- 26 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
WRC минава на ток след пет години?
24 Февруари 2017 | 10:59
/КРОСС/ Близкото бъдеще може да се окаже изключително вълнуващо за развитието на световния рали шампионат (WRC), пише MotorsportNews. За началото на сезон 2017 в сила влязоха нови технически правила, които направиха автомобилите по-мощни, по-бързи, по-леки и позволиха агресивното развитие на аеродинамиката им.
Но в рамките на следващите пет години класическите рали автомобили може сериозно да се променят и да станем свидетели на настъплението на хибридните технологии в скоростните етапи или дори на появата на изцяло електрически рали бегачки. Електрификацията настъпва сериозно - световният шампионат за електрически болиди Формула Е е в началото на третия си сезон, тази година предстои началото на пистов шампионат с идентични Model S на Tesla, а в Щатите в скоро време ще стартира рали крос шампионат с електромобили. А хибридните технологии отдавна завзеха Формула 1, състезанията за издръжливост и дори „24 часа на Льо Ман".
Информацията за промените в световните ралита идва от рали директора на ФИА Ярмо Махонен, който обясни, че световната централа „сериозно се интересува от хибридните и електрическите технологии". Досега в рали бегачките се залагаше на турбо моторите и задвижването 4х4, като дори аеродинамиката не беше особено развита.
„В момента обсъждаме тези въпроси вътрешно - обясни Махонен. - Обсъждаме какви трябва да са системите за задвижване - електрически или хибридни? Този и още много други въпроси трябва да бъдат обсъдени и с автомобилните производители, които участват в световния рали шампиона Все пак, в следващите пет години няма да има радикални промени в техническите правила, тъй като имаме нужда от стабилност по тази тема."
През 2009 година Citroen тества хибриден вариант на своя C4 WRC, като изпитанията бяха поверени на тогавашния втори пилот на тима Дани Сордо, но тимът не оповести подробни резултати от изпитанията. Махонен повдигна и друг въпрос, който може да предизвика повече дискусии и да повиши интереса към WRC.
Във ФИА се обсъжда възможността право да участва в световния шампионат да имат само отбори-конструктори - като M-Sport на Малкълм Уилсън, но не и заводски тимове на автомобилни производители. Малките и по-гъвкави тимове ще представляват гигантите, като това ще доведе до по-скромни бюджети и по-важното - WRC няма да е толкова зависим от програмите на автомобилните производители.
Volkswagen се оттегли от WRC в края на 2016 и ако не беше завръщането на Toyota и Citroen, световният шампионат щеше да изпадне в сериозна криза, тъй като щеше да остане само с два големи отбора - Hyundai и M-Sport.