- 23 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8784
- GBP / BGN 2.3506
- CHF / BGN 2.1094
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Честито, шофьори! Пак сменяме регистрационните номера на колите
07 Ноември 2013 | 10:10
/КРОСС/ На 15 ноември тази година предстои да бъдат отворени публично подадените оферти по обществена поръчка на МВР. Според условията трябва да бъдат изработени 1 130 200 регистрационни табели за автомобили, ремаркета, мотоциклети, мотопеди и транзитни номера. Стойността на поръчката е 10 млн. лв. без ДДС. Според броя на обявените регистрационни номера, става ясно, че МВР е заложило приблизително 8,50 лв. за производството на един номер или 17 лв. за двойка табели без ДДС. В момента при нова регистрация на колата се плащат 75 лв. за двойка табели и талон, от които 35 лв. са за табели, в които са включени два броя пластмасова подложка и секретен болт и закрепващи елементи. В западните държави табелата се продава гола за посочените по-долу цени. От регламента на поръчката обаче не става ясно дали след 20 февруари 2014 г. водачите на автомобили ще плащат по-малко при регистрация на кола.
На пръв поглед един стандартен конкурс с подадени оферти от кандидатите, но нещата не седят точно така. Съществува реален риск държавата да загуби едно печелившо предприятие и поръчката да бъде дадена на чужденци. И това - не без съдействието на ръководството на МВР.
Единствената българска фирма, която през последните години е извършвала подобна дейност и е регистрирала печалба от нея, е БМВ (Безконтактни мултиплексорни вериги), т.е. в конкурса може да участва само един български кандидат. Според източници на ИА КРОСС участие ще вземат и чуждестранни фирми. Кандидат е и българската Телемакс в съдружие с фирма UTSCH от Германия и Atlas Швейцария, а така също и фирма UTAL от Полша.
Ако слуховете за закриване на БМВ се окажат верни, то подозренията, че конкурсът се прави, за да бъде харизан печеливш бизнес на някой от чуждите кандидати, също ще се докажат.
За закриването на БМВ се заговори след като настоящият вътрешен министър Цветлин Йовчев обяви, че подопечното му министерство няма да се занимава с търговски дейности. Като причина за това бяха посочени негативните финансови резултати на фирмите в МВР: БМВ, РЕС, "Проинвекс" и СОД.
Изключително сериозно недоумение буди фактът, че от създаването на дружеството БМВ (Безконтактни мултиплексорни вериги) до ден днешен никой МВР министър не е имал идея за съкращаването му. БМВ изработва регистрационните табели от времето на Богомил Бонев като вътрешен министър. Още по-стряскащ и парадоксален е фактът, че през последните години единствено БМВ беше на печалба и правеше дарения на министерството.
За това фирмата беше критикувана, което е меко казано странно, защото тя е собственост на министерството.
Тук не можем да не споменем, факта, че вътрешният министър Цветлин Йовчев със своя заповед от 7 юли 2013 г. забрани сключването на договори за дарение в МВР, освен в изпълнение на международни договори, по които България е страна, и съвместни проекти. Тоест чуждестранни фирми могат да даряват, но не и български.
Мотивът за това решение е, че ако МВР получава дарения от частни фирми, се създават условия за конфликт на интереси, а ако даренията са от общински или държавни фирми, то това е форма на скрито финансиране.
Още една причина да мислим, че има нещо гнило в цялата работа около поръчката и предшестваните министерски заповеди.
Тази част за спиране финансирането от фирми с общинско и държавно участие е нещо като подрязване на здравото крило.
Не е тайна, че като започнем от районните полицейски управления и стигнем до сравнително сериозни ръководни постове в МВР служителите са принудени да купуват, лепило, хартия, тонери, правят се обаждания от собствените мобилни телефони и пр. И вместо заповедите да са в полза на служителите те са в техен ущърб.
Повече от сигурно е, че следващият протест на полицаите няма да е с цигари или минерална вода, ами гол протест.
По добре да седят служителите без пагони - защото е имало случай дори на подобен сорт спонсорство. Служителите на МВР нито са цъфнали, нито са вързали. Пари няма в бюджета за „излишни разходи", както ги наричат, и не е ясно по какъв начин такова гениално решение ще помогне на системата.
Да се върнем на здравото крило. Освен, че фирмата е на печалба и дарява част от нея на МВР, тя има редица сертификати от световно доказани институти по качеството като TUV NORD CERT, MPA HANNOVER, 3M, ALCOMET и др.
Тук е нужно да кажем, че в момента произвежданите регистрационни табели за МПС отговарят на заданието на МВР за пътни табели заложено в последния договор.
В новата поръчка са заложени 11 критерия за качество на табелата. В България има две лаборатории, които могат да дадат становище по няколко от 11-те критерии, но не по всичките заложени в поръчката, което ни навежда на допълнителни въпроси.
От броя на обявените регистрационни номера в поръчката става ясно, че МВР е заложило приблизително 8,50 лв. за производството на един номер или 17 лв. за комплект табели. От регламента на поръчката обаче не става ясно дали след 20 февруари 2014 г. водачите на автомобили ще плащат по-малко при регистрация на МПС. Тази цена колко години ще бъде подържана също не става ясно. Да не стане така, че да поевтинеят табелите, а да се увеличи цената на талоните. Или да се понижат и след това да се изравнят с цените на европейските, а те не са по нашия джоб, както може да видите по-долу.
Каква е стойността на табелите в другите държави и крайната цена за потребителите?
Най-скъпите табели са в Швейцария, където за двойка знаци се заплащат 55 евро. В Унгария цената варира от 50 до към 70 евро за специални табели, следват Русия (25-35 евро), Румъния (35 евро), Словакия (33 евро), Германия (30 евро), Сърбия (20 евро), Словения (19 евро) и Хърватска (10 евро). Тук посочените цени са само за гола табела. След това се начислява отпечатване на регистрационния номер, изготвяне на документите, закрепване на табела и пластмасова подложка.
Приватизация и раздържавяване под носа
Дали поредното българско печелившо предприятие ще отиде в забвение и много хора ще загубят работата си и ще останат на улицата, предстои да стане ясно съвсем скоро.
Дано това е лоша прогноза, но схемата, по която си личи, че се действа, е далеч по-лоша от тази в зората на приватизацията. Там желаещият да приватизира предприятието натрупваше задължения към кръг от свои фирми и след като го купеше за един лев или близка до един лев смешна сума, кръгът от фирми около приватизатора премахваше задълженията.
Тук става въпрос не само за ликвидиране на едно печелившо предприятие, но и може би за скрита приватизация или още по-лошо - прехвърляне на цялата регистрация на МПС само с един търг. Без обществено обсъждане, просто тихо и подмолно докато народът е отклонил поглед от случващото се в държавата, отвратен от постоянните манипулации и машинации.
Много се говори за договорите на държавата с ЕРП-тата и концесионерите на вода и природни ресурси, но истината е, че ще се окаже, че там нещата са слънце в сравнение с това, което ни чака с регистрациите.
Нека да не забравяме и прекрасния пример, който получихме с британската частна компания „Краун ейджънтс", която след 9-годишна работа си тръгна от България с 80 милиона лева по-богата. И до момента не е ясно колко спечели българската страна от тях.
Ясно беше, че държавата освен парите, които наливаше в договорите с наистина неясен и до момента ефект, се разбра, че служителите на тази чужда частна компания са получавали достъп до информацията, която е от национално значение. И най-важното - избрани са без конкурс, без обсъждане и прочие. Разбра се след махането на грифа „Секретно" върху договора им, се разбра, че са галени с перце. С парите на българските данъкоплатци са плащани наеми за жилища, самолетни билети и пътувания, а заплатите са им били около 3000 лв. на месец. За справка - средната месечна заплата в Германия за този сорт дейност като производство на регистрационни табели е около 4000 лв., което е значително повече от раздаваните средни месечни възнаграждения във фирмата на МВР около 600 лв. И тук за пореден път се сблъскваме с въпроса защо да закриваме нещо работещо, след което да изсипваме пари от нашите джобове в немските.
В обществената поръчка, пусната от МВР, има нещо, което почти сигурно ни казва, че отново ще сменяме номерата и талоните. Какво е то?
В техническите изисквания не е уточнен секретен нит, а само специално закрепване, което трябва да бъде предложено от всички участници в търга. Тук или някой служител на министерството не е бил в час, или става дума за сериозна машинация, която цели милиони печалба на гърба на гражданите. Отпадането на секретния нит, чиито номер е записан в малкия и големия талон на МПС-то, ще доведе до промяна на талона и най-вече цялостна промяна в АИС системата на КАТ, което ще причини определено забавяне на регистрационния процес на МПС и километрични опашки и тормоз за гражданите. Стойността на секретния болт не е 6 лв., както се тиражира в медиите а е 6 ст.
Ако все пак бъде допуснато да се случи това, порочната схема би довела до хаос в регистрационния режим на автомобилите, километрични опашки, рязък спад в приходите в държавната хазна за сметка на международна компания.
Набутването на чужда фирма не е ли един вид желание за смяна на стандарта и следователно, както стана с личните карти преди време, да започне масова подмяна на номерата. Все пак България е да не кажем единствената, но една от малкото страни в ЕС, които си смениха номерата принудително. Почти всеки е излизал извън България, независимо дали това е било в Турция, Гърция, Сърбия, Румъния или някоя централно европейска страна, където може нагледно да се види, че никъде, ама никъде не е имало такова принудително сменяне на регистрационни табели, както е беше в България. Колкото е стара колата, толкова е стара табелата.
Но ние нали сме богати, пак ще се хвърлим в нова подмяна на номера, която ще доведе до огромни печалби за чужди фирми.
Тук не става дума само за прехвърлянето на многомилионен приход от регистрационни табели от държавна в ръцете на - забележете - чужди частни компании, а и за нещо далеч по-сериозно.
Какво се случва междувременно в МВР
Както споменахме по-горе, в Министерството на вътрешните работи е издадена заповед за изготвяне на план, утвърден от министър Цветлин Йовчев за прекратяване на дейността на търговските дружества с държавно участие в капитала, в които министърът упражнява правата на държавата. Планът трябва да бъде така направен, че да не допусне неблагоприятни за МВР и обществото последици.
Всички дружества са под ножа за ръководството на МВР, не е важно печеливши или губещи са те. Не се отчита от кои има полза министерството и от кои не.
Задачата е ясна - трябва да се прекрати дейността на тези дружества. След като се изготви правен анализ следва ревизия и ликвидация. Фирмата, ако е в ликвидация, не може да участва в конкурса.
Специално внимание е отделено на регистрацията на МПС и ролята на МВР и нейното предприятие, което произвежда и монтира табелите - БВМ, което е със 100% държавно участие. В случая не става въпрос за приватизация, а за унищожаване. Не се засяга вариант тези дружества да бъдат прехвърлени под шапката на други министерства - като например на транспорта или на икономиката. Специално в министерството на транспорта има много фирми с повече от 50% държавно участие. След като МВР не желае да има стопанска дейност в министерството, може тези фирми съвсем спокойно да се прехвърлят в едно от горепосочените министерства.
Според наши източници вече е имало няколко визити на представители на Телемакс и немската UTSCH GMBH в джоинтвенчър с швейцарската Atlas при министър Йовчев и ръководни кадри на министерството, като са представени техни мостри.
Компанията UTSCH е базирана в Зиген, Германия и е основана през 1961 г. Дружеството оперира на територията на 130 държави и участва в над 80 джоинтвенчър начинания в над 50 държави.
Какво е състоянието на „Безконтактни мултиплексорни вериги" - според информация публикувана/от МВР
Търговско дружество „БМВ" ЕООД е образувано като дружество с ограничена отговорност. Регистрирано е по Търговския закон и е вписано е в регистъра на дружествените фирми. През 1998г. е преобразувано от дружество с ограничена отговорност в еднолично търговско дружество с ограничена отговорност със 100% участие на държавата в капитала и принципал - министърътна вътрешните работи.
„БМВ" ЕООД е акционер с дялово участие 10% в Акционерно дружество Джи Пи Ес България. Останалите акционери са Мобилтел АД и ДЗИ Общо застраховане.
Предмет на дейност на "БМВ" ЕООД е разработка на секрети за МПС; разработка на система за безрадарно измерване скоростта на МПС и автоматично разпознаване на регистрационните номера, на система за автоматично разпознаване на регистрационни номера и радарно/лазерно измерване скоростта на МПС и на програмни продукти. БМВ произвежда и светлоотразителни регистрационни табели за моторни превозни средства, извършва проектиране, доставка, монтаж и поддържане на автоматизирани системи за контрол, управление, предаване на данни и оперативна връзка и др. В дейността на фирмата се включва и регистрация на МПС в пунктовете на КАТ в София и страната и извършване на годишни технически прегледи на МПС, както и застрахователно посредничество.
„БМВ" ЕООД притежава и пълен лиценз за търговия с оръжие и за извършване на частна охранителна дейност..
БМВ ЕООД е член на Българската Търговско-промишлена Палата, Българо -Израелска Търговско-промишлена Палата и на Българската секция на AFCEA.
Към 31.07.2013 г. дружеството има внесени гаранции по договори за доставки в размер на 185 307 лв. с МВР, ГДПБЗН, ГДГП, Електроразпределение - София, „Топ дринкс" ООД, „Кока-кола ХБК България" АД и получени гаранции по договори за наем в размер на 650 лв.
Търговското дружество е разработило подсистеми на АИС "КАТ", както и също фиксирането на специалното закрепване със секретен нит, чиито номер е заложен в малкия и големия талон на МПС-то. Сключени са договори за продажба на съоръжение, боеприпаси и снаряжение, доставка на технически средства и консумативи и др.
Част от дейността на търговското дружество е свързана с обслужване административната дейност по регистрацията на превозните средства по реда на Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и Наредба № 1-45/2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.
Дружеството отчита печалба към този момент в размер на 984 хил. лв., като е завършило и 2012 г. с печалба.
Снимка: Булфото; всички права запазени