- 28 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8572
- GBP / BGN 2.3451
- CHF / BGN 2.1010
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Дацов: Малко се спекулира с този свръхдефицит
12 Ноември 2014 | 17:11
София /КРОСС/ Не знам какво е имал предвид Стив Ханке, но Фискалният резерв не е точно за такава цел. Това каза пред БНР финансистът Любомир Дацов по повод предложението на проф. Стив Ханке Фискалният резерв да бъде използван, за да се осигурят средства за изплащане на гарантираните влогове в КТБ.
Фискалният резерв не е резерв. Това просто е наименование. Това са всички наличности по сметки, които има в държавата, като това включва и наличностите по сметки, които има в държавата, като това включва и наличностите в общините, наличностите по наличните европейски средства и т.н. Тези наличности не могат да бъдат използвани изцяло за покриването на тези задължения, които има в момента към Фонда.
Според Дацов е по-разумно да бъде гарантиран един дълг, емитиран от Фонда. Финансистът коментира и бюджетния дефицит у нас.Смятам, че малко се спекулира в момента с този свръхдефицит. Министерството на финансите публикува преди няколко дни много предварителни цифри за първите 10 месеца на годината. Официални данни има за първите 9. Като направите една проста математическа екстраполация, е много трудно да се обясни как се стига до дефицит от 3,7% от БВП. Данните за приходите и за разходите за тези 9 месеца, като тенденция, показват, че дори с допълнителните разходи, които бяха утвърдени от правителството, според мен дефицитът спокойно се движи между 2 и 2,5 млрд., което е между 2,5% и малко под 3% от БВП.
Дацов уточни, че процедура по свръхдефицит означава, че страната трябва да предприеме план за преструктуриране на разходите и увеличаване на приходите, но това може да стане в следващите 3 години преди ЕК да установи дали се справяме или не. В документите са предвидени и наказания - спиране на еврофондове, глоба до 0,2% от БВП. Българският закон задължава дефицитът да е до 2% от БВП, припомни експертът.
Огромният проблем е, че системите за управление на държавните финанси, на разходната част, може да се каже, че не функционират. Това с приходната част е малко хвърляне на прах в очите и отклоняване на вниманието.
България е единствената страна, която е развалила показателите си по отношение на дефицитите и управлението на публичните си финанси с утихването на кризата.