- 24 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8784
- GBP / BGN 2.3506
- CHF / BGN 2.1094
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
„Коммерсант“ : Социолозите направиха втора грешна прогноза за една година
10 Ноември 2016 | 10:59
/КРОСС/ Президентските избори в САЩ имат още един резултат - погрешната прогноза на социолозите, които обещаха победа на кандидата за президент на Демократическата партия Хилари Клинтън. Това е вече втората им грешка за годината, след като не успяха да предвидят Брекзит. Социолозите не смятат това за провал, пише „Коммерсант", цитиран от "Фокус".
Рейтингите на Клинтън и Тръмп през последните месеци на кампанията бяха близки един до друг.- През последната седмица разликата в предпочитанията на американците почти изчезна. Въпреки това повечето медии и анализатори в САЩ прогнозираха победа за Клинтън. Тази прогноза не се оправда, както и не се оправда прогнозата за референдума във Великобритания през юни 2016 г - че повечето британци ще гласуват за оставането си в ЕС.
„Някои професионалисти смятат, че не трябва да се правят каквито и да е прогнози, когато броят на привържениците на двете страни са приблизително равни", смята изпълнителният директор на ВЦИОМ в Русия Валерий Фьодоров. „В проучванията разликата между привържениците между Тръмп и Клинтън бе около 1-2%. По същия начин стояха нещата и при привържениците и противниците на излизането на Великобритания от ЕС. При такава ситуация започва да се развива т.нар. „спирала на мълчанието", когато върху резултатите повлияват тези, които по време на кампанията не са възнамерявали да гласуват, но в последните дни са решили", смята специалистът.
„Ако прогнозите обещаваха победа на Клинтън бяха с нейна преднина от 8-10% и тя бе загубила, то тогава можеше да се говори за провал на социологията", смята председателят на Центъра по комплексни изследвания към Института по социология на РАН Владимир Петухов. „Не трябва да се смята за провал, когато разликата между рейтингите им е 1,5-2%, докато статистическата грешка възлиза на 3%", смята той. Според него социолозите, обаче, трябва да си направят изводите - „да се опитат да разберат настроеният на тези, които не искат да отговарят на въпросите или които казват, че няма да гласуват".