- 23 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8784
- GBP / BGN 2.3506
- CHF / BGN 2.1094
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Спираме ТЕЦ-овете, токът скача с 80%
14 Януари 2016 | 21:30
/КРОСС/ТЕЦ-овете и въглищните мини ще бъдат напълно ликвидирани, а цената на тока ще скочи около и дори над 80% до 2050 г. Това обясни Иван Хиновски, председател на Българския енергиен и минен форум (БЕМФ) на дискусия за бъдещето на енергетиката. Причина за това ще станат два документа, приети през декември. Става дума за Парижкото споразумение за климата COP21 и Визията на Европейския парламент за Европейския енергиен съюз, които ще доведат до промяна в енергетиката и ще се отразят негативно на икономиката ни, каза Хиновски. За да се смекчи негативното им въздействие, държавата отсега трябва да планира мерки, допълни той.
Затварянето на ТЕЦ-овете е една от мерките, заложени в двата документа за декарбонизация на икономиките до 2050 г. Затова делът на ТЕЦ-овете в енергийния микс на България ще падне от 39,5% сега на 27% през 2030 г. до 0% през 2050 г. Ако обаче дотогава се внедрят технологии за улавяне и използване на въглеродните емисии от ТЕЦ-овете, делът им може да остане 5-10%. В същото време делът на "зелената" енергия в родния микс ще скочи от 15,1% сега на 27% през 2030 г. и до 37% през 2050 г. По идея на Франция и Индия ще бъде създаден Световен соларен алианс от 100-те най-слънчеви държави в света, в който е поканена да участва и България, каза Хиновски. Делът на ядрената енергия пък ще нарасне от 33,4% сега на 40% през 2030 г. и до 50% през 2050 г., прогнозира експертът от БЕМФ проф. Атанас Тасев. Същевременно на ТЕЦ-овете ще бъдат наложени по-високи данъци, както и по-високи осигуровки на работещите в тях. Това ще е една от причините за поскъпване на тока. Другата ще са огромните инвестиции в ядрени и "зелени" мощности.
Заради декарбонизацията на транспорта, който емитира около 61% от всички емисии, предстои и драстично поскъпване на превозите, беше обяснено на форума. За да не се отрази всичко това негативно на икономиката ни, е необходимо разработване на нови енергийна и транспорта стратегия, коментира Иван Хиновски.