• 29 Ноем 2024 |
  •  USD / BGN 1.8553
  •  GBP / BGN 2.3499
  •  CHF / BGN 2.0999
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

В небето над София пише: “ ‘Сички ше омрем“

В небето над София пише: “ ‘Сички ше омрем“

/КРОСС/ Небето над София е такова, че на него може да се пише. Може да се подпишат и управниците, и така наречената им опозиция в Столична община, а най-подходящият надпис би бил: ‘сички ше омрем. Защото въздухът, заедно с климата и гравитацията са единствените равенства между хората. Няма значение богат ли си или беден, умен или глупав, млад или стар - дишаш същата смрад като останалите живи същества.

Да се сещаме за въздуха само когато изобщо не става за дишане, е въпрос на манталитет. Същият манталитет, който те закарва при доктора само когато си спешен случай. Същият манталитет, който те кара да си траеш по обществено важни въпроси, защото „не те засяга".

Въздухът в София не е замърсен в последните години. Напротив, винаги си е бил доста по-мръсен от този в по-малките градове. Ако сте се качвали на Витоша и преди 1989 г., сте го виждали. Тогава нямаше един милион автомобили, но имаше ТЕЦ-ове и много добре се виждаше какво точно бълват те. Днес може да им е по-прозрачен пушекът, но пък колите са незнайно колко, може би над милион.

Защо обаче хората се движат само с коли? Донякъде пак поради манталитета си - някои се чувстват по-значими така или пък просто ги мързи. За повечето обитатели на столицата обаче колата е жизнена необходимост, защото градският транспорт е зле. Има твърде много квартали, до които можеш да стигнеш само със смяна на две превозни средства. Ако имаш, например, две деца и трябва да ги заведеш на две различни места, какво правиш? Няма как половин ден да отделиш за това мероприятие.

Но и да нямаш две деца, пак трябва да отидеш на работа. Метрото далеч не покрива възможните маршрути. Даже и на картинка да го сравниш с метрото в други столици, да речем, в Будапеща, ще видиш отчайващи разлики. Да не говорим за големите европейски градове, в които с метро можеш да стигнеш до всяка точка. Ние тук се гордеем, че за 20 години сме построили два лъча. Да, добре е, че сме ги построили, но е и по-добре да не се хвалим, а да видим докъде реално сме стигнали. Ето докъде - дотам, че един милион коли продължават ежедневно да се ползват в София. Което значи, че градският транспорт е неудобен и скъп.

Когато билетчето в София стана 1,60, доста се коментираше как това ще прикове хората към колите им. Защото е по-удобно и по-евтино. Днес дишаме преките последици от това решение.

Общината се сети на пусне „зелени" билети по левче. Чудесно! Но защо само един ден? И защо в такова минимално количество? Коя ли чиновническа глава е предположила, че през уикенда ще се движат само 18 000 софиянци?

Не е сигурно, че ако общественият транспорт стане по-удобен и по-евтин, столичани ще станат по-отговорни и ще го ползват. Но поне условия да има създадени.

Редно е общинската управа по-скоро да се задейства. И по-често да поглежда какво пише в небето над София.

Автор: Евелина Гечева, Студия Трансмедия

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

А защо се допуснаха толкова маймуни на един клон.

30.01.2018 21:00:51

Анонимен

А някой обърна ли внимание, че когато стане по-студено става и по-мръсен въздуха над София. Ами ако не се горяха тези въглища и дърва. А как да не се горят когато е толкова скъпо.

30.01.2018 12:08:09

Анонимен

Научете се да пишете грамотно

30.01.2018 10:51:12

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.