- 27 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
БАПИОТ се разграничава от цитираните в доклада на Сleаn Clothes Campaign практики
24 Юни 2014 | 12:07
/КРОСС/ Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ) се разграничава от цитираните в доклада на Сleаn Clothes Campaign практики и посочва, че изведените за България примери се отнасят основно за фирми и/или лица, работещи надомно и не са показателни за българското индустриално производство на облекла и текстил, заявява председател на асоциацията Радина Банкова в становище относно доклада Stitched Up: Poverty wages for garment workers in Eastern Europe and Turkey („Пришити към машините: Бедняшките надници на текстилните работници в Източна Европа и Турция"), изготвен от обединение Сleаn Clothes Campaign.
Асоциацията отстоява категорично позицията, че спазването на трудовото законодателство е необходимо и задължително. БАПИОТ подкрепя усилията на всички фирми в сектора, които се стремят да осигуряват целогодишна заетост, достойно заплащане и нормална производствена среда за работещите в предприятията от текстилния бранш.
Посочените в доклада на Clean Clothes Campaign примери за лоши условия на труд и заплащане са резултат от съществуващите практики, наложени от многобройни агентски фирми. Те обслужват компаниите, притежаващи висок клас марки и възлагат поръчки с единствена цел „най-ниска цена". За агентските фирми условията на труд и спазването на трудово законодателство не са фактори в договарянето. В повечето случаи те възлагат еднократно и избягват сключването на договори за дългосрочно партньорство.
Заобикалят договарянето на единни нива на заплащане на труда, отговарящи на реалното време и цени на изработката. Обичайна практика е изработеното да се заплаща 2-3 месеца след приемането на готовата продукция.
Все по-чести са случаите, в които частни лица изпълняват подобни поръчки, като доброволно се съгласяват да намаляват цените на труда, изхождайки от факта, че работят надомно, с което подриват договорените ценови нива в сектора. Честа практика е надомно работещите да договарят касово разплащане за труда си. По този начин те си позволяват да не декларират получените доходи, както и да не плащат осигуровки, данъци или други дължими вноски.
Така посочените практики водят до създаване на нерегламентирана работна среда, нерегламентирана конкуренция и невъзможност за договаряне на общи ставки за заплащане на труда.
Съответните регулаторни инстанции и синдикални организации в България са информирани за съществуването на тези практики в бранша. Но към момента контролните органи и синдикатите не предприемат действия за спиране на порочните практики.
В доклада на Сleаn Clothes Campaign коректно се посочва, че е необходимо възложителите, представляващи световно известни марки, също да се ангажират с осигуряването на подходящи условия на труд и заплащане, т.е при договаряне да съобразяват ценови нива съгласно реалните разходи на труд в предприятията от сектор „облекло и текстил".
В България производителността в текстилния бранш е значително по-ниска от средната за този вид производство в световен мащаб. Основните причини за това са, че над 40% от заетите в него са без професионална квалификация, без желание и мотивация за полагане на интензивен труд, както и че липсват подготвени кадри за управление и обучение. Следователно повишението в общото ниво на заплащане на труда пряко зависи от няколко фактора: промени в системата на образование и квалификация на заетите лица, промени в трудовото законодателство и структурите за контрол. За съжаление тези промени се отлагат постоянно.
БАПИОТ за пореден път акцентира на необходимостта от адекватна държавна политика и стратегия за подкрепа на производствените браншове, които имат социално-отговорната роля в икономиката на страната, какъвто е сектор „производство на облекло и текстил".
Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ) е създадена през 1999 г. за защита интересите на българските производители на облекло и текстил и обединява 145 фирми-членки и 1 колективен член - производители на текстил, облекла от трикотаж и тъкани платове, аксесоари, дистрибутори на машини за текстилната промишленост. Приоритетни за организацията са: участието в обществения диалог за изготвяне на промени в областта на трудовото право в интерес и на работниците и на производителите; промени в професионалното образование, улесняващи придобиването на професионални умения с участие в производствения процес; облекчаване на процедурите за назначаване на бежанци за запълване на дефицита на човешки ресурси в сектора. Асоциацията работи за проучване на пазарите на българско облекло и текстил, както и за повишаване познанията на чуждестранния купувач за предимствата на българските производители. БАПИОТ е член на организацията-шапка на европейската текстилна индустрия EURATEX, чрез която текстилът и облеклото в страната са представлявани на нивото на Европейския Съюз. БАПИОТ е пълноправен член на най-голямата световна организация в бранша - International Apparel Federation (IAF), членува в Българската търговско-промишлена палата (БТПП) и поддържа ползотворно сътрудничество с Агенцията за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП), различни неправителствени организации и сродни европейски организации.