-
17 Май 2025 |
USD / BGN 1.7472
GBP / BGN 2.3209
CHF / BGN 2.0849
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C
Атакуват лизинговите компании за големия талон

14 Юни 2014 | 12:45

/КРОСС/ Разтревожени собственици на автомобили атакуват лизинговите компании с настояване да получат големия талон на автомобила си, след като стана ясно, че могат да бъдат глобени в Гърция, ако при поискване не го представят на местните власти. На този етап няма доказателства, че някой е глобен, но психозата взима все по-големи размери.
"Големият талон се държи от собственика на автомобила. Докато лизингът на един автомобил не е изплатен, той е собственост на компанията. И ние няма как да им го дадем", категоричен е представител на една от най-големите компании, които работят под тепетата. Той изрази опасение, че недобросъвестни граждани могат да злоупотребят с талона и сдобивайки се с фалшиво пълномощно, да продадат превозното средство. На този етап компаниите издават само цветни ксерокопия на големия талон, но в южната ни съседка те едва ли биха помогнали, дори и да имат нотариална заверка. "Нотариалната заверка важи само в границите на държавата, в която е направена. Така че е излишно да се прави", категоричен е експертът.
Миналата година е възникнал същият проблем, но тогава никой не му е обърнал внимание. Обстановката се е изострила, след като гърците са поискали от Европейската комисия да разтълкува директивата. Подтекстът на тази инициатива е, че гръцките превозвачи търсят начин да се справят с българските си конкуренти, които в много случаи карат на дъмпингови цени. По подобен начин търсят цаката на конкуренцията в Испания, където искат от превозвачите трудов договор, преведен на испански, с нотариална заверка.
Собствениците на леки автомобили могат да пътуват спокойно и само с малкия талон за собственост на автомобила, смята Борислав Тодоров, съпредседател на Българска лизинг асоциация. Той уточни, че в публикуваното на сайта на автомобилната администрация писмо се говори за търговски превозни средства. Тодоров обаче смята, че и транспортът с автобуси няма да се засегне, защото превозват туристи.
"Основният проблем е насочен към транспортните превозвачи с камиони, където гърците до момента имат някаква забележка, че се претоварват оси и че ние нарушаваме по този начин определени регламенти", допълни експертът. Тодоров уточни, че една трета от членовете на асоциация на лизинговите компании са с гръцки собственици и те са потърсили съдействие от юридическите отдели на фирмите-майки в Гърция.
Според лизингодателите и превозвачите проблемът е в държавата. "Нищо не пречи в малкия талон да се вкарат данните, които липсват - като екологичен клас, товароподемност, общ обем и пр. Или КАТ да издава официален дубликат на големия талон, в който обаче да е упоменато, че не може да се използва при прехвърляне на собственост", коментират експерти.
От МВР казаха също, че по друг повод вече се работи по създаване на нов "малък" талон за моторните превозни средства. Той ще е от две части, като ще съдържа повечето данни от големия.
Не се предвижда смяна на издадените вече талони. Той ще се дава на новорегистрираните автомобили, както и на собственици на вече заведени в информационните масиви, които желаят. Първите нови талони ще са факт в края на годината. Дори и те няма да вършат работа, като проверяващите решат да се придържат към буквата на закона, тъй като пак ще са вторият, а не първият талон на превозното средство.
Българските шофьори, тръгнали към южната ни съседка с лични автомобили, трябва да спазват няколко основни правила, за да не им вгорчат отпуската гръцките полицаи. В никакъв случай не бива да използван антирадар. Най-добре е да оставят уреда направо в България. Дори ако не е включен, могат да отнесат глоба до 9000 евро. Липсата на предпазен колан също се санкционира строго. Неотдавна бивш служител на ДАНС от Пловдив бе глобен с 350 евро. Въпреки че шофьорът представя документ, че е инвалид с 4 байпаса и не му се препоръчва да се запасва с колан по медицински причини, бе принуден да плати глобата. Заради глобата се наложи пловдивчанинът да пътува още два пъти до Александруполис. Първия път да си плати глобата, което е възможно единствено в тамошна пощенска станция. Втория път - за да си получи обратно шофьорската книжка.
Гръцките съседи глобяват за каквото им падне българските автомобилисти, казват адвокати. Една от абсурдните причини е - тегличи, монтирани към автомобилите, както и за тонирани стъкла. Гърците като че ли искат да откажат българските туристи да посещават държавата им на сегрегационен признак, тъй като глобяват приоритетно български шофьори, прави заключение адвокат Никола Симеонов, цитиран от "Марица".
-
ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
17 Май 2025 | 19:20
След теч от стената на язовир "Панчарево": Желязков разпореди спешна проверка и ремонт17 Май 2025 | 18:20
"Българското училище е родено от църквата", каза патриарх Даниил на шествието в защита на предмет по религия17 Май 2025 | 18:00
Крум Зарков: Битката за дневния ред в България предопределя следващите управленски конфигурацииПОЛИТИКА