- 28 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8572
- GBP / BGN 2.3451
- CHF / BGN 2.1010
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Радикалната съдебна реформа среща одобрение в ЕК
15 Октомври 2014 | 11:40
/КРОСС/ Международна експертиза и промени в прокуратурата, ограничаване на зависимостите и разделение на Висшия съдебен съвет (ВСС) и повече власт за съдиите. Това са основните моменти в актуализирания вариант на Стратегията за продължаване на съдебната реформа, представена вчера от вицепремиера и правосъден министър Христо Иванов и неговия заместник Петко Петков. Документът със седемгодишен хоризонт е достъпен на сайта на министерството.
Няколко часа след представянето на документа източници на "Капитал" от Европейската комисия определиха актуализацията на стратегията като положителен факт: "Ние посочихме в последния си доклад, че актуализацията на стратегията трябва да даде насока и тласък на реформите. Областите, които са засегнати в новата стратегия, очевидно съвпадат с индикаторите за напредък, които са включени в Механизма за сътрудничество и проверка. Очакваме с нетърпение да се запознаем в детайли със стратегията и да я обсъдим с българските власти при подготовката на следващия мониторингов доклад."
Идеите за съдебни реформи, заложени в стратегията, до голяма степен съвпадат с тези на Реформаторския блок, които обаче бяха категорично отхвърлени от лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. Сред бранителите на статуквото са Асоциацията на прокурорите, Българската съдийска асоциация и мнозинството във ВСС, което миналата седмица взе решение да извика Христо Иванов, за да може да разкаже той за идеите за реформа.
"Тази стратегия е решителна, без да е радикална", каза Христо Иванов. "За да има възможност да се формират мерките за съдебна реформа, трябва да има стратегическа рамка и ние я разработихме, за да може следващото правителство да я използва", допълни той и подчерта, че предложеният стратегически документ е експертен проект, който е отворен за коментари и идеи. Вицепремиерът уточни, че бъдещето на стратегията е в ръцете на следващото правителство, а служебният кабинет е бил задължен да я изготви, защото в началото на следващата година предстои доклад на ЕК. "Последната мисия на ЕК в България преди доклада ще е през ноември. София ще може да прави последни уточнения до средата на декември. Времето изтича", каза още министър Иванов и определи като реална опасността Румъния и България да бъдат разделени в рамките на механизма за сътрудничество и проверка.
Настоящата стратегия надгражда усилията на трите предходни правителства, включително и едно служебно. "В нашата стратегия няма новости, защото за нас е много важна приемствеността", коментира Христо Иванов. В този смисъл той изтъкна и необходимостта от консенсус. "Консенсусът обаче е резултат от полагането на усилия. Той (консенсусът) не ни заварва една сутрин, както си стоим. За него трябва да се работи. Надявам се консенсус да се постигне, че трябва да се направи нещо, защото може да има и консенсус, че не бива да се прави каквото и да е", коментира министър Иванов. Той апелира към политиците да търсят разбирателство около идеята да има реформа, а не около липсата на такава и нейното забавяне. От друга страна, министърът посочи, че тази стратегия "не е документ за еднократно действие".
Акцент в прокуратурата
"Говорим си за оставане на прокуратурата в съдебната власт, за да бъде тя независима, но в същото време прокурорската независимост я нямаме", коментира Христо Иванов. Стратегията предвижда международни експерти да проведат задълбочен анализ на състоянието и ефективността на прокуратурата. "Прокуратурата не трябва да се вади от съдебната власт. Как ще се избира главният прокурор също не е важен въпрос. Той е щекотлив политически. Важно е да се направи така, че прокуратурата да работи, но ние не сме съвсем наясно какво точно в прокуратурата не е наред. Самите прокурори не участват активно в дискутирането на проблемите. Международната експертиза би ни дала необходимото знание", коментира още правосъдният министър.
В стратегията е записано, че е необходима "независима международна експертиза на състоянието и ефективността на прокуратурата на Република България, факторите за политическо, йерархично и друго неправомерно влияние в нея, както и формите на злоупотреба с прокурорски правомощия".
Освен това документът предвижда изследване на статуса на прокурорите и факторите, които ограничават тяхната професионална самостоятелност, ефективност, отговорност и мотивация. Целта е да се изготви нов организационен модел на държавното обвинение, който да включва разделянето на ВСС на две колегии, новата концепция за наказателна политика и стратегията за реформа на органите по разследването,съобразяване на обхвата на правомощията на прокуратурата по надзора за законност с конституционната защита на основните права и върховенството на закона, оформянето на локален (за всяко звено) и национален (прокуратурата като цяло) процес на планиране и отчитане, подчинен на показатели за качество и ефективност и обвързан с програмното бюджетиране, и т.н.
Намаляване влиянието над ВСС
Стратегията отделя специално внимание на съдебния съвет и преодоляването на институционалните причини за неправомерно влияние върху и чрез него. Предлага се той да бъде преструктуриран така, че решенията по кариерни и дисциплинарни въпроси за съдии да се вземат от колегия, включваща мнозинство от съдии, избрани от съдии, а за прокурори и следователи - от колегия на прокурорите и следователите. Друго предложение е съветът да започне да заседава на сесии, а в дейността си да бъде подпомаган от постоянни комисии, които да са съставени от командировани за целта магистрати. Предлага се пряк избор на членовете от съдийската, прокурорската и следователската квота, както и създаване на ефективни нормативни и организационни гаранции за прозрачността на процеса по номиниране и избор на парламентарната квота във ВСС и нейния обществен характер.
Стратегията предвижда и обществена дискусия за евентуални промени в статуса на председателите на Върховния касационен съд (ВКС), Върховния административен съд (ВАС) и главния прокурор.
Съдийска автономия
Стратегията застъпва идеята за отнемане правомощия от началниците и възлагането им на общите събрания на съдиите. Така решения, свързани с процеса на администриране на съдилищата и номинирането и/или избор на председателите, заместник-председателите и председателите на отделения може да става с решение на всички съдии в един съд. Предвижда се пряк избор от общите събрания на всяка от магистратските професии на персоналния състав на постоянните комисии към ВСС и комисиите за провеждане на конкурсите за преместване и повишаване.
"Когато говорим за съдебна реформа, говорим за трансформация, която трябва да се случи на много нива. Това е трансформация на работата на институциите, микроклимата им и манталитета на институциите", каза министърът. "Аз не вярвам във възможността с краткосрочни действия да се направят трайни промени. Моето предложение е да направим един реалистичен план", добави той.
Документът, разработен от служебния министър, предвижда постепенно 7-годишно реформиране на институции и процедури - разделянето на ВСС на две колегии, разхлабване на връзките между отделните звена в прокуратурата, електронно правосъдие. Поради предвидената дългосрочност на стратегията от Министерството на правосъдието очакват диалог с всички засегнати участници, включително и неправителствени ортанизации. По стратегията вече имало предложени концепции от девет организации, от които се откроява идеята за развитие на органите на следствието, отразена вече в стратегията.
Какво още включва стратегията :
Реформа в юридическото образование
Оценка на съществуващата Концепция за наказателна политика (валидна до 2014 г.) и нейното изпълнение.
Ефективна съдебна защита на правата на човека
Изработване на конституционни и законодателни промени за въвеждане на пряката конституционна жалба
Разработване на пакет от промени в модела на експертизите,
Мерки за реинтеграция на затворниците, включително с разширяване на социалната работа с всеки от тях
Засилване на прозрачността на съдебната власт и на диалога с гражданите
Превръщане на бюджетната процедура в инструмент за прозрачност и обществен контрол
Осигуряване на реално обществено участие в правораздаването чрез института на съдебните заседатели
Засилване на обществената отговорност на парламентарната квота във ВСС
Система на детското правосъдие, насочена към превенция, осигуряване на ефективна защита и хуманни корективни мерк
и
План за въвеждане и популяризиране на подходите на възстановително правосъдие, включително създаване на Национален съвет по възстановително правосъдие, обучение в НИП, пилотни проекти и предложения за законодателни промени.
Развитие на системата на правната помощ
Електронно правосъдие