- 28 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8743
- GBP / BGN 2.3536
- CHF / BGN 2.0816
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
53 грешки на фрийлансърите, които ви струват клиенти, пари и доверие
11 Юли 2014 | 08:43
/КРОСС/ Не бъдете фрийлансър, който чака неговите грешки да навредят на бизнеса му. Бъдете фрийлансър, който ги открива и поправя, преди това да стане!
Не знам за вас, но когато аз започнах да работя на свободна практика като писател, правех един тон грешки.
И под „един тон" имам предвид, че всичко, което правех, беше голяма катастрофа.
Слава Богу, можете да поправяте грешките. И обратно на популярното вярване, правенето на грешки е добро нещо - в случай, че се учите от тях.
Но преди да си помислите: „Страхотно! Докато се уча от грешките си, всичко е добре", трябва да ви кажа нещо...и то няма да ви хареса.
Вие дори може да не знаете, че правите грешки.
И тази част може да навреди на вашия бизнес на свободна практика.
Хм, какво става?
Бързо осъзнавате, че не сте получавали насоки от клиент в последно време. Никой не ви отрупва също и с похвали. По дяволите, дори ви е трудно да убедите потенциални клиенти да ви наемат (http://www.copyblogger.com/social-psychology-persuasion/ )!
Били сте твърде заети, за да забележите. И сега не сте.
Дори заради една новобранска грешка може да загубите клиенти, да съсипете репутацията си и това да ви струва прехраната ви, ако сбърканото не бъде поправено навреме.
Тази грешка може да разруши всичко, за което сте работили толкова усилено, за да го постигнете.
Искате да избегнете разрушаването на вашия бизнес?
Използвайте грешките на фрийлансърите, изброени по-долу, за да откриете дали правите някоя от тях.
(Грешките са организирани в различни аспекти от работата на свободна практика - основно, цени, клиенти, крайни срокове, бизнес, комуникация, работа, мениджмънт и маркетинг. Чувствайте се свободни да прескочите към тези, които най-много ви интересуват.)
Цени
1. Не таксувате по достатъчно високи цени
Цените на фрийлансърите са субективни. Това, което е ниска ставка за мен, може да е висока за вас.
Но ето какво: ако не привличате типа клиенти, с които искате да работите, вероятно не таксувате по достатъчно високи цени.
Един бърз начин да разберете дали предлагате твърде по-ниски цени или не, е да погледнете календара си. Имате ли място за нови клиенти? Имате ли място за вашия личен живот? Всички клиенти, които имате днес, ли се отнасят добре към вас? Можете ли спокойно да изпълните всичките текущи крайни срокове? И плащате ли си сметките?
Ако отговорът на един или повече от тези въпроси е Не, може да не обявявате достатъчно високи цени. Ако отговорът на всички въпроси е Не, определено не таксувате клиентите си по достатъчно високи тарифи.
2. Позволявате на клиентите си да диктуват вашите цени
Вашите клиенти не знаят колко работа отива в това, което правите. И не знаят колко време ви е отнело да станете способен писател, който може да извърши тази работа.
Честно, тях не ги е грижа. Всичко, от което се интересуват, е да им се свърши работата колкото се може по-икономично.
Ваша работа е да поставите справедлива цена, която отразява работата, която влагате.
Ако сами не си определите цени, клиентите ще го направят за вас, казвайки ви колко могат да платят. И това никога не е число, от което се ентусиазирате.
Не питайте за бюджета на клиента. Вместо това, цитирайте сумата на вашите клиенти. Можете да направите това, когато сте намислили ваши цени.
3. Не сте намислили каква е вашата най-ниска приемлива цена - или дори не знаете каква е
Знаете ли какво е по-лошо от взимането на по-ниски цени или позволяването на клиенти да ви определят цените? Да нямате намислена най-ниска приемлива цена. Това е сумата, под която абсолютно не бихте паднали, когато работите. Никога.
Да измислите това ще ви помогне да взимате правилните решения, когато работата е малко и сте изкушени да вземете, каквото попадне.
4. Мислите, че плащането на час е умно
Според логиката, която стои зад таксуването на час, ви се плаща за времето, през което сте работили по проекта. И това е добре, когато проектът отнема определен брой часове.
Но какво се случва, когато станете толкова добър в работата си, че я завършвате за половината време?
Поздравления, току-що намалихте печалбата си наполовина. Това не подлежи на обсъждане. Слагайте цена според проекта. Точка.
5. Не можете да си спомните кога за последно увеличихте цените си
Кога беше последният път, когато вдигнахте цените си? Преди шест месеца? Миналата година? Може би преди две години?
Ако никой не ви е питал за цените ви в последно време, е време да ги вдигнете.
Клиенти
6. Имате проблем с казването на „Не"
Много фрийлансъри се задушават, когато се опитват да кажат „не". Ние просто не можем да го правим. Не и без да се чувстваме като най-големия мерзавец на света.
Неспособността ни да казваме „не" се превежда като приемане на всяко изискване, което клиентът има - и това е просто лош бизнес.
Следващият път, когато инстинктът ви говори да кажете „не" - просто го кажете.
Да, казвате „не" на парите, от които се нуждаете, но времето ви ще бъде прекарано по-добре в намирането на интересна работа, от която ще заработите повече, отколкото бъхтенето над проект, който не искате да пипнете с триметров прът.
7. Забравяте да проучвате клиентите
Всеки трябва да има процес на проучване за клиенти - няколко предупредителни знака, които се търсят, когато се обсъжда проект с потенциален клиент.
Пропускането клиентите да бъдат проучени преди да се работи с тях води до множество проблеми. Това да не ви платят е най-малкият от тях.
Разберете кои са вашите нарушители на сделки и ги използвайте да проучвате клиенти.
Това е първата стъпка към работа с типа клиенти, които искате.
8. Не знаете как да се справите (основателно) с недоволни клиенти
Когато казвам недоволни, нямам предвид клиенти с нереалистични очаквания. Имам предвид клиента, който се връща при вас и учтиво ви казва, че не сте доставил това, което е очаквал.
Да, трябва също да се справяте с клиенти с нереалистични очаквания, защото те ще бъдат най-силните гласове, когато има недоволстващи от вашата работа и професионална етика.
Но също трябва да се научите как да се справяте с критиката. Направете всичко по силите си да задоволите недоволен клиент. Това може да означава загуба на чек или допълнителни часове работа, но ако крайният резултат е доволен клиент и непокътната репутация, инвестицията си струва.
9. Мислите, че „Клиентът винаги е прав" е добра политика
Знаехте ли, че правенето на всичко, което клиентът иска - особено нещата, за които знаете, че са погрешни - вреди повече на вас, отколкото на него?
Разбира се, на повърхността изглежда така, сякаш това не е ваша грижа. В края на краищата, клиентът иска това, което иска. Вашата работа е да го доставите.
Но не забравяйте, че вие сте техният фрийлансър. Когато нещата се влошат (а те ще се влошат), вината ще падне на плещите ви.
Отделете времето да обясните защо смятате, че нещо няма да сработи. Предложете вместо това алтернативно решение. И когато това решение сработи, приемете вечната благодарност на вашия клиент.
И може би дори вдигнете цените си. Само казвам...
10. Не поддържате контакт с предишни клиенти
Кога беше последният път, когато изпратихте имейл на предишен клиент? Просто един кратък имейл, да видите какво прави, да кажете „здрасти" - и небрежно да споменете как поемате допълнително работа тези дни.
Никога не знаете кога клиент може да ви изпрати работа просто, защото сте се появили на неговия радар в точното време.
11. Твърде достъпен сте за клиентите ви
Това е една грешка, която няма да осъзнаете, докато не отговорите на клиент по време на вечеря или докато не се окажете на конферентен разговор в неделя сутрин.
Поставете някои основни правила от началото. Правете изключение за спешни случаи, разбира се, но трябва да уважавате собствените си граници, преди да можете да очаквате вашите клиенти да правят същото.
12. Помните клиента...но не и личността, с която сте работили
Дори и ако сте сключили договора си с клиент, не забравяйте личността, която е била вашият контакт. Служители напускат компании и се движат към по-големи и по-добри неща през цялото време.
Запазете информацията за контакт с тях и дръжте връзка. Никога не знаете кога може да преминете към нов клиент с тях.
13. Не образовате вашите клиенти
Помнете, клиентите наистина не осъзнават какво се случва зад един силен текст.
Всичко, което клиентът вижда, е блог публикация от 1500 думи...не стратегията, проучването, разработването, редактирането и проверката на факти, които стоят зад него.
Ако искате клиентът да оцени вашата работа и да и отдаде дължимото значение, образовайте го за това. Колкото повече разбира той, особено за стратегията за съдържание, толкова по-добър клиент ще бъде.
Крайни срокове
14. Не вярвате в крайните срокове
Крайният срок не е предполагаема дата. Когато се ангажирате с краен срок, трябва да го спазите.
Оставете място за нещата от живота, когато определяте краен срок. Никога не знаете кога ще хванете настинка, компютърът ви ще гръмне или ще приемете предложение за гост публикация в Copyblogger.
По този начин, дори да стартирате по-късно, ще имате достатъчно време да спазите крайния си срок или най-малкото, да информирате клиента си за закъснението.
Извод: Ако се ангажирате с краен срок, придържайте се към него, независимо от всичко. Клиентите ви ще се придържат към вас в замяна.
15. Нямате календар с крайни срокове
Работата на свободна практика се основава на крайни срокове. Колкото повече работа или клиенти имате, толкова повече крайни срокове ще имате. Ако не оставяте достатъчно време между всеки краен срок да завършите работата, в крайна сметка ще пропуснете някой.
Имайте график на крайните срокове. Не мислете просто, че ще свършите за седмица и заложете дата. Защото всичко, което знаете, е, че бихте могли да имате още два крайни срока същата седмица.
Направете календар с крайни срокове, за да определите кои дати работят най-добре за вас.
Бизнес
16. Никога не сте инвестирали във вашия бизнес
Това звучи като проблем на успешния фрийлансър, нали? Кой има пари да инвестира в бизнеса, когато едва свързвате двата края?
Но ако не инвестирате във вашия бизнес, няма да имате бизнес, в който да инвестирате след няколко години.
Не е задължително да трябва да дадете хиляди долари за обучението, от което се нуждаете. Започнете с библиотека с добри книги по копирайтинг (традиционни и електронни). И не забравяйте да се възползвате от високо качествени безплатни ресурси като електронната библиотека на MyCopyblogger.
17. Страхливец сте по отношение на договорите
Разбирам. Договорите са страшни. Но те не са толкова страшни като неполучаването на възнаграждението, на което разчитате, за да си платите сметките.
Може да мислите, че договорите трябва да бъдат написани на технически юридически език ( или "legalese", както ми харесва да го наричам, б.пр. официалният технически език на юридическите документи, който често пъти е труден за разбиране), за да бъдат валидни, но не е задължително да е така.
Един имейл, обобщаващ условията и реда, по които работите с клиент, е форма на договор. Той няма да бъде херметически затворен като нещо, писано за вас от адвоката ви, но често пъти няма нужда да бъде. Ако искате да го направите официално, напишете условията на документ, подпишете го, изпратете го на клиента и поискайте да той да го подпише.
Все още сте объркани?
Ето пример, който можете да използвате:
„Това е договор за (каквато услуга предлагате) между Джон Смит (страхотния клиент) и Джейн Доу (също така страхотния фрийлансър).
По-долу са условията на този договор: "
Лесна работа.
18. Нямате график на плащането
Това е толкова новобранска грешка - която веднъж направих, защото, хей, сумата беше малка и клиентът изглеждаше читав. Сега съм вложила часовете и съм изпратила работата, но плащането все още е блокирано, защото работата не била това, което клиентът е очаквал и вместо да ми изпрати подробностите какво не е правилно, сега той се е САМООТЛЪЧИЛ (на англ. ез. "absence without leave" AWOL).
Звучи ви познато?
Всеки има нужда от график на плащането. Направете вашия „Половината сега, половината при доставка (независимо на какво)", и никога няма да сгрешите.
19. Нямате работни правила и условия
Също както клиентите имат правила и условия, такива имат и фрийлансърите. Може би приемате само плащане по банков път, или не приемате спешна работа. Каквито и условия да имате, формулирайте ги за вашия клиент, така че той да знае какво да очаква, когато ви наема.
Ако не го направите, или ще се сблъскате с проблеми с клиента си, или ще се окаже, че правите нежелани компромиси.
Потърсете по „клаузи на договори на фрийлансъри" и ще намерите най-важните точки, които трябва да разработите.
20. Не се учите от грешките си
Всички правим грешки. Това, което правим от тях, ни различава.
Когато нещо се прецака, направете всичко възможно, за да го поправите и да разберете какво трябва да правите, за да заработи следващия път.
21. Харчите всичко, което печелите
Някога забелязвали ли сте, че вашите разходи имат голямо число, прикрепено към тях, а спестяванията ви са микроскопични?
Кофти, нали?
Но знаете ли какво е още по-кофти? Да нямате спестявания за черни дни.
Рано или късно, всички ги имаме. Може да бъде, защото работата е намаляла, или може би ви е излязъл голям разход. Каквото и да е, ако нямате нещо малко, спестено за спешни случаи, сте загубени.
Как да го направите? Спестявайте по малко, и/или вдигнете цените си (вижте точка 1 по-горе).
22. Мислите, че работата ви на свободна практика е хоби
Работата на свободна практика не е нещо, което правите, защото скучаете вкъщи или защото нямате по-добро нещо за правене.
Работата на свободна практика е бизнес. Фактът, че работите много здраво ден след ден, нощ след нощ, е доказателство за това. Едва ли стоите до късно през нощта само заради хобито си. Или ако го правите, спите до 15:00 ч. на другия ден...не ставате рано и да се връщате отново на работа.
Направете си услуга и спрете да се отнасяте към работата ви на свободна практика като към хоби. Работата на свободна практика е бизнес. Мислете го. Кажете го. Казвайте го на всеки, който попита - може би дори на този, който не пита.
Продължавайте така, докато не започнете да се отнасяте към него като такъв.
23. Не показвате на клиентите стойността на вашата работа
Често очакваме нашите клиенти да знаят стойността на нашата работа.
Казваме им колко ще струва нещо и колко време ще отнеме. Тогава получаваме имейла: „Това звучи като много пари за толкова дребна работа". И вие оставате да се чешете по главата, чудейки се как пращането на информационен бюлетин до списък с над 10 хиляди абоната е дребна работа.
Стойността не е в написаните думи. Стойността е в процента на отваряне на имейла, честотата на кликове на линка за продажби и в реалните направени продажби. Не приемайте за даденост стойността, която осигурявате. Ако го направите, вашите клиенти ще направят същото.
Винаги се фокусирайте върху ползите, които вашият клиент ще получи от написаното, не върху броя думи, които слагате на екрана.
24. Не обръщате внимание на бизнес страната на работата на свободна практика
Работата на свободна практика не е свързана само с работата, която правите. Тя е също свързана с маркетинг, фактуриране, проучване, счетоводство и още толкова много.
Колкото и да ме боли да го кажа, всички тези неща са толкова важни, колкото е вашата работа. Пренебрегнете ги и може да се окаже, че пропускате срещи, крайни срокове и дори фактури.
25. Нямате големи планове за вашия бизнес
Колкото и клиширано да звучат тези въпроси...
- Къде се виждате след шест месеца?
- Какво трябва да се промени в сегашната ви ситуация, за да чувствате, че бизнесът ви се движи напред?
Ако нямате готов отговор, вие не планирате напред.
Примиряването със статуквото не е планиране. Очертайте ясни цели за себе си и ги направете колкото се може по-специфични. Ограничете ги и по отношение на времето и количеството.
Нещо като: Трябва да имам публикуван блог пост в Copyblogger през 2014 г. (хм). Или, трябва да намеря двама нови клиенти до края на тримесечието.
26. Не измервате финансово успеха
Постигането на „успех" във вашия бизнес на свободна практика е добра цел. Тя е също и най-неясната цел на света.
Какво е успехът за вас? Какво трябва да постигнете, за да обявите вашия бизнес за „успех"? Колко трябва да печелите, за да го направите?
Най-лесният начин да мерите успеха е финансовият. И толкова много фрийлансъри се провалят в това.
Намирането на клиенти не е добра финансова цел. Намирането на клиенти, които ви плащат повече, отколкото сте платени в момента, е добра цел.
Какви финансови цели имате за вашия бизнес?
Комуникация
27. Мислите, че печатните грешки във вашите имейли са OK
Нищо не изписва непрофесионално и дори безотговорно по-добре от лошо написания имейл.
Всички правим грешки, но ако вашата комуникация е изпълнена с повече от случайни печатни грешки, изпращате погрешно послание.
Отделете допълнителни 30 секунди и прочетете имейлите си, преди да натиснете „изпрати"...и си спестете малко време и неудобство.
Повярвайте ми: хващането на липсващо „о" в думата „броя" (от англ. "count" = броя, и „cunt" = вагина) си струва.
28. Мислите, че последващите действия са натрапване
Фрийлансърите са пословично зле с последващите действия. Чувстват се сякаш правят нещо толкова нахално.
Намерете златната среда.
Появете се с „не толкова нахален" последващ имейл. Едно просто „Хей, зная, че сте заети. Просто исках да се свържа повторно..." или „Хей, чудех се дали сте взели решение?" върши добра работа.
29. Споделяте твърде много
Ако споменавате децата си, нездравословните си трудови навици, склонността си към долнопробна литература и т.н. ...вие споделяте твърде много.
Водете проста, директна и дружелюбна комуникация с клиентите. И да, можете да бъдете всичко това без да споделяте житейската си история.
Следете това, което клиентите ви изразяват, и винаги бъдете на страната на дискретността.
30. Мислите, че „преговори" е лоша дума
По някаква причина, преговорите имат негативна конотация, свързана с тях. Всъщност, те са всичко друго, но не и това. Преговорите не винаги означават, че сваляте цените си или се предавате пред исканията на клиентите. Дали е въпрос на крайни срокове, пари или осигурена стойност, всичко е отворено за преговори.
Използвайте умна тактика за преговори, за да получите, каквото искате.
Ако клиентът каже, че цените ви са твърде високи, кажете му каква работа можете да свършите в рамките на бюджета му. Предложете да приспособите пакет, който му носи стойност без да правите компромис с вашите цени.
31. Оставяте клиента да ви уговоря за неща, които не искате да правите
Ако оставяте клиентът да ви говори за правенето на нещо, с което не сте съгласни, е време да започнете да отстоявате позицията си. Кажете на клиента си защо смятате, че неговата идея няма да сработи и какво трябва да се направи вместо това. Дайте му да разбере, че не ви е удобно да правите нещо, защото то губи време и пари - да не споменаваме, че поставя на карта репутацията и на двама ви.
32. Не казвате на клиентите, че ще говорите с тях за допълнителна информация
Клиентите не четат мисли. За тях, да се свърши една работа е просто. Те ви плащат авансово и очакват завършения продукт да бъде на тяхното виртуално бюро до крайния срок.
Някои от тях се изнервят, когато ги затрупате с неща като въпроси или искания на допълнителни материали.
За да избегнете ядосан клиент на главата си, отделете време, за да му обясните вашия работен процес. Нека той да знае предварително, че може да имате още въпроси (http://www.copyblogger.com/copywriter-client-questions/ ).
33. Държите скрити намеренията си
Съществува тънка линия между това да сте професионалист и това да действате твърде хладно. Никой не обича да работи с фрийлансър, който не дава директен отговор.
Не се опитвайте да отгатнете отговорите на клиента си. Поставете картите си на масата, кажете, каквото имате, и след това изчакайте клиентът да отговори.
От гледна точка на клиента, един необщителен фрийлансър е главоболие, което не му трябва.
34. Мислите, че бързото отговаряне на имейли ви прави да изглеждате отчаяни
Ако не отговаряте на имейли от потенциални клиенти колкото се може по-бързо, губите работа.
Забравете да сте по-добри или по-достъпни, или това да показвате, че сте по-заети от конкуренцията. Вместо това, бъдете по-бързи от нея.
Работа
35. Поемате твърде много работа
В един перфектен свят, бихте поели всеки интересен проект, който излезе на пътя ви. Много лошо, че не става по този начин в реалния свят. Делегирайте или изнесете към външен изпълнител работата си, защото ако не го направите, качеството на вашата работа ще пострада - и клиентите ви ще са първите, които ще го забележат.
И запомнете, добре е да кажете на клиентите, че сега просто сте твърде заети, за да поемете техния проект. Всъщност, на практика нищо няма да ви направи по-силно желани за тях. И това е начин да им представите опция за договор на хонорар, чрез който редовно ще намирате време за тях. Добре е за клиентите и е добре за паричния ви поток.
36. Обещавате твърде много
Обещаването на твърде много неща става, когато имате твърде много работа.
Не обещавайте резултати, които не можете да гарантирате. Вместо това, намалете малко, защото винаги е по-добре да възхитите клиента, отколкото да му донесете разочарование.
37. Редовно ставате жертва на непрестанно уголемяващия се обхват на проекта
Този пълзящ негодник е проклятието на безброй фрийлансъри.
Представя ви се достатъчно невинно: клиентът пита дали можете да добавите нещо към проекта и вие - бидейки добрият, сговорчив фрийлансър, какъвто сте - се съгласявате. Все пак, това няма да отнеме много време.
И така се засилвате по хлъзгавия наклон на все повече разширяващия се обхват на проекта.
Най-лесният начин да се предпазите от разширяване на обхвата е да имате клауза във вашия договор, която гласи: „ако обхватът на проекта се разшири, се променят и крайните срокове и цените."
По този начин, когато клиентът дойде при вас с нови предложения, вие казвате: „Разбира се, ще съм щастлив да го направя. Новият краен срок ще бъде „такъв и такъв" и това ще ви струва допълнително Х долари."
38. Страдате от „комплекса на фрийлансъра-бог"
Фрийлансърите обикновено работят сами. Повечето от нас сме самотници, които също сме и маниаци на тема контрол. Искаме да правим всичко сами. Наричам това комплекса на фрийлансъра-бог.
Никой не може да се справи сам с нарастващ бизнес - поне не човешко същество.
Направете си услуга и изнесете някои задачи към външен изпълнител (http://www.copyblogger.com/outsourcing-for-writers/ ), било то административни задачи или ваша собствена работа.
Дайте време за работата, която обичате да правите, възлагайки на друг работата, която не обичате.
39. Нямате никакви лични проекти
Всеки път, когато чуя някого да казва: „Започнах работа на свободна практика, защото исках да си бъда сам шеф", винаги казвам: „Страхотно!" След това питам: „Върху какво работиш?"
Отговорът почти винаги е: „О, знаеш, работа за клиенти."
Моля някой да ме осветли как това се окачествява като работене за себе си? Изтъргували сте един шеф за няколко други - познати също като вашите клиенти.
Истинската свобода идва от работенето за ваши собствени проекти - нещо, което ви кара да свършите работата на клиента си, защото нямате търпение да се върнете към него.
40. Вие сте „специалист по всичко", но професионалист в нищо
Дебатът за професионалиста срещу общия специалист отдавна върви сред фрийлансърите. Ще намерите успешни фрийлансъри и в двата лагера.
Но ако не сте усъвършенствали едно умение - нещо, за което сте познати като експерти - ще ви е трудно да направите име.
Например, когато някой иска да се направи сайт, той вече не търси WordPress дизайнер. Той търси WordPress дизайнер с опит с Genesis (http://www.studiopress.com/genesis-developers ).
41. Твърде заети сте да учите нови умения
Просто защото сте страхотни в това, което правите, не означава, че ще останете такъв, освен, ако не бъдете в крак с новите разработки в нишата ви.
Така че, независимо колко заети сте сега, отделете време да учите нови умения. В противен случай, скоро ще бъдете пренебрегнати заради по-неопитни фрийлансъри просто, защото те искат да се учат.
Мениджмънт
42. Мислите, че управлението на времето е за лигльовци
Фрийлансърите и уеб служителите са едни от хората онлайн, които най-много отлагат. И това е страхотно, когато нямате работа. Но когато имате последователни крайни срокове, отлагането е смърт.
Ако чакате точното време, за да започнете работата, сте в беда.
Разработете стратегии за продуктивност (http://www.copyblogger.com/blue-collar-productivity/ ), в които да настаните вашето отлагащо и обичащо адреналина „аз".
Направете си проучването и добре очертайте контурите преди деня, в които всъщност сядате да работите.
Няма да ви казвам да поставите краен срок два дни преди истинския такъв, защото това никога не сработи при мен. Винаги помня, че имам още два дни.
Това, което работи, е включването на 30-минутен таймер на телефона ми. Или партньорът по отчетността - прави всичко, докато работата не е свършена навреме.
Все пак, става дума за вашите репутация, пари и доверие.
43. Рискувате да загубите всичко, влагайки всички ресурси на едно място
Никога не разчитайте на някой клиент за над 25 процента от вашия доход. (Това е мое число - някои спорят, че и това е твърде много).
Звучи просто и разумно, нали?
Фрийлансърите често са изкушени от идеята да вземат тлъст чек без да работят за един куп хора. Но когато един ден клиентът изпрати имейл, казвайки: „Хей, този проект е към края си (се отлага) и няма да имаме нужда повече от вашите услуги"
Подсказка: паническа атака.
Внезапно се борите да запълните тази огромна, зейнала бездна без доходи, която неочаквано се е отворила.
Поука от тази грешка: диверсифицирайте източниците си на доход (http://www.copyblogger.com/writing-career-diversification/ ).
44. Не си взимате почивки
Само работа и никаква игра ще ви направят прегорял фрийлансър.
Взимайте си кратки почивки през годината: един уикенд тук, един почивен ден там, може би дори половин почивен ден в средата на седмицата през няколко седмици.
И мозъкът, и бизнесът ви ще са ви благодарни за това.
Маркетинг
45. Не искате референции
Никой не е по-голям или по-добър адвокат на вашата работа от един доволен клиент. Ако не искате от него да ви препрати към още хора, губите някои много горещи поръчки.
Представете си, че получавате имейл, в който пише: „Хей, търсехме фрийлансър и вие бяхте силно препоръчан", вместо да изпращате имейл за представяне, който продава вашите умения и постижения на потенциални клиенти.
46. Не искате и препоръки
Препоръките са най-добрата социална валута тогава, когато се опитвате да убедите клиентите, че вие сте човекът за тази работа.
Ако не ги взимате от всеки доволен клиент, който имате, се излагате на ненужни въпроси и провал.
Но кога искате препоръка от клиент?
За да бъда честна, няма перфектен, ясно очертан отговор. Разчитайте на куража си.
Лично на мен ми харесва да искам препоръка веднага, след като работата е добре свършена. Клиентите не винаги се връщат и ако не я поискате веднага, може да ви забравят и да не са склонни да ви дадат такава, ако отидете при тях няколко месеца по-късно.
47. Не сте обновявали вашето портфолио, откакто сте го направили
Никой няма да иска да работи с вас, ако види, че вашето портфолио не е било обновявано в последните две години.
Отделяйте час или два на няколко месеца, за да обновявате портфолиото си. И тогава, когато се чувствате горди от работата си и това, което сте осъществили, изпратете го на няколко потенциални клиента.
48. Отнасяте се към вашето портфолио като към допълнение
Толкова много фрийлансъри се отнасят към тяхното портфолио като към допълнение. О, хей, аз тъкмо свърших някаква работа. Нека да я сложа в портфолиото си.
Грешка...не. Портфолиото не работи така.
Портфолиото трябва да съдържа най-добрата работа в него. Не работата, от която не се срамувате, а работата, с която дяволски се гордеете.
Не чакайте, докато свършите някаква работа, преди да я добавите към портфолиото си. Вместо това, намерете работа, която ще изглежда добре във вашето портфолио. Това трябва да бъде работа, от която искате да вършите повече или работа, която привлича клиентите, които искате.
Когато си изграждате собствено име и ви виждат като експерт във вашата ниша, може да нямате нужда от портфолио. Но дотогава...е, всъщност, имате нужда от него дори и тогава.
49. Не мислите, че е важно да имате блог
Не правите никаква услуга на бизнеса си на свободна практика като нямате блог. Това е един от най-добрите начини за привличане на клиенти.
Използвайте вашия блог, за да давате практически примери на клиентите, да показвате как работите, включения процес, как постигате резултати и т.н. Дайте на потенциалните клиенти бегъл поглед върху това, което става зад сцената.
И нека да си го кажем: да имате блог също е добра Google карма.
50. Уебсайтът ви изглежда така, сякаш е от 1996 г.
Имате ли сайт, който датира от 1996 г.? Или изглежда, като да е от тогава? Да, няма да впечатлите скоро клиентите.
Получаването на елегантен, осъвременен сайт е изключително лесно. Можете да получите такъв за по-малко от $100, за Бога! Какво чакате?
51. Правите маркетинг само, когато бизнесът намалее
Ако чакате бизнесът да спадне, за да му правите маркетинг, скоро ще се сблъскате с проблеми.
Направете списък с 5-10 маркетингови дейности и извършвайте всяка от тях ежедневно. Фокусирайте се върху онлайн маркетинга, ако останалото ви изглежда твърде трудно.
- Напишете пост за вашия собствен блог
- Пратете имейл на личната ви мрежа от контакти
- Обновете вашата Facebook страница или изпратете туит
- Дайте нещо безплатно
- Организирайте състезание
- Пратете имейл на ваши стари клиенти
- Представете скъпи продукти или правете кръстосани продажби на настоящите си клиенти
- Искайте препоръки
- Пратете имейл на потенциален клиент
- Напишете гост публикация
Точно това са ви 10 маркетингови дейности.
Направете си общ запас от маркетингови дейности, после избирайте по една всеки ден и я правете. Не се страхувайте да се бутате (http://menwithpens.ca/hustle-freelance-success/ ).
52. Не знаете защо използвате социални медии
Тук ще кажа нещо грубо: ако не получавате поръчки за работа чрез социалните медии, правите нещо погрешно.
Отделете време, за да изградите взаимоотношения с вашите последователи в социалните мрежи. Взаимодействайте с вашите последователи, ангажирайте се с тези, които следвате, отговаряйте на въпроси, споделяйте релевантно съдържание, помагайте, когато можете.
Правете нещо, за да бъдете забелязани и признати като личност, към която да се отиде при нужда.
53. Не организирате промоции
Промоциите са една от онези маркетингови тактики, които ви помагат да привличате повече бизнес и да преодолеете трудните месеци.
Вместо просто да приемете спада, през който минавате, направете нещо за това. Организирайте промоция за ограничено време, обединете услугите си, добавете повече стойност към настоящите ви услуги - нещо, за да го направите по-привлекателен за вашите клиенти.
Нещото около правенето на грешки
Бих се радвала да ви кажа как притежаването на този списък от грешки на фрийлансърите ви гарантира, че никога няма да ги правите, но вие вече знаете, че не мога.
Това, което мога да ви кажа, е, че този списък ще ви помогне да хващате навреме грешките си. Това ще ви предпази от постоянно ощетяване на вашия бизнес и репутация.
Преглеждайте го през няколко месеца. Шансовете ви да успех нарастват всеки път, когато поправяте грешка, за която дори не сте знаели, че правите.
Истината е, че не може да управлявате бизнес без да правите грешки. Така се учите. Така също успявате.
Така че, не бъдете фрийлансър, който чака неговите грешки да навредят на бизнеса му. Бъдете фрийлансър, който ги открива и поправя, преди това да стане.
Направете стъпка днес.
Дължите го на себе си и на живота, който мечтаете да живеете.
Източник: SEOM.BG
Автор: Samar Owais - писател от Дубай, работи на свободна практика и е блогър. Помага на малки бизнеси за техния маркетинг чрез блогване. Собственик е на FreelanceFlyer.com .