- 25 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
НПО искат по-високо качество на майчиното здравеопазване
16 Август 2015 | 12:25
/КРОСС/ Сдружение „Родилница" и Фондация „Родители за родители" вече работят по проект за спазване на правата в майчиното здравеопазване. От двете организации настояват за цялостна промяна чрез приемане на нова философия за грижи и политика, за спазване на човешките и гражданските права на майките и бебетата.
Двете неправителствени организации представиха стартиралия през юни проект за спазване на човешките и гражданските права на майките. Миглена Делчева посочи, че въпреки положителните стъпки на здравното министерство, проблемите остават и това на фона на рекордно ниската раждаемост у нас.
Отдавна при нас раждането за жените е безплатно, заплаща се от Здравната каса за всички - осигурени и неосигурени. Никой обаче не си задава въпроса, какво е качеството, което те получават. И самият факт, че имаме болници, където масово се изписват антибиотици на бебетата, където има вътреболнични инфекции. С този среден процент над 40 за цезарово сечение, с процент на кърмени бебета на на един месец, който е изключително нисък. Това всичко означава, че проблем има и че майката и бебето на получават грижите, които трябва да получат. След болницата връзката също се къса. След изписването идва педиатър в къщи, който дава указания. Следва консултацията на един месец. Има 25 дни, в които ние не знаем реално какво се случва с това бебе и с тази майка. Проблеми с кърменето и проблеми при децата се развиват в тези три седмици, в които ние нямаме грижи за децата. И проблемът се открива на един месец, когато често е късно да се вземат мерки.
Според неправителствения сектор, болничните заведения прилагат медицински процедури, несъобразени с научно доказани практики в международен план, не се дава възможност за свободен избор, упражнява се физическо и вербално насилие над раждащите и родилките.
Според постъпилите в агенция „Медицински одит" жалби за 2014 г. и за първите пет месеца на тази година, най-често става дума за неудовлетвореност от качеството на медицинското обслужване, липса на информация за изграждане на информиран избор и какво и защо се доплаща, грубо отношение на персонала.