договора между ВТУ „Св.св Кирил и Методий" и Университета във Валенсия, реализиран в рамките на Програма Еразъм +, в интервю за Инфо Плевен
Доц. Вълова, какви нови възможности пред университетските преподаватели предоставя европейската програма Еразъм +?
Европейската програма за образование, обучение, младеж и спорт „Еразъм+" стартира през 2014г. Поради факта, че предложената многогодишна финансова рамка 2014-2020 включва увеличаване на средствата за образование и култура, това позволи осъществяването на повече мобилности с цел преподавателска дейност. През месец май приемаща институция за тримата преподаватели от Великотърноския университет беше Факултетът по педагогика на Университета в Мерсин, а през септември - Факултетът по философия и педагогика на Университета във Валенсия.
Кой може да участва в програмата за обмен?
Програмата е достъпна за университетски преподаватели - хабилитирани и нехабилитирани, служители и студенти. Преподавателската мобилност с цел преподаване дава възможност на преподавателския състав да преподава в продължение на определен период във висше училище в друга страна. Обикновено периодът продължава от 2 дни до 6 седмици. Целта е подобряване на качеството на преподаване чрез обмен на най-добри практики и новаторски подходи на обучение, насърчаване на международното сътрудничество между висшите училища, както и разширяване на студентската мобилност. За своята дейност преподавателите, служителите и студентите получават финансова подкрепа за път и издръжка от Центъра за развитие на човешките ресурси, в ролята му на Национална агенция по Програмата „Еразъм+".
Вие сте за втори път лектор в Университета на Валенсия, в какви области бяхте фокусирали вниманието си в лекциите?
Поради това, че от предишната мобилност са изминали две години, като академичен координатор на договора между нашите два университета представих обширна презентация за Великотърновския университет, факултетите и катедрите, в които чуждестранните студенти могат да осъществят обучение и да получат изискваните задължителни кредити в края на всеки семестър. Аудиторията - от близо 110 студенти и много преподаватели, беше провокирана и се зададоха много въпроси относно формата на изпитите, индивидуалните планове, менторската програма.
Единият цикъл от лекции беше посветен на развитието на ранната грамотност в контекста на екипното педагогическо взаимодействие. Изследванията заинтересуваха колегите. Социалната значимост на изследвания проблем се определя от необходимостта за пълноценна интеграция, социализация и равнопоставеност на децата - въпроси, които са в дневния ред на обществото. Насърчаването на мултикултурността, възприемана като условие за взаиморазбирателство и сътрудничество в съвременния свят, е ключ за разбиране на многообразието, на различните социални реалности. Научните дискусии с колегите със сигурност ще допринесат за по-задълбоченото изследване на проблематиката, защото усъвършенстването на останалите - базисни в Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот компетенции, е резултат преди всичко от овладяването на родния език.
Другият цикъл беше свързан с европейските електронни платформи - EPALE, eTwinning, инструментите на платформата School Education Gateway, предназначена да бъде единна стартова точка за всички теми и сфери, обвързани със сектор Училищно образование. Представих пред студентите няколко интересни безплатни приложения, принадлежащи към съвременните методи на работа и комуникация. Те могат да бъдат използвани в работата им като социални работници и учители и са символ на модерност.
В какви други събития имахте възможност да участвате?
Бяхме почетни гости на Официалната церемония по откриването на академичната година в Университета на Валенсия заедно с ас. Таня Дървенова от Великотърновския университет. Нека припомня, че университетът във Валенсия е вторият по големина в Испания, а студентите му са над 50 000. Събитието се проведе в старата сграда на университета, построена през 1498 г. В центъра на вътрешния двор се издига статуята на Луис Вивес, един от най-светлите учени в зората на създаването на университета. Роден през 1493 г., Вивес е сред първите интелектуалци, който изследва човешката душа, и полага основите на съвременната психиатрия. Присъстваха ректорът, заместник-ректорите, деканите, ръководители на образователни институции в областта. Участвахме и в официалното откриване на академичната година във Факултетът по философия и педагогика. Събитието продължи с представление на Експерименталния студентски театър към факултета. След това обсъдихме с ръководството на факултета възможността да се създаде съвместна пиеса при следващия студентски обмен.
Проведохме много срещи с декани и Еразъм координатори на различните факултети. В резултат от разговорите, договорът между двата университета ще бъде разширен, което ще даде възможности на повече преподаватели и студенти от различни факултети да участват в програмата. Проведохме среща и с двама мексикански изследователи от университет в столицата Мексико. На нея обсъдихме планове за бъдещо взаимодействие в междунационално-академична мрежа.
Накъде още ще се развива сътрудничеството между двата университета?
С координатора от Испания - доц. Паола Хардон, обсъдихме разработването на стратегическо партньорство в рамките на Ключова дейност 2. По договор с Българска академия на науките, по същото време гост-лектор беше и доц. Гюрова, с която също се обединихме около възможност за съвместни научни изследвания. Така се очерта и друга значима цел на европейските образователни програми за преподавателска мобилност - персонално развитие на преподавателския и непреподавателския състав.
Снимка: От ляво на дясно: доц. д-р Теодора Вълова, ас. Таня Дървенова, доц. Паола Хардон, доц. Алехандро Каналес, д-р Ребека Кабал