- 28 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8572
- GBP / BGN 2.3451
- CHF / BGN 2.1010
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Опасно ли е да се лети?
25 Юли 2014 | 18:26
/КРОСС/ Първо самолет изчезна по време на полет и няколко държави го търсиха по цялото земно кълбо, безуспешно. После друг самолет бе свален с ракета над зона на активни бойни действия, над която са летели граждански полети, въпреки всичко. После самолет с десетки пътници се разби в Тайван. Вчера друг, със 116 души на борда, изчезна над Африка.
Логично, въпросът който си задават някои хора, сигурно е "Какво се случва?" и "Безопасно ли е (все още) да се пътува със самолет?".
За да се опитаме да отговорим на тези въпроси, ще бъде полезно да обърнем поглед към числата. Досега през тази година авиацията е изпитала по-малко инциденти в сравнение с предходни години. Случиха се 12 катастрофи с фатален край, включително и разбилият се в четвъртък самолет на Air Algérie, за който става ясно от предварителните данни, че са загинали всички 116 души на борда. И въпреки това, броят на инцидентите все още е по-малък от средната годишна стойност за последното десетилетие, която е 17. Разбира се, все още сме в средата на тази много смъртоносна година, но това все още не я прави изключителна.
И все пак, този месец юли ще бъде запомнен като един от най-черните в пътническата авиация. Случаите с разбилите се самолети на Malaysian Airlines, при който загинаха близо 300 души (и за който е ясно, че има криминален елемент), на TransAsia Air, който катастрофира по време на кацане в Пенгу, Тайван, убивайки почти всичките 60 пасажери и злополуката със самолета на Air Algérie в Мали, изглеждат като част от филм на ужасите в пътническата авиация.
Случва ли се нещо необичайно? Не съвсем. Ако разгледаме последните катастрофи, ще разберем, че това което ни ужасява, е краткият срок, в който те станаха реалност и големият брой на смъртните случаи. Двата инцидента с лайнери на Malaysian Airline отнеха живота на близо 600 души. Нека сравним тази цифра с рекордно ниския брой на смъртните случаи през 2013 на световно ниво, който е 265. Точно тези две произшествия обаче далеч не са типични за индустрията.
Трябва ли да продължим да пътуваме със самолет? Отговорът е много прост. Нека надникнем зад кулисите на този вид транспорт.
Нито един друг вид не е толкова сигурен, колкото е въздушният. Никоя друга транспортна индустрия не е толкова зорко наблюдавана, контролирана и технологично подобрявана, каквато е авиационната. През последните шест десетилетия беше отбелязан огромен напредък в разработването на конструкцията и двигателите. Пример за това е, че е много малко вероятно един пилот да се сблъска с отказ дори и на само един от двигателите по време на цялата си кариера. Всеки инцидент или катастрофа са дълбоко изследвани и резултатите от направените изследвания водят до още по-голямо развитие на вече добре развитата култура на безопасност в авиацията. Всеки път, когато качиш на самолет, ти си в ръцете на високо обучени професионалисти, както в салона, така и в пилотската кабина. Междувременно още в ранни зори самолетът вече е преминал през инспекция на екипите, работещи по поддръжката. Два пъти в годината пилотите се явяват на симулационни тренировки и изпити. По време на тези симулационни сесии пилотите се подлагат на многобройни необичайни и рисковани ситуации, които тестват способностите им. Провалът води до повторни тренировки или до уволнение.
Въпреки че последните събития са много ужасни, те на са обективно доказателство за това, че въздушният транспорт е станал по-малко надежден и по този начин по-опасен. Вземайки предвид статистиката, от 1950 година насам, катастрофите на самолети продължават да намаляват година след година. В крайна сметка, автомобилния превоз, който ползвате от и до летището продължава да е безкрайно по-опасен от пътуването със самолет.
Авторът е старши пилот в чуждестранна авиокомпания. Текстът е написан специално за "Капитал".