- 12 Яну 2025 |
- USD / BGN 1.8981
- GBP / BGN 2.3369
- CHF / BGN 2.0771
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Кратък анализ на имената в българското домейн пространство (.bg)
03 Септември 2015 | 14:07
Имайки достъп до огромната база с домейн имена на Tool.Domains ( над 550 млн.), включваща и почти всички регистрирани някога .bg домейни, решихме, че ще е интересно да се поразровим и да видим какво ще ни разкажат имената на българските сайтове, предпочели .bg пред .com, .net, .org или .info.
Прави впечатление, че имената на кирилица влизат все по-масово в употреба - почти 20% от всички регистрирани някога домейни .bg са от типа име.bg.
Все още обаче няма много силни български сайтове, които да ползват кирилски домейни. Първият такъв се намира на 348 позиция в класацията на Alexa за Топ сайтове в България.
Като цяло обаче в Топ 100 на същата класация има 45 сайта от типа ime.bg, което е доста добро постижение, имайки предвид сериозната конкуренция както на международни сайтове (като Google, Facebook и др.), така и на български сайтове с разширение .com.
Като цяло, за развитието и налагането на локално онлайн присъствие (на територията на България) на даден бранд е по-удачно домейнът да е .bg. Това е и причината, собствениците на сайтове да проявяват завидна изобретателност при съставянето на домейн името.
Интересна се оказа статистиката за най-често използваните думи в имената на .bg домейните.
От нея за пореден път става ясно, че за българите колата е по-важна от всичко друго.
Най-много български сайтове съдържат в имената си думата авто и нейните производни изписани на латиница и кирилица (auto, avto, авто, ауто и т.н.) Ако добавим към тях и сайтовете, имащи в името си думи като мото, мотор, car и т.н., а също и думи обозначаващи различни автомобилни части като гуми, джанти, акумулатори... бройката им ще наближи 1000.
За сравнение - домейните, съдържащи в името си думата здраве и нейните производни на кирилица и латиница са далеч назад със скромните 140 броя.
Очаквано или не, на 2-ро място се нареждат .bg домейните съдържащи думите "net" или "internet"- почти 480.
Като доказателство за набиращата скорост онлайн търговия в България, идват и думите, заемащи 3-то място - магазин, magazin, shop.
Учудващо много .bg домейни включват в името си bg (от типа - bgduma.bg, bg-duma.bg).
Разбира се доволно голямо количество домейни съдържат думите „топ", „top"", "hit", "хит" - сумарно - почти 200.
Известен е фактът, че българите разбираме и имаме мнение „за всичко" (особено политика и футбол). Това личи и от сайтовете, имащи думата „медия" в името си - цели 280 броя.
Като цяло общото впечатление е, че българите са много изобретателни в измислянето на имена, а възможността за използване и на кирилица разширява още повече хоризонтите пред тяхното въображение.