- 25 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Учителка по български: Децата днес не са по-тъпи, училището е неадекватно
11 Юни 2016 | 10:32
/КРОСС/Учениците са жертва на неадекватността на българското образование, каза преподавателят по български език и литература Албена Руневска пред БТВ.
Повод за коментара й станаха поредните изключително ниски резултати на изпитите след VII и след XII клас. По думите й двойките не са толкова голям проблем, колкото факта, че с изключително нисък процент на верните отговори получаваш „Среден (3)" и практически оценката е достижима даже само с налучкване.
„Българското училище е дълбоко остаряло, за да отговаря на потребностите на учениците", посочи Руневска и подчерта, че не може да говорим, че сегашните деца са „тъпи" - те просто са по-различни от тези през 90-те, които са имали друг вид отношение към учителите.
Колегата й Красимира Божкова посочи, че за първи път държавният зрелостен изпит по математика се е покривал напълно със задължителния минимум. По думите й в VII клас все още има разминаване и това е показателно, че при изработката на задачите трябва да има действащи учители.
„Държавният зрелостен изпит от години е перфектен, отговаря в цялост на учебно-изпитната програма, обаче учениците не са в състояние да покрият успешно тези изисквания без да се обучават паралелно", заяви Руневска.
Според нея вече се е обособила съвсем легална паралелна система на образование под формата на голям брой школи.
Като алтернатива Божкова предложи осигуряването на допълнителни часове за подготовка за матура в училище, но Руневска контрира, че ЗИП часовете трябва да са по специална програма и, поне по литература, изисква включването на нови произведения, а не затвърждаване на наученото по старите.
„Ние работим по едни програми, които са претоварени като материал. Обемът е огромен, има проблем и с философията на самите програми", допълни Руневска и посочи, че проблемите няма да бъдат разрешени, докато не отпаднат „тези списъчни състави от автори и произведения".